1. FGC ha licitat avui els treballs per digitalitzar els darrers documents del seu fons patrimonial que queden per convertir en format digital, entre els quals llibres i plànols ferroviaris
  2. L'objectiu és garantir la preservació, consulta i difusió de tots els documents històrics de Ferrocarrils, alguns d'ells anteriors al 1860
FGC
Una foto digitalitzada de l’estació del cremallera de Monistrol, de l’any 1925.
{"name":"2025/01/27/08/17/907c4069-b1a4-406b-a49d-a6f837772e95.jpg","author":"FGC","type":"0","location":"0","weight":2529544}

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha licitat avui la tercera i darrera fase de la digitalització del seu fons històric, format per dos milions i mig de documents, procedents de les companyies ferroviàries antecessores d’FGC. L’objectiu és garantir la preservació de tot el fons documental de la companyia, així com la millora de la seva accessibilitat.

Els treballs que s’han licitat avui, per un import de 400.000 euros (abans d’IVA), preveuen la digitalització de 3.000 plànols ferroviaris, 125 llibres de diverses dimensions i 125.000 documents més. Es tracta dels darrers documents de l’arxiu històric d’FGC que queden pendents per digitalitzar, després que la companyia iniciés fa tres anys el procés de digitalització del seu fons. Els treballs preveuen la recollida, el trasllat, la custòdia, el tractament i la digitalització dels documents per a la seva preservació, consulta i difusió.

El president d’FGC, Carles Ruiz Novella, destaca que “es tracta de documents amb un alt valor històric, alguns d’ells anteriors a l’any 1860, i que expliquen la història de les companyies pioneres del ferrocarril a Catalunya. Són, per tant, peces clau per entendre la història ferroviària del país, a la vegada que la història de Ferrocarrils”. Amb aquesta digitalització, afegeix, “millorem l’accessibilitat del nostre arxiu històric amb la voluntat de posar-lo a disposició del món divulgatiu i de la recerca, en el marc de l’Estratègia de Patrimoni Històric de Ferrocarrils”.

En total, formen part de l’arxiu històric d’FGC dos milions i mig de documents, inclosos 2.800 arxivadors amb actes, memòries i escriptures; 30.000 fotografies, 800 llibres i 3.000 plànols. Una part de l’arxiu històric prové de la Compañía General de Ferrocarriles Catalanes, que és la que explotava l’actual línia Llobregat-Anoia d’FGC. L’altra part prové de l’empresa Ferrocarriles de Cataluña, que donava servei a l’actual línia Barcelona-Vallès. Un tercer paquet de documentació prové de Ferrocarrils de Muntanya de Grans Pendents, la companyia que tenia el cremallera de Montserrat. Els documents digitalitzats poden ser consultables sota petició prèvia.


L’Estratègia de Patrimoni Històric d’FGC

La digitalització de l’arxiu de Ferrocarrils forma part de l’Estratègia de Patrimoni Històric d’FGC, que té l’objectiu de millorar la preservació del patrimoni històric de la companyia, potenciar la seva divulgació i fer valdre el patrimoni ferroviari del país. L’estratègia permet a Ferrocarrils identificar i ordenar el nombrós i divers material històric i apropar-lo a la ciutadania, sigui amb la millora o creació de nous espais de preservació, la circulació de trens històrics, la digitalització de la nombrosa documentació històrica o la digitalització en 3D d’unitats de tren històriques.

La col·lecció del patrimoni històric d’FGC es compon de béns immobles (material mòbil, maquinària i objectes diversos), immobles (infraestructures i edificis) i diferent documentació (escrits, plànols i fotografies). Es tracta d’un valuós patrimoni, testimoni de l’evolució del transport ferroviari de Catalunya amb material del segle XIX, XX i XXI, però també de l’evolució del país, on consten, entre d’altres, més de 79 vehicles històrics catalogats.


FGC
Un dels llibres d’actes de l’arxiu històric d’FGC que s’han digitalitzat.
{"name":"2025/01/27/08/34/21dfc427-d06a-42dd-9919-9bcc7dadb5f3.jpg","author":"FGC","type":"0","location":"0","weight":264014}


4  

Imatges

Foto arxiu històric: cremallera Montserrat (1925)

Foto arxiu històric: cremallera Montserrat (1925) 2529544

Foto arxiu històric: línia Llobregat-Anoia (1927)

Foto arxiu històric: línia Llobregat-Anoia (1927) 3755568

Imatge llibre d'actes

Imatge llibre d'actes 264014

Foto arxiu històric: línia Barcelona-Vallès (1939)

Foto arxiu històric: línia Barcelona-Vallès (1939) 1775412

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 444770