• La titular del Departament recorda que el Govern està treballant en el traspàs integral i en el model d’empresa que haurà de gestionar el servei
• El conseller de la Presidència, Albert Dalmau, afegeix que “haurem de ser capaços de demostrar que prestem un millor servei públic”
La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha explicat que “el Pla de Rodalies ja ha adjudicat projectes per valor de més de 3.700 milions d’euros”, dels 6.300 previstos. Es tracta del programa que preveu i planifica les inversions de l’Estat al servei de Rodalies de Catalunya entre els anys 2020 i 2030, que tenen com a objectiu l’execució d’actuacions per reduir els temps de viatge o millorar la puntualitat i el confort.
“El Pla té una durada prevista de deu anys. En els quatre primers, la Generalitat ha aconseguit que s’adjudiqui el 58% del Pla. L’excel·lència en el treball és una qualitat de Catalunya i la Generalitat ho representa amb saber fer”, ha subratllat Paneque durant la Jornada de treball sobre el traspàs de Rodalies, que s’ha celebrat aquest divendres a la seu del Departament.
La consellera, d’altra banda, ha recordat que l’Estat ha transferit aquesta setmana 377,8 milions d’euros a la Generalitat per eixugar el dèficit de Renfe a Catalunya. “L’Estat ha pagat per primer cop el cost de rodalies a la Generalitat des de l’any 2010”, ha assenyalat.
Avançant cap el traspàs integral
La consellera s’ha referit també al traspàs integral del servei de Rodalies a la Generalitat, amb el propòsit de tenir “un país de referència on els trens surtin puntuals cada dia”. Ha afegit que “l’objectiu no és menor; demostrarem als catalans i catalanes que ho podem fer bé. Que som capaços de treballar amb rigor i pulcritud”.
En aquest sentit, ha recordat que “el Departament està avançant en el traspàs de la infraestructura ferroviària” i que “aquest mes de gener hem iniciat el procediment administratiu pel traspàs de la línia del Maresme”.
“El projecte de futur és un país amb trens que surtin puntuals cada dia i funcionin de manera descarbonitzada. Un transport públic d’alta qualitat escollit pels catalans més exigents. La fita és que els trens funcionin correctament amb les competències plenes”, ha reblat.
Paneque ha subratllat que, des de fa mesos, “el Departament està immers en l’elecció de la modalitat d’empresa més idònia per a gestionar el servei de Rodalies un cop traspassat, i quin itinerari hem de seguir per a la seva constitució. Ja disposem de la proposta i iniciem tràmits per validar-la”.
“El traspàs no és la culminació”
La cloenda de la jornada ha anat a càrrec del conseller de la Presidència, Albert Dalmau, qui ha advertit que el traspàs de Rodalies és “un projecte d'una enorme complexitat que hem de treballar amb els peus a terra. Per això és important combinar els objectius a llarg i mig termini".
Ha advertit, en aquest sentit, que “el traspàs no és la culminació; sinó que amb el traspàs comença tot. Haurem de ser capaços de demostrar que prestem un millor servei públic”. Dalmau, finalment, s’ha referit també al desenvolupament del Pla de Rodalies: "Som conscients que, si arribem aquí, és perquè abans altres han fet la feina".