El consell d’Administració d’Aeroports de Catalunya ha seleccionat l’empresa Arcadis per dur a terme el servei d’assistència ambiental per a la futura ampliació del Prat. La Generalitat de Catalunya va licitar el passat juliol un servei d’assistència tècnica per a l’elaboració i seguiment d’un full de ruta ambiental pel desenvolupament de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona – El Prat, i aquesta ha estat l’empresa amb millor valoració.
Arcadis és una consultoria líder mundial en solucions d’enginyeria i disseny sostenible creada l’any 1888 als Països Baixos, que compta actualment amb més de 36.000 col·laboradors en més de 30 països. Aquesta empresa ha demostrat la seva experiència en assessoria ambiental de projectes de grans infraestructures, com ara el desenvolupament de l’Aeroport de Brussel·les o la gestió de mesures ambientals en les ampliacions dels Ports de Rotterdam i d’Anvers. Com a casos d’èxit contrastat, també ha participat en diversos projectes de gestió sostenible a les costes dels Països Baixos i Bèlgica. Aquests projectes, tal com passa en el cas de l’aeroport de Barcelona, requerien alinear el desenvolupament i la resiliència econòmica d’una zona amb la protecció ecològica d’àmbits inclosos en la xarxa Natura 2000.
Cal recordar que durant la presentació de la proposta d’ampliació de l’Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, el Govern de Catalunya ja va anunciar que per garantir-se la millor compensació ambiental, es contractaria una empresa, en aquest cas Arcadis, per fer el seguiment de les millores mediambientals.
Pel que fa a l’equip tècnic, Arcadis posarà a disposició de la Generalitat un equip de renom internacional amb una elevada experiència en el desenvolupament de projectes de grans infraestructures amb potencials impactes sobres zones declarades xarxa Natura 2000. L’equip internacional es complementarà també amb tècnics locals especialistes en biodiversitat i protecció de la natura.
Així doncs, Arcadis hi haurà de, en l’any vinent, preparar un full de ruta de l’avaluació ambiental recopilant continguts i gestionant un cronograma i abast dels treballs a elaborar partint d’una proposta de millora dels continguts disponibles. També haurà d’elaborar propostes de millora del document de mesures compensatòries ambientals, elaborat pel promotor de la proposta de desenvolupament de l’aeroport.
D’aquesta manera, la Generalitat disposarà del suport tècnic d’una empresa referent especialitzada en planificació ambiental i actuacions en espais naturals protegits, garantint que la transformació de l’aeroport es faci amb el màxim rigor tècnic i criteris ambientals exigents i de referència internacional.
Des de l’òptica ambiental, aquesta ampliació es preveu que pugui afectar espais naturals protegits de la Xarxa Natura 2000 i, per tant, s’haurà de fer d’acord amb la Directiva Hàbitats (Directiva 92/43/CEE).



