- Durant l’operació sortida es mobilitzaran 460.000 vehicles des de l’àrea metropolitana de Barcelona
- Les vies que poden registrar més problemes viaris són l’AP-7, l’A-2, la C-14, la C-16, la C-17, l’N-145 i l’N-260
- Es desplegaran un total de 1.425 agents dels Mossos d’Esquadra i es faran 910 controls
El director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, acompanyat de la cap de la Comissaria General de Mobilitat, Mònica Luís, han presentat el dispositiu especial de trànsit pel cap de setmana de desembre al Centre d’Informació Viària de Catalunya (CIVICAT).
L’SCT, en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra, posa en marxa aquest divendres 5 de desembre, a partir de les 15.00 h de la tarda, el dispositiu especial de circulació, ordenació i regulació del trànsit amb motiu del pont de les festivitats de la Constitució i la Immaculada. Aquest dispositiu estarà vigent fins a les 24 hores de dilluns dia 8.
Enguany el pont de desembre queda escurçat a tres dies, tot i que s’estima que entre les 15.00 h de divendres 5 de desembre i les 15.00 h de dissabte dia 6, sortiran de l’àrea metropolitana de Barcelona 460.000 vehicles. A més, entre les 12.00 i les 24.00 hores del dilluns 8 de desembre, retornaran cap a Barcelona i la seva zona d’influència 250.000 vehicles.
En aquest període festiu, en el qual es registrarà una elevada mobilitat, Lamiel ha declarat que “l’objectiu del dispositiu del primer cap de setmana llarg des de l’estiu és assolir 0 víctimes mortals”, en un context d’increment de la mobilitat general del 2% respecte de l’any passat, amb un augment del 3% del trànsit a l’AP-7, tant en vehicles lleugers com en vehicles pesants, que creixen un 3% a la xarxa viària catalana i un 2% a l’AP-7. El director de l’SCT també ha fet una crida a la ciutadania a extremar les precaucions tant a les vies principals com, especialment, a les carreteres secundàries de les zones d’estada aquest cap de setmana, i a no accedir a la zona boscosa i medi natural del Parc Natural de la Serra de Collserola, tot i que les carreteres es mantenen transitables.
En la mateixa línia, la comissària Mònica Luis ha destacat que les mesures del dispositiu s’orienten a prevenir conductes de risc —excessos de velocitat, distraccions i consum de drogues o alcohol—, garantir la fluïdesa a les diferents vies i assegurar una resposta immediata en cas de sinistres, avaries o condicions meteorològiques adverses. Així mateix, ha subratllat que “la majoria dels sinistres viaris no són accidents, sinó conseqüència de decisions negligents o temeràries, amb el resultat de persones ferides o víctimes mortals per fets imprudents i evitables”.
Característiques de mobilitat d’aquest període festiu
Convé recordar que les característiques genèriques d’aquest període festiu són:
- Inici de la mobilitat hivernal. Encara que és tardor i les temperatures són força càlides, és el primer període festiu amb una mobilitat pròpiament d’hivern cap a destinacions d’interior més al nord del país i en el qual les vies més conflictives són les que accedeixen a l’interior: zones de muntanya i estacions d’esquí. En aquest sentit, es preveu que les vies que poden registrar més problemes viaris siguin la C-14, C-16, C-17 i A-2,així com també l’N-145 i l’N-260 d’accés a Andorra.
- Tanmateix, no podem oblidar l’autopista AP-7 que, de nord a sud, distribueix un gruix molt important de la mobilitat; i que, des del seu alliberament de peatges, viu un increment considerable de la intensitat durant les operacions especials.
- Accessos centre comercials i fires de Nadal. Tradicionalment, aquest pont és l’inici de les compres nadalenques. Aquests trajectes curts es barregen amb els de llarg recorregut i complica les zones properes als centres comercials. Al voltant d’aquests grans magatzems es produiran també retencions durant aquests tres dies.
- A més, la fira de l’Avet a Espinelves (6 al 14 de desembre) i el Mercat Medieval de Vic (del 6 al 8 de desembre) són dos focus d’atracció per als visitants i, per això, es poden hi haurà problemes als accessos a aquests municipis, principalment a la C-17 però també a la C-25/Eix Transversal.
Mesures especials i restriccions específiques
Per millorar la fluïdesa del trànsit i incrementar la capacitat viària, el Servei Català de Trànsit adopta una sèrie de mesures especials de circulació, ordenació i regulació del trànsit (carrils en sentit contrari, cancel·lació de carrils, carrils d’incorporació, tancament d’accessos, abalisament de vorals, etc.). De cara a la tornada de dilluns 8 s’instal·laran carrils addicionals en sentit contrari al’AP-7 entre Llinars del Vallès i Montornès del Vallès en sentit sud i entre Vilafranca del Penedès i Molins de Rei en sentit nord. A més, durant la sortida i el retorn, també es cancel·larà un carril a la C-16 entre Berga i Cercs, s’instal·larà un carril addicional a la C-17 Ripoll, i s’obrirà el carril bus-VAO de la C-58 entre Ripollet i Barcelona per a tots els vehicles en tots dos sentits.
De manera específica, per aquesta operació especial de desembre, hi haurà restriccions per als camions dilluns dia 8, entre les 17 i les 22 h, a l’AP-7 entre Maçanet de la Selva i l’Hospitalet de l’Infant en tots dos sentits. Tampoc tindran la circulació permesa dilluns a la tarda a l’A-2 entre Cervera-Martorell, sentit Barcelona, i Martorell-Cornellà de Llobregat, en ambdós sentits, a la B-23 entre Papiol i Barcelona, a la C-31 entre el Vendrell i el Garraf ni a la C-32 sud entre el Vendrell i Barcelona i la C-32 nord entre Montgat i Palafolls.
També hi haurà limitacions als vehicles pesants, concretament, divendres 5, diumenge 7 i dilluns 8 de desembre a la tarda (de 17 a 22 h) i dissabte 6 de desembre al matí (de 10 a 14 h): els vehicles pesants hauran de circular per la dreta i sense possibilitat de fer avançamentsa l’AP-7, entre Sant Celoni i Vilafranca del Penedès en els dos sentits de la marxa. També tindran aquestes limitacions diumenge 8 a la tarda (de 17 a 22 h) a l'A-2 entre Igualada i Martorell sentit Barcelona.
A més, també dilluns 8, els vehicles pesants han de circular a una velocitat màxima de 80 km/h en els trams de l’AP-7 en què hi hagi instal·lats carrils addicionals en sentit contrari.
Dispositiu dels Mossos d’Esquadra
S’establiran tant a les vies de màxima mobilitat com a vies secundàries i allà on es preveu més circulació, un total de 910 punts de controls, amb la participació de 1.425 efectius de trànsit”.
Des de les 15 hores del divendres 5 de desembre fins a les 23:59 del dilluns dia 8 de desembre de 2025 (4 dies), s’establiran tant en les vies de màxima mobilitat, com en vies secundàries i allà on es preveu més circulació, els següents controls:
- 293 controls d’alcoholèmia i drogues
- 129 controls de seguretat passiva
- 128 controls de PREMOT (motocicletes)
- 165 controls de distraccions
- 123 controls de velocitat
- 72 controls de transports
Els Mossos d’Esquadra que es desplegaran aquest pont garantiran la seguretat viària amb accions orientades a la prevenció d’accidents greus o mortals, mitjançant la seva presència activa amb patrulles, controls preventius i vigilància de les conductes de risc, com ara l’excés de velocitat, les distraccions i el consum d’alcohol i/o drogues. A més, asseguraran la fluïdesa del trànsit per minimitzar les retencions durant l’operació sortida i retorn, especialment en les franges de màxima mobilitat.
També actuaran amb la màxima rapidesa davant qualsevol incidència viària, donaran suport operatiu als diferents dispositius especials i establiran una coordinació efectiva amb l’SCT, el Servei d’Emergències Mèdiques (SEM), els titulars de les vies i altres actors per garantir una gestió integrada i eficient de la mobilitat. A més, controlaran el compliment de les limitacions de velocitat a l’AP-7 derivades de les restriccions a camions establertes per l’SCT.
Dispositiu del Servei Català de Trànsit
Per gestionar i informar de la mobilitat d’aquest pont, l’SCT disposa de l’equip tècnic 24/7 del CIVICAT (Centre d’Informació Viària de Catalunya) amb el suport dels Equips Mòbils d’informació Viària (EMIV, vehicles lleugers equipats amb càmeres per a la transmissió d’imatges en temps real) distribuïts per les vies més conflictives (AP-7, C-16, N-145/N-260/C-14, C-17 i A-2/C-55). A més, disposa de mitjans aeris, dos helicòpters i un avió bimotor, igualment equipats amb càmeres per a la retransmissió en temps real de les afectacions i incidents viaris al CIVICAT, que reforcen el seguiment de dispositius i el control i la vigilància del trànsit.
L’SCT difondrà al llarg d’aquest període festiu, a través dels panells de missatgeria variable disposats en el conjunt de carreteres catalanes, informació de la situació viària, així com consells de seguretat viària. A més, els usuaris es poden informar de l’estat del trànsit a través del 012, del Twitter de l’SCT @transit, del webhttp://transit.gencat.cat,de l’app de Transiti a través de les cròniques radiofòniques a diversos mitjans de comunicació.



