Empresa i Coneixement

El proper dia 7 de gener comencen les rebaixes a més de 30.000 establiments comercials de Catalunya.

El Departament d'Indústria, Comerç i Turisme ha portat a terme al voltant de 3.000 visites a establi

query_builder   4 gener 2001 12:00

event_note Nota de premsa

El proper dia 7 de gener comencen les rebaixes a més de 30.000 establiments comercials de Catalunya.

El Departament d'Indústria, Comerç i Turisme ha portat a terme al voltant de 3.000 visites a establi

Atès que l’inici de les rebaixes coincideix en un diumenge exclòs del calendari de festius autoritzats, s’entén com a primer dia de la campanya el dilluns, 8 de gener i fins el 6 de març.Característiques de les vendes en període de rebaixes1- Els productes han d’haver estat a la venda amb anterioritat. El comerciant no pot adquirir-los especialment per a la venda en rebaixes ni poden tenir cap tara o defecte.2- En els comerços es poden trobar articles rebaixats juntament amb articles que no ho estan. En aquest cas, han d’estar ben diferenciats els uns dels altres.3- Els productes han d’estar sempre etiquetats correctament. És imprescindible que el preu rebaixat consti sempre al costat del preu habitual, tan si el producte s’exhibeix a l’aparador com si es fa a l’interior de l’establiment.4- El producte ha de tenir la mateixa qualitat i garantia que tindrà a preu no rebaixat. El comprador ha d’exigir-ne la factura i, si escau, el document de garantia.5- Si el producte és defectuós, l’establiment té l’obligació de canviar-lo o tornar els diners. Qualsevol altre canvi, tant en període de rebaixes com la resta de l’any, és una deferència que ofereix el comerciant i a la qual només està obligat si ho anuncia.6- En un establiment concret, la durada mínima de la venda en rebaixa no pot ser inferior a una setmana.7- Si un establiment admet habitualment targetes de crèdit com a forma de pagament, també ho ha de fer en èpoques de rebaixes.8- Els establiments que estan obligats a tenir fulls oficials de reclamacions han de facilitar-los al client que els sol·liciti, com en qualsevol època de l’any. El client, si ho considera necessari, no ha de dubtar a presentar una reclamació en una associació de consumidors o als serveis de consum municipals o de la Generalitat de Catalunya.A més a més, el Departament d’Indústria, Comerç i Turisme recomana conservar les factures, els tiquets i etiquetes i, les garanties durant un temps prudencial. Els establiments han de segellar els documents de garantia, la qual, en el cas de béns d’ús durador, ha de ser almenys de sis mesos, igual que en les vendes a preu habitual.També es recomanable comprar amb preferència als establiments adherits al Sistema Arbitral de Consum, ja que en cas de conflicte aquest es podrà resoldre de manera ràpida, senzilla i eficaç.Inspeccions pel compliment de la normativaEl passat mes de novembre, la Direcció General de Comerç va endegar una campanya d’ordenació del comerç per tal d’evitar les rebaixes avançades o encobertes, prenent un especial interès pels establiments reincidents. Aquesta campanya, que es durà a terme fins el proper dia 5 de gener, ha suposat, fins avui, la visita al voltant de 3.000 establiments comercials de les quatre demarcacions catalanes. Les zones on s’actua són, preferentment, els eixos comercials més importants de les capitals i les ciutats més comercials. L’objecte de la campanya consisteix a comprovar l’adequació de la venda de productes -prioritàriament en els sectors del tèxtil, marroquineria i llenceria- a la normativa en matèria d’ordenació del comerç minorista, i en concret al compliment del període legal de rebaixes. Els motius que es tenen en compte per considerar que un establiment realitza rebaixes encobertes són l’existència d’un doble preu en el producte i la fixació d’un percentatge de descompte. De les actuacions dutes a terme fins al dia d’avui, s’ha pogut verificar que la major part de les empreses que, en exercicis anteriors, havien estat reincidents, enguany no han realitzat cap pràctica promocional que comporti un avançament de les rebaixes. D’altra banda, la majoria de les irregularitats que s’han detectat han estat corregides, cosa que comporta que el Departament valori molt positivament la conscienciació de les empreses a l’hora de respectar la normativa sobre les rebaixes.