El Diari Oficial de la Generalitat publica avui l'anunci pel qual el DPTOP inicia la informació pública del projecte de traçat de desdoblament de l'eix Transversal, entre Cervera i Caldes de Malavella, una vegada aprovats els estudis de viabilitat. Aquest és el segon procés d'informació pública a què la Generalitat sotmet aquesta actuació, en aplicació de la nova Llei de Carreteres, amb l'objectiu de reforçar la consulta institucional i ciutadana i fomentar-ne la participació. L'eix Transversal abasta una longitud de 155 quilòmetres, dels quals se'n desdoblaran 145. Les obres suposaran una inversió de 775,5 MEUR. Una vegada conclòs aquest procés, es podran licitar les obres.

Eix vertebrador

 L’eix Transversal (C-25), en el seu recorregut de 155 quilòmetres entre Cervera i l’N-II a Riudellots de la Selva, vertebra les comunicacions per carretera entre la plana de Lleida, les comarques centrals i Girona. Actualment, tenen característiques d’autovia els trams de Cervera a les Oluges, la circumval·lació de Manresa i el tram comú amb la xarxa arterial de Vic; en total, 10,2 quilòmetres.

Amb l’objectiu d’augmentar la capacitat, seguretat i nivell de servei en aquest eix, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha previst desdoblar-lo en la seva totalitat. Aquesta actuació també permetrà potenciar tant les connexions intercomarcals i de llarg recorregut com l’equilibri territorial i la transversalitat davant la radialitat en les comunicacions.

La tramitació

El maig passat, el DPTOP va iniciar el procés d’informació pública dels estudis d’aquesta actuació: estudi de viabilitat econòmico-financera, estudi de mobilitat i els estudis informatius i d’impacte ambiental dels trams a desdoblar que quedaven pendents de tramitació.

Una vegada transcorregut el període d’informació pública d’aquests estudis i analitzades les al·legacions formulades, el DPTOP ha desenvolupat els corresponents avantprojecte de construcció i explotació i projecte de traçat. S’hi recullen les mesures correctores establertes a la Declaració d’Impacte Ambiental i també algunes de les propostes presentades, entre les que cal destacar el compromís de mantenir la continuïtat dels camins i accessos a finques així com la restitució de tots els pous, canals de reg i xarxes de serveis que quedin afectats. El traçat no ha variat substancialment respecte del proposat inicialment.

Avui, el DOGC publica l’anunci pel qual a partir de demà i durant un termini de 30 dies hàbils se sotmeten aquests documents a una nova fase d’informació pública. Aquests es poden consultar als Serveis Territorials de Carreteres de Barcelona, Girona i Lleida i en els 36 ajuntaments dels municipis concernits per aquesta actuació.

 D’aquesta manera, la Generalitat avança en la tramitació del desdoblament de l’eix Transversal i aplica la modificació de la Llei de carreteres, aprovada pel Parlament el 2005, que introdueix i regula la possibilitat que la iniciativa privada construeixi i exploti una carretera a través d’una concessió per a un període determinat. D’altra banda, es potencia la participació institucional i social, amb l’establiment de dues fases participatives, tant pel que fa al projecte de l’obra en concret com en el model de gestió escollit.

 La nova autovia

El projecte preveu desdoblar l’actual carretera per tal de formar una autovia de dos carrils per a cada sentit de la circulació. Gran part de la carretera existent serà una de les calçades de la futura autovia i s’aprofitaran els passos superiors sobre la carretera per a prolongar-los. Pel que fa als viaductes i túnels, en general es desdoblaran els ja existents amb altres de simètrics i en paral·lel.

La nova autovia estarà formada per una calçada amb dos carrils de 3,5 metres per sentit, més un carril addicional en els trams de pujada on cal construir vies per a l’avançament dels vehicles pesats. Els vorals exteriors tindran 2,5 metres d’amplada i els vorals interiors, 1,5 metres d’amplada. Els dos sentits estaran separats per una mitjana d’amplada variable entre els 5 i els 8 metres.

Aquesta actuació, que suposarà una inversió de 775,5 MEUR, es finançarà mitjançant el sistema de concessió de l’obra pública. Aquesta concessió inclou tant les obres de desdoblament corresponents com la gestió de tot l’eix. Es preveu que a finals de novembre ja s’hauran complert tots els tràmits, i, per tant es podrà iniciar la licitació de la concessió del desdoblament de l’Eix Tranversal.

L’Eix, tram a tram

De Cervera a Manresa

Cervera – les Oluges (5,7 quilòmetres): aquest tram, que té una longitud de 5,7 quilòmetres, ja està desdoblat.

Les Oluges – Manresa (44,6 km): el traçat de la nova calçada segueix en tot moment el de la carretera actual, excepte en dos punts, on es duen a terme petites variants. Un d’aquests punts correspon a una variant d’uns 900 metres de longitud per evitar l’afectació de la vila romana de Sant Amanç, situada al terme municipal de Rajadell. L’altra variant té 1,4 quilòmetres de longitud i correspon a una zona, també al terme de Rajadell, amb una orografia complexa on és inviable encabir la nova calçada al costat de l’antiga.

En aquesta zona, cal construir un túnel de 450 metres de longitud. En aquest tram, s’adaptaran al desdoblament els enllaços existents i es preveu un nou enllaç per connectar amb Guissona. En conjunt, es projecten 56 estructures, de les quals 19 són viaductes. D’aquests viaductes, 15 corresponen als creuaments successius de la via sobra la riera de Rajadell i en destaca un, prop de Castellar, d’una longitud de 150 metres.

De Manresa a Vic

Manresa (2,5 km): el tram de circumval·lació a Manresa ja està desdoblat.

Manresa a Artés (9,5 km): s’inicia a la zona de l’enllaç de l’eix Transversal amb la carretera de Santpedor i finalitza a l’enllaç d’Artés. El traçat segueix en tot moment el de la carretera existent, s’ampliarà pel costat sud i s’adaptaran els enllaços existents.

El projecte preveu la construcció de 20 estructures, entre les quals cal destacar un viaducte de 140 metres sobre el riu Llobregat al terme de Sallent. Aquest tram ja ha superat el tràmit d’informació pública i de declaració d’impacte ambiental.

Tram d’Artés a Vic (35,2 km): segueix la carretera actual, que s’amplia alternativament a un costat o a un altre i s’adapten els enllaços existents al desdoblament. En aquest tram, se situa l’enllaç d’Olost (zona de la Fontfreda), que configura una nova connexió al Lluçanès, i que ja s’està construint tenint en compte aquestes obres de desdoblament.

Entre les actuacions previstes, cal destacar la construcció d’un nou túnel a la zona de la Fontfreda, sensiblement paral·lel a l’actual, de 668 metres de longitud. Entre els 11 viaductes que el projecte inclou en aquest tram, cal remarcar el de la riera Gabarresa, de 120 metres, situat a Artés, el de Pere Riera, situat a continuació del túnel de la Fontfreda, amb 230 metres i els del Pla del Roure i de Sant Bartomeu, a prop de l’enllaç amb la C-154. Aquests dos últims viaductes tindran unes longituds de 240 i 330 metres, respectivament.

Vic (2 quilòmetres): aquest tram, comú amb la xarxa arterial de Vic, ja està desdoblat.

De Vic a l’N-II (Riudellots de la Selva)

Gurb – Calldetenes (7,2 km): el traçat aprofita la carretera actual per al desdoblament, a un costat o un altre de la via. S’adapten els enllaços existents i, entre les estructures que es construiran, cal destacar un pont sobre el riu Gurri, de 81 metres de longitud. Aquest tram ja ha estat objecte dels preceptius tràmits d’informació pública i de Declaració d’Impacte Ambiental.

Calldetenes – Santa Coloma de Farners (34,8 km): el traçat segueix en tot moment el de la carretera actual excepte a la zona de l’enllaç de Sant Hilari de Sacalm i en els punts on hi ha túnels. En aquests punts, el desdoblament es construeix separat de la carretera actual i es forma un nou túnel en paral·lel a l’actual. S’adaptaran els enllaços existents, tret de l’enllaç de Sant Hilari Sacalm, que es remodelarà totalment.

 El projecte preveu la construcció de 17 viaductes, amb una longitud total de 3.975 metres. Entre aquests, cal remarcar el d’Osormort de 558 metres, duplicació de l’actual, i l’arc de les Fosses, de 415 metres, també duplicació de l’actual. Com a conseqüència del nou traçat de l’enllaç de Sant Hilari Sacalm, es construeix un nou viaducte, de Riudecós, que tindrà 640 metres de longitud L’orografia complicada en aquest àmbit fa que s’hagin de construir diferents túnels i falsos túnel que en general són duplicació dels existents. Es construiran 5 falsos túnels, amb una longitud total de 840 metres i 6 túnels amb una longitud total de 3.090 metres. Entre aquestes estructures, cal destacar el túnel de Joanet, amb una longitud de 1.440 metres.

Santa Coloma de Farners - N-II (Riudellots de la Selva) (10,5 quilòmetres): el traçat de la nova plataforma segueix en tot moment el de la carretera existent i l’ampliació es fa alternativament a un costat o l’altre de l’actual C-25, fins arribar a l’autopista AP-7. A partir d’aquest punt, es produeix una bifurcació: per un costat, mitjançant un tram de nova via desdoblada d’uns 2 quilòmetres de longitud, que permet connectar amb l’N-II desdoblada, tant en direcció Girona com en direcció Mataró; per l’atra banda, l’actual traçat de la C-25 es configura com a ramal de connexió cap a l’Aeroport de Girona. En conjunt s’han previst 14 estructures, de les quals 3 són ponts o viaductes.