- L’actuació ha inclòs la construcció d’un carril bus per sentit i un carril bici per afavorir la mobilitat quotidiana entre els dos municipis, així com millores per a la seguretat del trànsit i l’accessibilitat de vianants
- L’obra ha comptat amb un pressupost de 5,5 MEUR
- Podran entrar en funcionament millores en el servei de les línies de bus L9, L3 i L4 durant la primera quinzena de novembre

Aquesta actuació inclou nous carrils bus laterals, un carril bici bidireccional i millora els espais per a vianants, amb noves places, ampliacions de voreres i més permeabilitat. L’obra, amb un pressupost de 5,5 MEUR, compta amb finançament de fons europeus MRR. “Aquesta obra millora la via de més intensitat que recorre les ciutats d’est a oest de Girona i Salt” ha comentat la consellera de Territori, Habitatge i Transició ecològica, Sílvia Paneque i Sureda.
Aquesta obra s’emmarca “en les polítiques del Govern de la Generalitat per a descarbonitzar la mobilitat i incentivar l’ús del transport públic”, ha assenyalat la consellera, Sílvia Paneque, tot promovent “uns serveis de bus més competitius i afavorint la mobilitat a peu i en bicicleta”. Aquesta actuació, a més, suposa una “important transformació urbana”, ha valorat.
Amb la nova infraestructura, es preveu que durant la primera quinzena de novembre, entrin en funcionament nous serveis, millora de recorreguts i nous vehicles en les línies que connecten ambdós municipis, l’L9, L3 i l’L4.
L’obra s’ha focalitzat en tres àmbits situats al llarg de 3,5 quilòmetres i han inclòs la construcció d’un carril bus per sentit i d’un carril bici bidireccional per afavorir la mobilitat quotidiana entre els dos municipis. Així mateix, ha comportat millores per afavorir la fluïdesa i la seguretat del trànsit, així com la mobilitat i l’accessibilitat de vianants.
En concret, les obres han inclòs:
- Construcció d'un carril bus per sentit, en el corredor format pel passeig dels Països Catalans i el Passeig d’Olot, entre la plaça Mercè Rodoreda de Salt i la rotonda del Pont del Dimoni de Girona.
- Implementació de millores per afavorir la fluïdesa i la seguretat del trànsit, gràcies a dues noves rotondes semaforitzades a Marquès de Camps i Josep Irla a Salt; l’eliminació de girs a esquerra i la simplificació de les fases semafòriques a tot el corredor.
- Millores a l’avinguda de Sant Narcís de Girona per a fer més fàcil i eficient el pas dels autobusos en un tram en corba.
- Remodelació de la plaça Joan Brossa com a terminal de les línies L3 i L4, per optimitzar-ne el recorregut. A més, la nova plaça ha facilitat l’accessibilitat i la distribució de les persones usuàries cap a l’estació de ferrocarril i cap al centre urbà de Girona.
- Configuració d’un carril bici bidireccional al llarg de tot el corredor.
Millores en la mobilitat a peu, com l’ampliació de voreres; la creació de nous passos de vianants; i l’augment d’espais per als vianants, en especial entorn de l’espai Jove de Salt i la Plaça Joan Brossa de Girona.
Transformació de la mobilitat
Aquesta nova infraestructura i l’aplicació d’altres mesures permetran transformar la mobilitat i la prestació i l’oferta de serveis de transport públic en aquest àmbit. Així, es preveu:
- Increment de l’oferta al corredor, amb la potenciació de l’L9 com a línia troncal que comunica amb la Universitat de Girona i l’optimització dels serveis i recorreguts de les línies L3 i L4.
- Ampliació i millora de la cobertura en transport públic, per exemple a Torre-Mirona, a la Universitat i a l’Hospital.
- Augment de les freqüències de pas, en especial de l’L9: Tenint en compte les noves expedicions de l’L9, l’L3 i l’L4 expedicions i les línies interurbanes, per aquest corredor hi circularà un bus cada 3,5 minuts.
- Reducció dels temps de viatge: les persones usuàries s’estalviaran de mitjana 6 minuts.
- Millora de la intermodalitat: Amb la remodelació de la Plaça Joan Brossa, es millora la intermodalitat, ja que queda a 100 metres del tren convencional R11, Mitjana Distància, RG1, el tren d’alta velocitat i l’estació interurbana d’autobusos.
- Electrificació de l’L9: la línia troncal L9 s’operarà amb “vehicles zero emissions” totalment electrificats.
- Millora de punts de parada i marquesines
Els serveis d’autobús entre Salt i Girona transporten més de 3,1 milions de passatgers anuals a través de les línies urbanes L3, L4 i L9, a més de la demanda que canalitzen les interurbanes provinents de Caldes de Malavella, Olot, Amer i Arbúcies. Aquests serveis acumulen creixements molt elevats en els últims anys. Així, aquest és un dels 6 corredors que formen part de la primera fase de la xarxa de corredors de bus ràpid que el Govern està desplegant en àrees que formen un mateix sistema urbà i que estan especialment congestionades, per a potenciar l’ús de l’autobús.



