La carretera C-242 neix al terme municipal de Torrebesses, a la comarca de El Segrià, i continua creuant les comarques de les Garrigues, el Priorat i el Baix Camp. La singularitat del terreny en diversos trams, on la carretera ha de travessar zones de muntanya amb un paisatge abrupte i escarpat, fa que la via presenti sovint un traçat amb revolts importants.
Per tal de millorar la seguretat del trànsit i afavorir la fluïdesa de la circulació, el DPTOP millorarà ara el traçat d’aquesta carretera entre els municipis de Torrebesses i Alforja, així com el ramal d’accés a Prades corresponent a la carretera T-701.
L’actuació consistirà principalment en l’ampliació de la calçada i l’eliminació dels revolts, mitjançant la construcció de variants de traçat. El conjunt de l’obra comportarà una inversió de més de 66 MEUR. En aquest sentit, el DPTOP ha donat un nou impuls al condicionament d’aquest tram, en iniciar el procés d’informació pública dels estudis informatius i d’impacte ambiental corresponents a aquesta actuació.
A partir d’ara, els ajuntaments, entitats i particulars interessats podran consultar el projecte durant un període d’un mes i realitzar les aportacions que considerin oportunes.
D’altra banda, actualment s’estan executant les obres de millora de la C-242 entre Alforja i les Borges del Camp, amb una inversió de 2,5 MEUR, que es preveu que finalitzin després de l’estiu. A més, ja s’han licitat els treballs per a la construcció d’una variant a la zona del Mas Potau, amb un import d’1,5 MEUR, que es preveu que comencin abans de finals d’any. Igualment, s’està redactant el projecte constructiu de la variant de les Borges del Camp de la C-242, amb un cost previst de 7,8 MEUR, unes obres que es preveuen licitar el primer semestre de l’any vinent.
Millora del traçat entre Torrebesses i Ulldemolins
El DPTOP ha sotmès a informació pública els estudis informatiu i estudi d’impacte ambiental de la millora de la C-242 entre Torrebesses i Ulldemolins, que comportarà una inversió de 21 MEUR. L’actuació suposarà l’ampliació de la calçada allà on calgui, per a arribar a una secció de 9 metres d’amplada, amb dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1 metre, en un tram de tram de 34 quilòmetres de longitud. A més, es millorarà el traçat de la via amb l’eliminació dels revolts i la construcció de petites variants, que augmentaran la seguretat viària i la fluïdesa del trànsit a la zona.
L’opció considerada més adequada distingeix dos trams: En un primer tram, que s’inicia amb la intersecció de la C-12 i la C-242, i arriba fins a Granadella es reforçarà el ferm, ja que la carretera actual ja té l’amplada prevista. A més, es construiran tres variants per suavitzar els revolts. Entre Granadella i Ulldemolins, s’eixamplarà la calçada actual, de poc més de 5 metres d’amplada i es milloraran els revolts amb 6 variants de traçat.
El projecte també inclou la millora de la intersecció amb la carretera TV-7004 a Ulldemolins i l’eixamplament del pont existent sobre el riu Prades.
Condicionament i millora entre Ulldemolins i Alforja
El DPTOP ha obert també el procés d’informació pública de l’estudi informatiu i de l’estudi d’impacte ambiental del projecte de millora de la C-242 entre Ulldemolins i Alforja, que inclou el condicionament d’un tram de prop de 23 quilòmetres i suposarà una inversió de 38,2 MEUR.
L’alternativa escollida proposa l’eixamplament de la via dels 6 metres d’ample actuals als 9 metres previstos, amb dos carrils de 3,5 metres i dos vorals d’1 metre. A més es corregiran els revolts al llarg d’aquest tram, aprofitant al màxim la plataforma actual i construint petites variants de traçat.
El projecte també inclou la creació de noves interseccions i la remodelació d’altres. Entre Ulldemolins i Cornudella de Montsant es construiran dues rotondes, una d’elles per connectar amb la T-701 que arriba fins a Prades, i es millorarà la intersecció tipus “T” amb l’accés a Siurana.
Al pas de la via pel nucli de Cornudella de Montsant, s’aprofitarà la travessera actual i es reforçarà el paviment. Més endavant, al Coll d’Alforja es construiran tres interseccions en tipus “T”, un viaducte de 90 metres sobre la riera existent per creuar el coll i es remodelarà la intersecció actual tipus “T” que connecta amb la carretera TV-7012.
Finalment, al voltant del Coll d’Alforja, el Coll d’Albarca i d’altres punts d’elevada pendent es construiran fins a 6 trams diferents de vies per a vehicles lents, per tal de facilitar l’avançament de vehicles pesants, que sumaran en conjunt 4,6 quilòmetres de tercers carrils.
Millora de la T-701 entre Cornudella de Montsant i Prades
Igualment, el DPTOP ha iniciat el procés d’informació pública de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental del projecte de millora de la T-701, que connecta la carretera C-242 a Cornudella de Montsant amb el municipi de Prades. L’actuació, que comprèn una longitud de prop de 7,8 quilòmetres, suposarà una inversió de prop de 7,1 MEUR. La carretera actual és molt estreta, amb una amplada variable entre 4,5 i 5,5 metres.
L’actuació suposarà l’eixamplament de la calçada fins els 8 metres d’amplada, amb dos carrils de 3,5 metres i dos vorals de 0,5 metres. Per tal de suavitzar els nombrosos revolts existents a la via, es construiran petites variants de traçat, que augmentaran la seguretat a la zona.
L’opció considerada més adient s’inicia a la intersecció de la T-701 amb la C-242 al Coll d’Albarca. Aquí s’aprofitarà al màxim la carretera actual corregint els revolts del traçat. L’últim tram inclou la creació d’una variant, que comportarà la construcció d’un viaducte de 45 metres de longitud per creuar el torrent de Prades.