S’impulsa l’intercanviador de la Torrassa, on confluiran les línies de rodalies de Vilanova i la Geltrú i de Vilafranca del Penedès i les línies L1 i L9 de Metro. S’acorda el soterrament del TGV i de la línia Barcelona-Portbou al seu pas per Montmeló Es millora l’enllaç Figueres Sud de l’AP-7, que permetrà completar les connexions al sud de la ciutat i incrementar la seguretat viària.

Intercanviador de la Torrassa i nova estació de Bellvitge-el Gornal

El conveni signat entre el Ministeri de Foment, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat i l’Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat consideren l’execució d’ambdues obres com un element vertebral de la mobilitat a la regió metropolitana de Barcelona i estimen que, per raons d’eficiència constructiva, haurien de ser executades com una única obra al mateix temps que se soterra la línia de Vilanova i la Geltrú i es modifica la línia de Vilafranca del Penedès.

El Ministeri de Foment serà el responsable de la redacció i aprovació del projecte constructiu de l’Intercanviador de la Torrassa – amb participació activa de la Generalitat i de l’Ajuntament- i de l’execució de les seves obres, de manera coordinada amb les obres de soterrament de la línia Barcelona-Vilafranca del Penedès, des de l’inici del túnel de la bifurcació Gornal fins l’intercanviador de la Torrassa. El Ministeri de Foment serà també l’encarregat de la redacció i aprovació del projecte constructiu de l’estació de Bellvitge-El Gornal, com a part integrant del projecte de soterrament de la línia Barcelona-Vilanova i la Geltrú, i assumirà l’execució de les obres de soterrament i de l’estació de manera compatible amb el manteniment del servei ferroviari i l’estació actual.

Finalment, el Ministeri serà responsable del projecte i execució de les obres d’integració urbana de les línies d’ample ibèric (C-2 i C-3) al barri de la Torrassa, consistents en el cobriment de les vies, en continuïtat al cobriment previst en el barri de Sants de Barcelona. De la seva banda, l’Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat aportarà els terrenys necessaris per a l’execució de les dues obres previstes en aquest conveni.

Respecte al finançament de les obres, el Ministeri assumeix el cost de les dues estacions mentre que la Generalitat es fa càrrec les instal·lacions d’intercanvi de l’estació de la Torrassa.

L’Ajuntament de l’Hospitalet aportarà el finançament que obtingui de les plusvàlues urbanístiques per tal de finançar el perllongament de l’obra, des de l’inci de la bifuració de Gornal fins la Torrassa. Si amb les plusvàlues no obté fons suficients per aquesta inversió, la quantitat restant seria aportada a parts iguals entre el Ministeri i l’Ajuntament mateix.

L’acord estableix que una Comissió de Seguiment – amb representants de les tres administracions- vetllarà per al compliment d’aquest conveni.

Conveni pel pas del TGV a Montmeló

El conveni signat entre el Ministeri de Foment, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques i l’Ajuntament de Montmeló estableix els criteris per dur a terme una millor integració del Tren d’Alta Velocitat en el seu pas per aquesta població. Alhora, se solucionarà també el pas de la línia Barcelona-Portbou. D’aquesta manera, es fa un pas decisiu en la definició del TGV en el tram entre Barcelona i Girona.

D’aquesta manera, es preveu soterrar ambdues línies en una longitud d’uns 1.250 metres de fals túnel. Al mateix temps, es resoldrà amb un viaducte el pas sobre el riu Congost.

L’ADIF serà l’encarregada de redactar, aprovar i executar els projectes corresponents al soterrament de les línies ferroviàries. Alhora, aportarà i traspassarà a l’Ajuntament de Montmeló els terrenys que són de la seva titularitat. De la seva banda, l’Ajuntament de Montmeló cedirà els terrenys necessaris per poder dur a terme l’obra.

La Generalitat tramitarà i aprovarà les modificacions de planejament urbanístic que siguin necessàries per tal de dur a terme la cobertura i adequació del tram que s’hagi soterrat.

El finançament d’aquesta obra serà compartit entre les diferents administracions. L’ADIF assumirà el cost de les obres corresponents al soterrament de la línia d’alta velocitat mentre que l’Ajuntament de Montmeló assumirà el corresponent al soterrament de la línia convencional. Per fer-ho, comptarà amb les plusvàlues que generi l’aprofitament urbanístic fins a un màxim de 18 milions d’euros. Si el cost és superior a aquesta quantitat, serà la Generalitat qui n’assumeixi la diferència.

El conveni estableix la creació d’una Comissió de Seguiment integrada per un representant de cadascuna de les Administracions que l’han signat.

Millora de l’enllaç Figueres-Sud de l’AP-7

Aquest acord, signat pel Ministeri de Foment, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, la Diputació de Girona i ACESA permetrà la construcció d’una rotonda on confluiran l’N-II i l’N-IIa, l’accés sortida 4 de l’autopista AP-7 i un ramal de connexió amb la GIV-5128.

El Ministeri de Foment licitarà i executarà les obres de millora de l’enllaç Figueres-Sud amb l’N-II i l’N-IIa i l’accés a l’autopista AP-7. El projecte ja està redactat i el seu cost és de 2.001.956 euros. El Ministeri aportarà 300.000 euros aquest any i 1.201.956 l’any vinent. ACESA també contribuirà al finançament de l’obra amb 500.000 euros.

De la seva banda, la Generalitat de Catalunya assumeix les obres corresponents a la construcció del ramal de connexió entra la rotonda i la carretera GIV-5128. En aquest sentit, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques va iniciar la licitació d’aquests treballs el 21 de novembre passat, per un import de 765.000 euros.

Finalment, la Diputació de Girona cedirà els terrenys per dur a terme les diferents obres, tant les que corresponen al Ministeri de Foment com les que realitzarà la Generalitat.

L’acord signat avui estableix que les obres hauran d’estar enllestides abans del 31 de desembre del 2006. Un cop finalitzades, serà el Ministeri de Foment qui assumirà les tasques de conservació de la rotonda i dels ramals de connexió amb l’N-II i l’N-IIa. La Generalitat s’encarregarà del manteniment del ramal de connexió amb la GIV-5128 i ACESA, del ramal que enllaça amb l’AP-7 Figueres-Sud.

3  

Imatges

FOTOGRAFIA

FOTOGRAFIA 318

FOTOGRAFIA 2

FOTOGRAFIA 2 338

FOTOGRAFIA 3

FOTOGRAFIA 3 360