Actualment, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques està executant el desdoblament de l’eix del Llobregat (C-16) entre Puig-reig i Berga. Aquesta actuació optimitzarà la funcionalitat d’aquesta carretera amb un augment de la seva capacitat i una millora del seu nivell de servei. Al mateix temps, permetrà potenciar la connexió entre el Berguedà i el Bages i, en un context més ampli, amb l’entorn metropolità de Barcelona. D’altra banda, l’eix del Llobregat també forma part de l’itinerari Barcelona–Tolosa de Llenguadoc–París i s’integra a la xarxa de carreteres d’interès comunitari.
La seva execució està en etapes diferents segons els trams. Mentre que aquest estiu s’inicia la posada en servei dels seus extrems, la seva part intermèdia està en execució. Les obres van començar el maig del 2004 per l’extrem sud i l’extrem nord ja que el DPTOP va impulsar la modificació del projecte inicial per tal d’adequar el traçat al corredor de pas de la carretera actual i descartar així la previsió d’apropar la carretera en variant cap a Casserres.
D’aquesta manera, s’atenia una reivindicació del territori i s’optava per una solució amb menor impacte ambiental i una millora conjunta del traçat, en evitar el recorregut addicional que implicava la solució anterior. Les obres en el tram intermedi van iniciar-se el juliol de 2005 un cop aprovat el projecte modificat.
El desdoblament entre Puig-reig i Berga dóna continuïtat al desdoblament d’aquest eix ja executat entre Sant Fruitós de Bages i Puig-reig. Actualment el DPTOP està redactant l’estudi informatiu per perllongar aquest desdoblament cap al nord, entre Berga i Bagà (20 km).
Primers trams en servei
Les obres de desdoblament de la C-16 en el tram Puig-reig-Berga consisteixen en la construcció d’una autovia d’una plataforma de 23 metres formada per dues calçades de dos carrils de 3,5 metres, vorals exteriors de 2,5 metres, vorals interiors d’1,5 metres i mitjana d’1 metre.
Les obres en l’extrem nord i sud ja s’estan finalitzant, de tal manera que aquest estiu s’haurà obert al trànsit més de la meitat de la carretera que s’està desdoblant. Per trams, el grau d’execució i la seva entrada en servei és la següent :
Navàs-Puig-reig sud: el passat dilluns ja es va obrir al trànsit el primer tram entre Navàs i Puig-reig sud. Aquest primer tram té 3,6 km. S’inicia en el punt on s’acabava el tram ja desdoblat de Sallent a Navàs i s’acaba després de l’enllaç de Puig-reig-sud. Dins del tram s’inclou la construcció de l’enllaç Puig-reig sud, que és un enllaç complet, que permet l’accés a la zona de Can Marçal i al sud del nucli urbà de Puig-reig. També dins d’aquest tram s’inclou la construcció d’una via col·lectora paral·lela al tronc de la nova autovia que permetrà la comunicació local i el pas del transport públic, i d’altres vehicles com tractors o bicicletes.
La via col·lectora va des de l’inici del tram fins a l’enllaç de Puig-reig sud i se situa al costat esquerre de l’autovia, fins a la zona de Can Vidal en què se situa al costat dret. En aquest sentit cal tenir en compte que la nova autovia es construeix sobre la carretera existent desdoblant-la.
Variant de Puig-reig: es preveu que aquest tram, continuació del primer, es posi en servei la setmana vinent. Té 1,9 km de longitud. S’inicia un cop passat l’enllaç Puig-reig-sud i s’acaba en el punt on la nova autovia se separa de la carretera actual, a la zona de les Comes. Dins d’aquest tram es construeix l’enllaç Puig-reig-centre situat a la zona de Cal Ponç. Aquest enllaç és complet i dóna accés a una zona de pedreres, diferents indústries i a un vial que permet accedir a Puig-reig.
També dins d’aquest tram es construeix un viaducte sobre el Llobregat que té una longitud de 237 metres i està format per tres vànols. En aquest tram es construirà el centre d’explotació i conservació de la nova autovia
Gironella – Berga:és l’extrem nord del tram en desdoblament, té 6,4 km i es peveu que entri en servei a finals d’aquest mes d’agost. El tram s’inicia a l’enllaç Gironella nord i s’acaba a l’enllaç de Berga sud. En aquest tram quasi tota l’autovia es construeix separada de la carretera actual. L’enllaç de Gironella nord és un enllaç complet i a més de permetre accedir al nord de Gironella, millora la connexió amb la carretera C-154 o carretera d’Olvan.
Dins de l’actuació s’inclou la construcció d’un tram de nova carretera C-154 d’aproximadament 1,5 km de longitud, que evitarà el pas per Gironella dels vehicles procedents d’Olost i Olvan. A més s’inclou la construcció d’un semienllaç (de i cap al sud) a la zona de Cal Rosal i d’un enllaç complet al sud de Berga amb la carretera d’Avià. Dins d’aquest tram s’inclou la construcció dels viaductes de la Portella, de 160 metres de longitud, dels viaductes sobre la Riera de Sant Martí, de 120 metres de longitud i dels viaductes sobre el Llobregat que tenen una longitud de 220 metres i una alçada d’uns 50 metres. També dins d’aquest tram s’instal·larà la futura àrea de servei.
Tram en construcció
Pel que fa al tram intermedi podem distingir dues actuacions en marxa:
. Puig-reig nord – Gironella nord (7,9 quilòmetres): les obres en aquest subtram intermedi del desdoblament estan menys avançades que les dels extrems, a conseqüència de la tramitació per modificar el traçat plantejat inicialment. El projecte modificat adequa el traçat al corredor de pas de l’actual C-16 i evita el recorregut addicional i l’impacte que implicava el projecte constructiu (l’anomenada “orella” de Casserres), alhora que ha permès recollir les inquietuds de municipis i entitats del territori.
Ara, s’estan enllestint les piles dels viaductes projectats i s’han foradat 1.257 metres en total del túnel dels 1.930 metres previstos corresponents al túnel natural. També s’ha iniciat la construcció del túnel artificial. Es preveu que aquest tram entri en servei a finals de 2007.
Accés a Casserres: la nova carretera d’accés a Casserres s’emmarca en la modificació del traçat en el tram intermedi del desdoblament. Actualment, s’està treballant en la part més propera de Casserres i iniciant l’execució del viaducte sobre la riera Clarà. Cal recordar que la part més propera a Gironella és objecte d’una nova informació pública, iniciada el passat mes de juny, ja que el traçat previst inicialment afectava un espai d’interès natural i unes restes arqueològiques. Les obres s’executaran de manera conjunta amb el desdoblament de l’eix.