La Generalitat de Catalunya, mitjançant els Departament d’Educació i Universitats i de Presidència, on s\'adscriu el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació (CTTI), durà a terme el cablatge de 2.001 centres educatius públics durant els anys 2006-2008, per fer arribar Internet de banda ampla a tots els espais dels centres, dins l’anomenat Projecte Heura. El projecte, que compta amb una inversió de 48 milions d\'euros, estendrà la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) des de l’aula informàtica a tots els espais del centre, amb la pretensió de variar el concepte de l’aula de PC i passar al de PC a l’aula.
El conseller de la Presidència, Joaquim Nadal i el conseller d’Educació i Universitats, Joan Manuel del Pozo, han destacat avui “la transcendència gairebé revolucionària del canvi d’escala en l’ús de les noves tecnologies als centres educatius” que significa aquest nou projecte ja que passa “d’ensenyar noves tecnologies, a ensenyar amb les noves tecnologies” i situa el sistema educatiu català a ràtios dels països punters a Europa en l’ús de les noves tecnologies.
El conseller d’Educació i Universitats ha destacat també que en aquest curs 2005-2006 el sistema educatiu català ha augmentat el parc d’ordinadors en 30.000 noves unitats, actuació que ha permès reduir la ràtio d’alumnes per ordinador de 8,68 a 6,43. El Govern pretén arribar a una ràtio de dos alumnes per ordenador en un període aproximat d’uns quatre anys. En aquest sentit, segons ha destacat Joan Manuel del Pozo, en el curs 2005-2006 24.352 professors han participat en activitats de formació a l’entorn de les noves tecnologies. D’altra banda, el nou servei tècnic que es farà càrrec de gestionar les xarxes ha de permetre que la figura del coordinador d\'informàtica derivi cap a la del dinamitzador d\'ús de les TIC en el centre. Aquesta iniciativa permet millorar l\'ús de les TIC entre la comunitat educativa amb el suport del portal per al personal docent de la Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya (www.xtec.cat) i de continguts per a l\'alumnat (www.edu365.com).
L’objectiu del Projecte Heura, que s’inclou dins el Pla Director d’Infraestructures de Telecomunicacions, és subministrar les infraestructures necessàries per a fer arribar la banda ampla a tots els espais docents dels centres mitjançant una combinació de tecnologia de comunicació per cable de fibra òptica i comunicació sense fils (wifi) amb una garantia de cobertura mínima de 36 Mbps (megabits per segon). El projecte contempla actuacions a tots els centres i serveis educatius dependents del Departament d’Educació i Universitats que no disposen de cablatges estructurats.
El desplegament d’aquestes infraestructures és crucial per a fomentar la societat de la informació i del coneixement en l\'àmbit educatiu ja que ha de permetre l’accés a una base d’objectes d’aprenentatge, emmagatzemada i classificada segons el currículum acadèmic i seguint els estàndards europeus, i crear comunitats educatives temàtiques i nous canals de comunicació entre el professorat, l\'alumnat i les famílies.
La base d\'objectes d\'aprenentatge per a l’alumnat serà el nucli d’un espai digital personal, agenda, intranet, un cercador lliure d\'objectes (Merli), un directori (cercador dirigit) de recursos educatius, correu, enllaços, notícies i un apartat de fòrums. Aquest entorn digital es podrà combinar amb la utilització de sistemes externs de gestió, blocs, imatges, podcasts, entre altres.
La posada en marxa del Projecte Heura combinarà connexió de cable i xarxa sense fils (wifi)
Pel nou cablatge dels 2.001 centres se subministraran i instal•laran els materials que es precisin, incloent-hi armaris de comunicació, cables, fulletons, rosetes, punts d’accés (wifi), targetes de xarxa sense fil, etc.
Les escoles, els instituts i els serveis educatius rebran la instal•lació d’una infraestructura tecnològica de comunicacions mixta, per cable (wire) i sense fils (wifi). Es configurarà un segment amb cable que arribi a tots els espais docents del centre i es garantirà un nivell de cobertura wifi (802.11.g) en tots els espais del centre, amb una garantia de cobertura mínima de 36 Mbps. L’actuació comporta igualment el subministrament de la infraestructura elèctrica associada als equipaments i infraestructures TIC dels centres i serveis afectats.
El cablejat estructurat, resultant de la combinació i integració dels segments cablejat i sense fil (wifi), proporcionarà connectivitat a la totalitat dels espais de treball del centre, cosa que permetrà la introducció del model “HEURA” com una forma d\'aconseguir la integració natural de la informàtica i de la connectivitat a Internet a l\'entorn habitual dels alumnes i docents.
El cablejat que s’instal•larà tindrà en compte les preses de dades, així com també l’alimentació elèctrica necessària per a fer funcionar els equipaments informàtics que s’hi connectin. Aquesta xarxa elèctrica s’instal•larà independent de l’existent al centre educatiu.
En dos anys es preveu actuar en un total de 2.001 centres i serveis educatius públics
En dos anys es contemplen actuacions a tots els centres públics i serveis educatius dependents del Departament d’Educació i Universitats que no disposen d’instal•lacions de cable estructurat. En total, són 2.001 centres entre aules i centres de formació d’adults, centres d’educació especial, centres d’infantil i primària, escoles oficials d’idiomes, instituts d’ensenyament secundari i centres educatius integrats. El projecte començarà dins el quart trimestre de 2006, incloent les actuacions pilot, i es preveu que acabarà el darrer trimestre del 2008.
(veure gràfics en document adjunt)
Més de 48 milions d’euros per la totalitat del projecte que es distribuiran en dos concursos públics
L’actuació prevista per la totalitat del Projecte Heura preveu una inversió total de 48 milions d’euros que s’estructurarà al voltant de 2 concursos públics. Un concurs serà el que anirà a càrrec de l’oficina de projecte i durà a terme el control i seguiment de les instal•lacions, així com les certificacions de qualitat de les instal•lacions, per un import màxim de 2.480.000 €. L’altre concurs públic serà el de les actuacions de cablatge i instal•lació de xarxa pròpiament dites, que s’estructurarà en 9 lots, corresponents als vuit serveis territorials del Departament d’Educació i Universitats, amb l’excepció que el servei Territorial de Barcelona Comarques, per la seva grandària, es dividirà en 2 lots.
Els imports aproximats associats a les actuacions corresponents a cada servei territorial són els següents: LOT Servei territorial Centres Inversió (€)
LOT 1 Barcelona Comarques I 307 7.350.000
LOT 2 Barcelona Comarques II 253 5.150.000
LOT 3 Baix Llobregat-Anoia 238 6.125.000
LOT 4 Girona 268 6.000.000
LOT 5 Barcelona Ciutat 225 5.600.000
LOT 6 Vallès Occidental 204 5.000.000
LOT 7 Tarragona 205 3.900.000
LOT 8 Lleida 220 3.725.000
LOT 9 Terres de l\'Ebre 81 1.750.000 TOTAL 2.001 44.600.000
El cost global del Projecte Heura és de:
Concurs actuacions de cablatge 44.600.00 €
Concurs de l’oficina de projecte 2.480.000 €
Oficina tècnica CTTI 946.000 €
Total: 48.026.000 €
Instal•lacions amb la tècnica mixta de cable i wifi amb punts d’accés per a professors i per a alumnes
El segment cablejat haurà de connectar les dependències del centre segons siguin:
• Aules d\'alta utilització de la informàtica i Zones de direcció i administració: (aules d’informàtica o de concentració d’elements informàtics, laboratoris, biblioteca, aules d’acollida, direcció, secretaria, etc).
• Aules docents Normalment es dotarà d’un punt de dades la zona del professor i d’un punt de dades doble la zona d’alumnes. El sistema de cablejat estructurat suportarà els estàndards més avançats, categoria 6 o superior, amb coberta lliure d\'halògens i la certificació haurà de complir mínim Classe E. El segment sense fil (wifi) arribarà a tots els espais del centre amb una cobertura mínima de 36 Mbps a 54 Mbps. L\'accés al segment sense fil es farà a través de punts d\'accés, que funcionaran a la velocitat de 54 Mbps, -d\'acord amb la norma IEEE 802.11g-, i que s\'integraran adequadament al sistema de cablejat general. El desplegament del segment sense fils estarà basat en autenticació de maquinari client contra punt d’accés basat en clau compartida (WPA-PSK). El desenvolupament del projecte comportarà, així mateix, el subministrament i la instal•lació de targetes de xarxa sense fil (wifi) per ubicar als ordinadors que ho necessitin, incloent la configuració dels paràmetres de xarxa dels equips, així com la integració efectiva d’aquests equips a la xarxa del centre, i a través d\'ella a Internet mitjançant el segment sense fil (wifi) disposat. També està inclòs dins l’abast del projecte el subministrament i instal•lació de l’electrònica de xarxa necessària per al funcionament de la xarxa d’àrea local (XAL):
• Switch principal: Desenvoluparà funcions de capçalera de xarxa als centres. Aquest commutador tindrà capacitat de nivell 3 (routing).
• Switch secundari: Desenvoluparà funcions de switch secundari per als centres. Aquest commutador tindrà funcionalitats de nivell 2 únicament (switching). L’actuació també haurà de resoldre els problemes d’interconnexió de centres amb diferents edificis. En funció de les característiques de cada centre les connexions podran ser amb:
• Cable de coure UTP
• Wifi (mitjançant la instal•lació de brigdes)
• Fibra òptica.
A grans números el projecte comporta el subministrament i instal•lació dels elements següents: Element Unitats Armaris 4.000 SAIs 1.722 Commutadors 9.000 Punts de xarxa 129.300 Punts d\'accés (WIFI) 20.700 Punts elèctrics 260.000
L’experiència pilot a 329 centres docents ha precedit el nou cablejat
El Projecte Heura aprofita l’experiència recent de col•laboració entre el Departament d\'Educació i el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació del cablatge de 329 centres, realitzada en el marc del projecte Internet a l’Escola de l\'organisme estatal Red.es i el Ministeri d’Educació i Ciència. Per a la tria d’aquests centres pilot es va tenir en compte la implicació del propi centre en el treball amb les TIC i la distribució geogràfica entre els diferents serveis territorials, procurant un equilibri entre centres de diferents tipologies i nivells de complexitat. L’experiència ha permès treure conclusions valuoses per a les actuacions futures com la del cablejat als 2.001 centres, i entre d’altres consideracions, s’ha detectat que el procés de cablatge és un procés laboriós perquè s’actua en espais de treball habitual del centre, però que, d’altra banda, és escollit amb molta il•lusió pel receptor. La iniciativa del cablatge estructurat permet als centres el pas del treball amb l’aula de PCs al treball a l’aula i a la totalitat dels espais del centre en general. En el projecte pilot es va treballar també amb la tècnica mixta de cable i comunicació inalàmbrica (wifi), i com a resultat de l’experiència, s’ha vist que les dues tècniques són necessàries i complementàries, ja que una garanteix una comunicació sòlida i estable als espais més significats, i l’altre, ofereix flexibilitat alhora que obre portes al treball amb portàtils, PDAs i instruments similars. La implantació del cablatge, en definitiva, ha permès treballar i potenciar en aquests centres els recursos multimèdia educatius, especialment des de la xarxa www.xtec.cat i des del web www.edu365.com.
Projecte Internet a l’aula: complimentar els centres cablejats amb nous ordinadors, kits multimèdia i portàtils
Lligat als objectius del Projecte Heura i complementari a la instal•lació del cablatge, el Departament d’Educació i Universitats ha iniciat aquest 2006 també en col•laboració amb Red.es i el Ministeri d’Educació i Ciència el projecte Internet en el aula, específicament orientat a dotar d’equipaments com ordinadors, kits multimèdia i ordinadors portàtils els centres educatius. L’objectiu és potenciar el treball amb les TIC a l’aula ordinària i a les aules informàtiques entre els centres que ja disposen d’un cablatge estructurat, permetent així al centre docent treure el màxim profit de la disposició del cablatge. La primera fase del projecte s’està implantant a 564 centres, entre els quals hi ha els 329 de la fase pilot de cablejat i un conjunt addicional de centres que ja disposaven de cablatges assolits per d’altres vies. D’aquests, 350 són de primària i 214 de secundària, i en total comptabilitzen 4.467 aules de les quals 2.238 inclouen kits multimèdia, 1.884 inclouen PC més portàtil i 345 inclouen un ordinador portàtil. La primera fase d’aquesta actuació, que s’espera assolir durant aquest 2006, comprèn les dotacions següents:
• De P4 a 2n de primària: 1 ordinador de sobretaula + 1 portàtil en cada aula
• De 3r a 6è de primària: 1 kit Internet a l’aula (que integra ordinador, subsistema de so, videoprojector, pantalla i switch de control) més dos PCs pel treball dels alumnes. Aquest kit, la instal•lació del qual comporta la fixació del videoprojector al sostre i la canalització de tots els cables instal•lats, s’instal•la en un terç de les aules dels grups del centre en els nivells considerats.
• 1 portàtil addicional per centre (per donar suport al treball en educació especial).
• Tots els equipaments instal•lats disposen d’accés a Internet per facilitar el desenvolupament de l’estratègia de treball curricular amb “Internet a l’aula” I en els centres de secundària: 1 kit Internet a l’aula (composat per ordinador, subsistema de so, videoprojector, pantalla, armari i switch de control). Aquest kit s’instal•la en un terç de les aules de treball curricular del centre.
Els 329 centres on s’ha aplicat l’experiència pilot de cablejat:
21 d\'agost de 2006
1