La ronda Nord de Granollers, juntament amb la ronda Sud, formaran una circumval·lació que permetrà comunicar diversos barris de Granollers i reduir el trànsit de vehicles pel centre d’aquest municipi. Aquest projecte també té com a objectiu millorar les connexions de la C-17 amb la B-40 i l’autopista AP-7.
El juny de 2005 va entrar en servei de forma parcial el primer tram de la ronda Nord, entre l’encreuament amb la carretera de Cardedeu - Sant Celoni (C-251) i la rotonda de connexió amb la N-152a (rotonda de Can Mònic), de 2,3 quilòmetres de longitud. La primera fase de les obres va significar una inversió de 27,2 MEUR.
Actualment, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques està executant la segona fase de les obres, que abasta un tram d’1,7 quilòmetres de longitud i compta amb un pressupost de 19,5 MEUR. En el marc d’aquesta fase, aquesta nit s’ha obert al trànsit un tram d’1,5 quilòmetres, comprès entre la C-17 i el nou viaducte sobre el riu Congost.
Aquest nou tram inclou la nova rotonda de grans dimensions que connecta la ronda Nord amb la C-17, a la zona de la cruïlla amb la C-1415b, al terme municipal de Canovelles, i que aquesta nit s’ha obert totalment al trànsit. El mes passat, ja va entrar en servei el tram del tronc de la C-17 per sobre de la rotonda.
Característiques de l’actuació
El tram que aquesta nit s’ha obert al trànsit està format per dues calçades amb 2 carrils de 3,5 metres d’amplada cadascun i voreres de 2 metres. Els dos sentits de la circulació estan separats per una mitjana enjardinada de 2 metres d’amplada.
A més de la rotonda de connexió de la C-17, al llarg de la ronda se n’han construït tres més (de Can Gurgui, de connexió amb la carretera de Canovelles, i de connexió al polígon Congost) de 60 metres de diàmetre exterior cadascuna.
D’altra banda, la rotonda de la C-17 permet no solament la connexió de la ronda amb aquesta via sinó també la millora de la seguretat i la fluïdesa del trànsit en un punt on fins ara hi havia un encreuament a nivell. La nova rotonda, s’ha construït sota del nivell de la carretera i té un diàmetre exterior de fins a 136 metres, amb una calçada anular de dos carrils de 4 metres d’amplada cadascun.
La nova rotonda compta amb els següents ramals de connexió:
Els dos ramals d’incorporació-sortida a la C-17 en direcció Vic. Els dos ramals d’incorporació-sortida a la C-17 en direcció Barcelona. La connexió amb els dos sentits de la ronda nord de Granollers. La connexió amb la C-1415b en direcció a Canovelles. La connexió amb la C-1415b en direcció a Caldes.Aquesta actuació també ha inclòs la remodelació d’un tram de l’autovia, en una longitud d’1,2 quilòmetres. D’altra banda, per al pas del tronc de la C-17 sobre la rotonda, s’han construït dos ponts, amb una longitud de 25 metres i una amplada de 22,5 metres. L’alçada dels ponts oscil·la entre els 5,5 i els 6 metres.
Les obres en el tram que ha entrat en servei s’han complementat amb l’aplicació de mesures ambientals com les plantacions o la col·locació de barreres acústiques en un tram entre la rotonda de la carretera de Canovelles i el polígon Congost i en tres trams a la zona de la nova rotonda de la C-17.
Soterrament de la Ronda Nord
Amb l’objectiu de reduir l’impacte de la ronda Nord al seu pas pel barri de Can Calet, al terme de les Franqueses del Vallès, el DPTOP ha impulsat el soterrament d’un tram d’uns 750 metres. Aquesta actuació, que ja s’està executant, abasta un tram situat a cavall de la primera i la segona fase de les obres, en concret, entre la rotonda de Can Mònic i la rotonda de Francesc Macià. El soterrament d’aquest tram té un pressupost de 14,1 MEUR i un termini d’execució de 18 mesos.
Un cop es dugui a terme el soterrament, s’obrirà al trànsit el tram des del Congost fins a connectar amb el tram soterrat. Per al pas de la ronda sobre el riu, s’ha construït un viaducte de 144 metres de longitud i 20,6 d’amplada.
1