Apartir del proper dilluns, 16 d'octubre, el nombre d'expedicions dels servei d'autobusos integrats en l'actual Consorci del Transport públic de l'àrea de Girona s'incrementaran en un 77% en passar dels actuals 229 viatges per sentit i dia a 406. El nombre d'expedicions s'ha reforçat sobretot en les línies urbanes de la ciutat de Girona i les que connecten la ciutat amb Salt, Banyoles, Llagostera i Santa Coloma de Farners, entre altres. Aquest increment suposa una inversió de 700.000 euros per a aquest any. D'altra banda, el consorci passarà a denominar-se a partir d'ara Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) de l'àrea de Girona.

L’increment del servei d’autobusos s’ha donat a conèixer avui en una presentació que ha tingut lloc a l’estació d’autobusos de Girona. A l’acte hi han assistit el delegat del Govern a Girona, Ferran Cordón; el secretari per a la Mobilitat del DPTOP, Manel Nadal; l’alcaldessa de Girona, Anna Pagans; l’alcalde de Salt, Jaume Torramadé, els presidents dels Consells Comarcals del Gironès, Gabriel Casas; del Pla de l’Estany, Jordi Xargay; i de la Selva, Jordi Iglesias, i el representant d’ASETRANS, Carles Palacio. Aquesta millora del transport públic és fruit del Pla de serveis acordat aquest mes d’agost pel consell d’administració del consorci i suposa la primera fase d’un creixement que respon als objectius de mobilitat que es marca el Govern i al foment del transport públic. La segona fase d’increment del servei es produirà el desembre amb la implantació de les línies de Girona-Riudellots-Campllong-Cassà de la Selva-Caldes de Malavella i ramal a Sant Andreu Salou; Maçanet de la Selva-Sils-Vidreres-Llagostera-Caldes; Urbà de Banyoles-Foncoberta i Camós i servei a la demanda a Palol de Revardit i Cornellà del Terri; Madremanya-Sant Martívell-Juià-Celrà-Girona i Vidreres-Sils-Mallorquines-Franciac-Fornells-Girona. Finalment, l’abril del 2007 hi haurà una tercera fase on es posaran en marxa els augments de freqüència d’expedicions de les línies urbanes de Girona L-1 , L-2 i L-11. La suma d’aquestes tres fases d’actuació significarà una inversió anual de 2,7 MEUR Cal tenir en compte que els usuaris potencials de l’àrea, que integra 46 municipis, són 240.000. Aquests, realitzen uns 3,5 milions de viatges anuals i es preveu que en els propers anys arribin als 5 milions. Augment d’expedicions L’increment de serveis que seran efectius a partir de dilluns arriba fins al 92% en el cas de les línies que connecten Girona amb les principal viles de la seva àrea. Pel que fa al nombre de serveis de les línies de Girona i les que connecten la ciutat amb Salt o Sarrià de Ter, l’augment és del 72%. Viatges sentit i dia actuals viatges sentit dia 16/10 Girona - Banyoles 15 27(cada 30’) Girona - Llagostera 14 29 (cada 30’) Girona - Santa Coloma de Farners 2 10 (cada 1h 15’) Amer - Girona 9 14 (cada 1h) Amer - Santa Coloma de Farners - Sils 5 8 (cada 1h 45’) Girona - Maçanet de la Selva 7 10 (cada 1h 45’) Girona - Sant Jordi Desvalls 6 8 (cada 1h 15’) St Esteve de Llémena-Canet d’Adri-Girona 2 4 Sant Gregori - Girona 4 12 (cada 1h) Línia 3 (Girona-Salt) Circumval·lació Salt 60 0 90 (cada 10’) 25 (cada 30’) Línia 4 (Girona-Salt) 41 61 (cada 15’) Línia 6 Sarrià de Ter - Girona 41 60 (cada 15’) Línia 7 Can Gibert del Pla – Torre Gironella- H. Salt 15 30 (cada 30’) Línia 10 Estació Girona – creu Palau- Fornells Selva 8 18 (cada 45’) Autoritat Territorial de la Mobilitat de Girona El consell d’administració del Consorci del Transport Públic de l’àrea de Girona va decidir per unanimitat el passat 1 d’agost denominar-se a partir d’ara Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) de l’àrea de Girona, tal i com s’anomena la mateixa entitat consorcial en altres realitats metropolitanes com són Barcelona i Tarragona. La nova nomenclatura va acompanyada d’una nova imatge corporativa que potenciarà la identificació de l’entitat per part dels ciutadans i unificarà la imatge del conjunt de serveis que ofereix el consorci. L’objectiu és establir una identitat pròpia associada al procés de coordinació progressiva de l’oferta del transport públic a Girona i la seva àrea d’influència. En el cas de Girona, el color blau identificarà la seva Autoritat Territorial de Mobilitat. Per reforçar la difusió de la imatge corporativa i l’entrada en funcionament dels nous serveis, s’inicia una campanya informativa amb l’edició d’un punt de llibre que orientarà com obtenir informació dels serveis. En marxa des d’aquest juliol L’ens que a partir d’ara s’anomenarà ATM de l’àrea de Girona va iniciar la seva activitat el passat 25 de juliol quan el Govern va aprovar la constitució del Consorci del Transport Públic de l’àrea de Girona, els estatuts i el conveni de finançament i va nomenar els vocals de la Generalitat de Catalunya d’aquest organisme. L’1 d’agost es va celebrar el primer consell d’administració que està presidit pel conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal i té com a vicepresidenta, l’alcaldessa de Girona, Anna Pagans. D’altra banda, el consell integra vuit vocals en representació de la Generalitat de Catalunya, vuit vocals en representació dels ens locals (dos de cada un dels Consells Comarcals del Gironès, la Selva i el Pla de l’Estany, un més per Girona i un per Salt), a més d’un vocal en representació de l’administració de l’Estat. Les funcions de l’ATM de l’àrea de Girona són la planificació i coordinació dels serveis de transport públic d’aquesta zona, la implantació d’un sistema tarifari comú, l’impuls de polítiques de mobilitat i la creació d’una imatge corporativa del sistema de transport públic col·lectiu, entre altres. Tal com preveuen els estatuts, per mitjà d’aquesta entitat, la Generalitat, l’Ajuntament de Girona i el consell comarcal del Gironès, la Selva i el Pla de l’Estany exerciran de forma mancomunada les seves competències en matèria de transport públic de viatgers, seguint el model de l’Autoritat del Transport Metropolità de la regió metropolitana de Barcelona. Integració tarifària el 2008 Dins els objectius de l’ATM de l’àrea de Girona hi ha l’establiment de diverses zones que formaran part del sistema tarifari integrat. Amb un sol bitllet es podran utilitzar tots els serveis de transport públic dels 46 municipis que integraran la xarxa. Així, s’han definit dues corones tarifàries integrades, ja que hi ha una zona central i 6 zones perifèriques. Pel que fa al municipi de Celrà, té una característica especial ja que formarà part simultàniament de les dues zones: per als desplaçaments cap a Girona es considera que forma part de la mateixa zona i en els desplaçaments cap a la zona tarifària 2, es considera un municipi més d’aquesta. La integració tarifària marcarà uns preus equivalents per a totes les zones per tal de promoure l’ús del transport públic. Així, amb la tarjeta T-10, es podran fer 10 viatges que sortirien al preu unitari de 0,63 euros si és en la mateixa zona. Si en són dues, seran 1,26 euros i si en són 3 zones, 1,74 euros. D’altra banda, també existiran tota la resta de variants com són T-50/30, T-familiar (70/30), T-mes, T-trimestre, T-jove (trimestral) i T-Dia. D’aquesta manera, un cop la integració tarifària estigui en funcionament, a partir del 2008, utilitzar el transport públic serà més cómode i econòmic. Inversió inicial d’1,4 MEUR El conveni de finançament per a aquest 2006 és de 1,4 MEUR. D’aquests, 1,2 MEUR són aportació de la Generalitat i el 0,2 restant de les administracions locals. Aquesta inversió es destinarà al desenvolupament del pla de serveis, a la nova oferta d’autobusos urbans i interurbans i a la despesa ordinària del mateix Consorci. Així mateix, amb aquests recursos l’ATM de l’àrea de Girona impulsarà els eixos estratègics que són augmentar l’ús dels serveis de transport públic, incrementar la quota del transport públic en el mercat de la mobilitat i reduir-ne la del vehicle privat i, d’aquesta manera, afavorir un model de mobilitat més sostenible, alhora que contribuir a millorar la fluïdesa del trànsit i la seguretat viària a l’entorn de l’àmbit metropolità de Girona.