
- El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, anuncia que la Generalitat actualitzarà i perllongarà el Pla Específic de Mobilitat del Vallès amb actuacions fins al 2030
El secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal, ha explicat avui, durant una compareixença a la Comissió de Territori del Parlament de Catalunya, la licitació de dos estudis per a la millora de la connectivitat i les infraestructures del Vallès, tant ferroviàries com viàries. Així, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, licitarà aquesta setmana la redacció de l’estudi de millora de la capacitat i connectivitat ferroviària entre el Vallès i el Barcelonès Nord i l’estudi informatiu de la ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès.
L’estudi per a la millora de la connectivitat ferroviària per Horta se sumarà a l’estudi, ja redactat, sobre la connexió per Vallvidrera. Pel que fa a la Ronda Nord, el secretari ha afegit que el Govern complementarà els estudis que ha impulsat amb altres dos, un d’integració paisatgística i un altre de mobilitat.
En l’àmbit ferroviari, el secretari també ha posat de relleu la recent autorització del conveni de dos intercanviadors entre les línies d’FGC i de Rodalies a Sant Cugat del Vallès. “Finalment s’ha aconseguit aquest acord amb l’Estat que, si va acompanyatde l’augment de freqüències de l’R8, permetrà millorar la mobilitat interna i també la mobilitat del Vallès amb Barcelona”, ha exposat. Així mateix, ha ressaltat “la represa de les obres de l’R3 i la incorporació al Pla de Rodalies d’un tram de la línia orbital ferroviària”. En l’àmbit viari, Nadal ha remarcat que el Departament està treballant també en la millora dels enllaços de l’AP-7, amb una especial atenció, a la connexió amb la C-58.
Actualització del PEMV
El secretari Nadal ha anunciat que el Govern actualitzarà i perllongarà el Pla Específic de Mobilitat del Vallès (PEMV) amb mesures fins al 2030. El PEMV inclou en aquests moments una setantena d’actuacions per valor de 2.800 MEUR fins al 2026 i, fent-ne balanç, el secretari ha remarcat el resultat assolit en el canvi modal en favor del transport públic en la relació entre el Vallès i Barcelona, que ha passat del 43% a prop del 50%.
En aquest sentit, el secretari ha posat de relleu el paper que està jugant el transport públic per carretera i que ha de jugar en la millora del transport públic a la comarca, així com “l’esforç important” que està duent a terme el Govern. Així, “en l'àmbit del Vallès tenim 180 línies de transport interurbà. Des del 2016 al 2024 hem crescut un 60% en els autobusos”, ha apuntat.
En aquest context, ha posat com a exemple significatiu la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i el seu rol de hub en la mobilitat en transport públic, amb un augment significatiu del transport en autobús. A la UAB, “s'ha reduït a la meitat l'accés en vehicle privat; ha passat d’un 44% de vehicle privat, al 22%”, ha posat en valor. I aquest any, “ja hi ha més transport públic per carretera que no pas vehicle privat”.



