- El Govern licita els estudis per a la millora de la connectivitat ferroviària entre el Vallès i Barcelona pel túnel d’Horta i els estudis de la Ronda Nord
- La Generalitat analitzarà la viabilitat tècnica i la rendibilitat socioeconòmica de diferents alternatives per afavorir la mobilitat entre el Barcelonès Nord i el Vallès mitjançant el corredor ferroviari d’Horta i de l’R4-R7
- Els estudis informatius i d’impacte ambiental de la Ronda definiran les alternatives de traçat d’una via que connecti el nord de Terrassa i el de Sabadell que doni continuïtat al corredor de la B-40 ja construït a Ter
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha licitat les redaccions de l’estudi de millora de la capacitat i connectivitat ferroviària entre el Vallès i el Barcelonès Nord i dels estudis informatiu i d’impacte ambiental de la ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès. Aquestes actuacions s’emmarquen en les polítiques del Govern per a la millora de la mobilitat al Vallès.
Estudi de millora de la capacitat i connectivitat ferroviària entre el Vallès i el Barcelonès Nord
La Generalitat analitzarà la viabilitat tècnica i funcional, així com la rendibilitat socioeconòmica, de diferents alternatives per a la millora de la capacitat i la connectivitat ferroviària entre el Barcelonès Nord i el Vallès mitjançant el corredor d’Horta i de l’R4-R7. L’estudi tindrà en compte les interrelacions amb les actuacions planificades i es complementarà amb les millores de capacitat necessàries al corredor de Vallvidrera. També analitzarà l’impacte sobre la demanda i una proposta de serveis.
Aquest estudi abastarà un recorregut de fins a 30 quilòmetres, als municipis de: Terrassa, Sabadell, Barberà del Vallès, Badia del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Cerdanyola del Vallès, Montcada i Reixac, Barcelona. En particular, s’avaluarà la millora de la capacitat i connectivitat en:
- L’accessibilitat al Parc de l’Alba i a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) des del Barcelonès Nord.
- L’accessibilitat al Parc de l’Alba i a la UAB des del Vallès.
- La mobilitat interna del Vallès pel corredor de la R4 / N-150.
La redacció d’aquest estudi es licita per un import de 324.000 i un termini de 14 mesos.
Ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès
L’objectiu dels estudis informatiu i d’impacte ambiental que ha impulsat el Departament és la definició i valoració de diverses alternatives de traçat d’una via que connecti els barris del nord de Terrassa amb els barris del nord de Sabadell des de la B-122 a Terrassa fins a la B-124 a Sabadell, que doni continuïtat al corredor de la B-40 ja construït a Terrassa i que configuri la Ronda Nord dels sistemes urbans de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès inclosa en el Pla específic de mobilitat del Vallès (PEMV).
L’actuació engloba també un enllaç amb la C-58c, de titularitat de la Generalitat, al seu extrem nord i un enllaç directe amb la B-124, fet que configura un efecte de ronda Nord per a Sabadell i afavoreix l’eliminació del trànsit de pas pel municipi dels vehicles provinents de la carretera de Castellar del Vallès que es dirigeixen cap a la C-58. També afavoreix l’eliminació de trànsits per l’interior de Terrassa, i millora la sortida i l’accessibilitat dels barris del nord de la ciutat. Es preveu que la infraestructura abasti una longitud de 10 quilòmetres, als municipis de Terrassa, Sabadell i Castellar del Vallès.
La redacció de l’estudi informatiu es licita per un import de 901.000 euros i la de l’estudi d’impacte ambiental, per 353.000 euros.El termini de redacció és, en cada cas, de 18 mesos.
Aquesta actuació s’emmarca en el Conveni subscrit entre la Generalitat i el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible per a la redacció dels estudis i projectes, el finançament i l’execució de les obres de la Ronda Nord, amb una inversió prevista de 200 MEUR a aportar per l’Estat fins l’any 2033.
El PEMV indica que el seu traçat i encaix territorial es determinarà en col·laboració entre totes les administracions, especialment els ajuntaments concernits, amb l’objectiu principal de reciclar i optimitzar les infraestructures de mobilitat existents, preservar al màxim el territori i alliberar trànsit que avui circula per l’interior dels nuclis urbans.
Els estudis que ara es liciten, aniran acompanyats dels estudis de mobilitat i d’integració paisatgística, que també es licitaran aviat.



