El Consell Executiu ha aprovat avui el projecte de llei de regulació del servei públic d’atenció de trucades d’urgència i de creació de l’entitat de dret públic “Centre d’Atenció i Gestió de Trucades d’Urgència 112 Catalunya”. Aquesta Llei permetrà realitzar un salt qualitatiu en la implantació efectiva del número únic i gratuït 112 d’atenció d’emergències, amb la creació d’un organisme en què, a més dels departaments de la Generalitat implicats, hi participaran les principals institucions i operadors que intervenen a les emergències.
L’aprovació del projecte de llei garanteix que es pugui facilitar un únic número d’emergències, el 112; oferir el servei en tot el territori de Catalunya; millorar la coordinació de les actuacions; la localització de l’emergència i l’eficàcia dels col·lectius implicats, i una millor gestió de les grans emergències.
La normativa configura la creació del “Centre d’Atenció i Gestió de les Trucades d’Urgència 112 Catalunya”, amb l’objectiu de prestar un servei públic, universal i permanent, i dotat de l’autonomia necessària per oferir un servei modern amb elevada flexibilitat organitzativa, i dotat de tecnologia i sistemes de gestió avançats.
Aquest Centre, que s’adscriurà al Departament d’Interior, titular de les competències en matèria de seguretat pública, coordinarà la recepció de trucades en matèria d’atenció d’urgències sanitàries, d’extinció d’incendis i salvament, de seguretat ciutadana i de protecció civil, amb independència de l’administració pública o entitat competent per a la prestació de l’assistència requerida.
En aquest sentit, l’Administració de la Generalitat de Catalunya vol facilitar i propiciar la necessària coordinació de tots els serveis i recursos operatius, adoptant una política de relacions administratives fonamentada en la col·laboració i l’intercanvi d’informació, tendint a aconseguir una resposta ràpida, proporcionada i adient a cada una de les demandes d’atenció que es rebin a través del número 112.
El projecte de llei aprovat avui també incorpora un capítol dedicat a les infraccions i sancions per l’ús fraudulent, impropi o malintencionat d’aquest servei públic essencial de naturalesa gratuïta i permanent.
La creació del número europeu únic de trucades d’urgència 112 és una aposta de les institucions europees i, per al seu bon funcionament, han instat als estats membres a adoptar les mesures necessàries per garantir la resposta necessària i l’atenció apropiada que requereixen les trucades d’urgència.