A continuació es dona resposta a les deficiències i suggeriments recomanats pel Síndic de Greuges en el seu informe d’ofici núm. 10290/06:
• El Departament no ha contestat per escrit als requeriments del Síndic: Els responsables del Departament han col·laborat en tot moment amb aquesta institució i han facilitat la informació necessària per via telefònica o bé reunint-se amb el Síndic per als Infants. Tot i això, cal tenir present que s’ha de ser prudent amb certa informació confidencial dels expedients de les famílies adoptants. Si fins ara no s’ha facilitat un informe complert per escrit al Síndic es deu al fet que el cas continua obert i està en constant evolució. En el moment que es doni per tancada la tramitació dels expedients oberts als dos Congo, s’enviarà al Síndic un informe complert i exhaustiu sobre totes les gestions realitzades.
• El fet d’acreditar per via excepcional una entitat col·laboradora (ECAI), per tal d’iniciar processos d’adopció en un país sense plenes garanties d’adoptabilitat dels infants. L’Institut Català d’Acolliment i l’Adopció (ICAA) no n’ha fet el seguiment necessari ni li ha donat el suport que caldria esperar. Així mateix, tenint en compte que mai s’havien realitzat adopcions, via ECAI, en aquests països i es desconeixien les seves institucions. Benestar i Família no ha facilitat cap explicació sobre els motius que varen conduir a aquesta acreditació provisional: La consellera de Benestar i Família, Carme Figueras, va criticar durant la seva compareixença al Parlament el procés d’acreditació d’aquesta ECAI, acreditació provisional atorgada el dia 21 de febrer de 2006, i va afirmar que l’anterior directora de l’ICAA, Rosa Maria Bertran, va procedir a acreditar l’entitat tot i conèixer els advertiments de l’Ambaixada espanyola a Kinshasa.
• L’autorització del viatge de les set primeres famílies adoptants és una decisió precipitada, tenint en compte els advertiments previs de l’ambaixada espanyola i després d’haver suspès temporalment l’ECAI que portava el procés d’adopció: La consellera de Benestar i Família, Carme Figueras, ja va dir al Parlament el passat 2 d’octubre que si ella hagués estat informada d’aquest viatge, “els pares no haguessin viatjat al Congo sota la responsabilitat del Govern de Catalunya fins a tenir garanties que els seus expedients estaven complerts i que les adopcions estaven en regla”. Aquest va ser un dels motius per cessar l’anterior directora de l’ICAA, Rosa Maria Bertran.
• Les possibles responsabilitats de l’Associació d’Adopció d’Infants al Congo (ADIC), respecte les quals el Síndic se’n fa ressò a la seva resolució, no excusen la responsabilitat del Departament de resoldre una situació de crisi per a un conjunt de famílies que han estat acreditades com a idònies per adoptar infants a les dues Repúbliques del Congo pel mateix Departament: En cap moment, el Departament ha defugit les seves responsabilitats i treballa en la resolució dels expedients d’adopció pendents als dos Congos.
• Malgrat que no hi ha cap obligació legal, el Síndic considera que un representant del Departament s’hauria d’haver desplaçat a la zona, un fet que sens dubte hauria contribuït a conèixer millor la situació i a prendre decisions en conseqüència: A hores d’ara, el Departament està acabant de completar la documentació dels expedients pendents als dos Congo i es preveu enviar un tècnic de l’ICAA a la zona, un cop s’estabilitzi la situació política com a conseqüència de les eleccions presidencials (el resultat s’ha de conèixer aquest cap de setmana).
• El Departament de Benestar i Família ha de disposar de totes les garanties d’adoptabilitat dels infants, per la qual cosa ha d’utilitzar, si cal, mecanismes ad hoc per tal de garantir el principi de l’interès superior dels infants com a objectiu prioritari de qualsevol procés d’adopció: Precisament, la tramitació dels expedients se centra en la sentència judicial d’abandonament dels menors acollits a les cases bressol de l’ECAI ADIC a Kinshasa i Brazzaville. En aquest procés, s’analitza la procedència dels infants i la seva història personal; si han estat abandonats; si tenen familiars que se’n puguin fer càrrec i si l’adopció internacional és la millor resposta a la seva situació. En tot cas, cal una sentència judicial conforme els infants són abandonats i, per tant, adoptables.
• L’ICAA hauria de col·laborar amb les autoritats judicials i administratives del país d’origen dels infants, per tal d’assegurar l’eficàcia i la transparència dels processos d’adopció. Aquesta col·laboració s’hauria d’estendre a l’ambaixada espanyola del país d’origen dels infants: La comunicació entre el Departament i l’ambaixador espanyol a la República Democràtica del Congo es constant i el mateix ambaixador ha mantingut contactes amb les autoritats dels dos Congo en matèria d’adopció.
• El manteniment de processos d’adopció en les dues repúbliques del Congo hauria d’exigir, tant un estudi en profunditat de les garanties d’adoptabilitat dels infants com l’establiment de garanties en els processos de mediació, aspecte que exigeix una acreditació d’una ECAI via concurs públic i en cap cas provisional: La consellera de Benestar i Família, Carme Figueras, va anunciar al Parlament el passat 2 d’octubre que està en marxa un concurs públic per a la possible acreditació d’entitats col·laboradores en l’adopció, que permetrà reforçar noves entitats amb alguns països en els que ja s’està adoptant. En aquest sentit, la acreditació de noves ECAIS a nous països està aturada per tal de tenir les garanties prèvies que calen sobre la situació de la infància i de l’adopció en el país.
• L’externalització de serveis no pot comportar en cap cas una minva de responsabilitat per part de l’Administració pública, i cal arbitrar els mecanismes necessaris per garantir el seguiment de les entitats col·laboradores. Els mecanismes de supervisió de les entitats col·laboradores han de ser públics, transparents i aplicats amb rigor, i han de descriure les seqüències temporals de control i supervisió. És en aquest sentit que caldria oferir sempre una explicació pública en cas de suspensió d’una ECAI i establir procediments coactius més efectius per tal de garantir que cap entitat col·laboradora suspesa o sancionada no col·labori plenament amb l’Administració: El Departament és conscient que es necessària una reforma sobre la normativa que regula les entitats col·laboradores ECAI per disposar de procediments coactius més 3efectius per garantir que cap ECAI pugui no col·laborar plenament amb el Departament.
• Quan es tracti d’acreditacions d’entitats per gestionar processos d’adopció en països en els quals no existeix una experiència prèvia, caldria descartar la via de l’acreditació directa per raons excepcionals i assegurar mitjançant concurs públic que les entitats acreditades ofereixen totes les garanties: El Departament coincideix amb aquesta apreciació i per aquest motiu, està impulsant un concurs públic.
• El Departament s’ha de fer càrrec de la continuació dels tràmits d’aquests expedients d’adopció i no deixar-ne la resolució en mans d’una entitat suspesa: El Departament està gestionant directament la resolució dels expedients pendents als dos Congos, tot i que l’ECAI ADIC és l’encarregada de facilitar tota la documentació relacionada amb aquests expedients, ja que té una responsabilitat contractual envers les famílies afectades.
• Sempre posant per davant la garantia de l’adoptabilitat dels infants, Benestar i Família ha d’oferir propostes de resolució o, si cal, de reconducció de cadascun dels expedients d’adopció en tràmit, de manera que no comportin cap perjudici afegit a les famílies sol·licitants d’adopció: El Departament ha ofert propostes de resolució a totes les famílies afectades per aquesta situació i cadascun dels expedients s’està tramitant per la millor via possible.
• A banda de les possibles accions dels interessats, el Departament hauria d’estudiar la possibilitat d’iniciar un expedient de responsabilitat patrimonial, amb la finalitat d’indemnitzar els possibles danys derivats de la seva actuació: El Departament de Benestar i Família ha demanat a l’ECAI ADIC un informe sobre el seu estat d’ingressos per conèixer la situació real de l’entitat. A més, s’ha obert un expedient informatiu a l’ADIC per determinar les possibles responsabilitats d’aquesta entitat envers les famílies que van iniciar un procés d’adopció per via d’aquesta ECAI. Les responsabilitats subsidiàries de la Generalitat hauran de ser valorades a la llum de la resolució dels expedients.