Cultura

Les oficines de garanties lingüístiques oferiran assessorament i recursos, a més d'atendre consultes i denúncies

Les peticions es poden fer a través d'una xarxa de cinc oficines, però també per correu electrònic, per telèfon o al 012

query_builder   9 febrer 2005 17:11

event_note Nota de premsa

Les oficines de garanties lingüístiques oferiran assessorament i recursos, a més d'atendre consultes i denúncies

Les peticions es poden fer a través d'una xarxa de cinc oficines, però també per correu electrònic, per telèfon o al 012

El secretari de Política Lingüística, Miquel Pueyo, i la subdirectora general de Política Lingüística, Elvira Riera, han presentat dimecres, 9 de febrer, al Palau de la Generalitat, les oficines de garanties lingüístiques. Aquestes oficines són unitats integrades en la Secretaria de Política Lingüística del Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya, i n’hi ha cinc, situades a les seus de la Secretaria de Política Lingüística de Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona i Tortosa. El seu web és: http://www.gencat.net/presidencia/llengcat/ogl.

Les oficines de garanties lingüístiques oferiran assessorament i recursos, a més d’atendre consultes i denúncies

Les peticions es poden fer a través d’una xarxa de cinc oficines, però també per correu electrònic, per telèfon o al 012

El secretari de Política Lingüística, Miquel Pueyo, i la subdirectora general de Política Lingüística, Elvira Riera, han presentat dimecres, 9 de febrer, al Palau de la Generalitat, les oficines de garanties lingüístiques. Aquestes oficines són unitats integrades en la Secretaria de Política Lingüística del Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya, i n’hi ha cinc, situades a les seus de la Secretaria de Política Lingüística de Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona i Tortosa. El seu web és: http://www.gencat.net/presidencia/llengcat/ogl.

Les oficines de garanties lingüístiques atenen les persones que volen formular consultes o denúncies a l’entorn del dret de viure en català i tramiten les denúncies perquè els organismes competents facin una inspecció i, si cal, imposin una sanció.

Assessorament i recursos a les empreses o entitats

També ofereixen assessorament i recursos a les empreses o entitats on es produeixen aquests problemes, per facilitar-los l’ús del català, i assessorament jurídic especialitzat. A partir dels casos atesos, fan propostes d’actuació per afavorir l’ús del català en els àmbits que generen més denúncies o consultes. Més endavant es podrà valorar quines mesures es prenen, quin material específic per a aquell àmbit es pot editar, quins cursos es poden programar, etc.

L’assessorament i l’oferiment de recursos és un dels principals i més nous papers de les oficines de garanties lingüístiques, i s’ofereixen en coordinació amb els diversos organismes implicats en la normalització de la llengua.

Qui s’hi pot adreçar i què s’hi pot demanar?

Tothom pot presentar una petició d’informació a les oficines de garanties lingüístiques, a través dels diferents canals previstos, o també una denúncia, sobre el dret de viure en català, o en aranès a la Vall d’Aran. Les dades es tracten d’acord amb el que estableix la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.

En el cas de les denúncies, una persona pot demanar que s’iniciï un procediment administratiu que pot acabar en sanció, en el cas que es demostri l’incompliment de la legislació vigent.

Com es poden presentar les peticions d’informació o les denúncies?

Les peticions d’informació o les denúncies es poden presentar personalment, a les seus de les oficines, però també per correu postal, per correu electrònic, o des del web de la llengua catalana, http://www.gencat.net/presidencia/llengcat. Altres possibilitats de presentació són per telèfon, als números de les oficines i telèfon d’atenció ciutadana 012, i per fax.

Les oficines es coordinen amb el Departament de Comerç, Turisme i Consum (http://www.consumcat.net/), la Xarxa Tècnica de Política Lingüística (http://www6.gencat.net/llengcat/dgpoling/vincula.htm ), el telèfon d’informació 012 (http://www10.gencat.net/presidencia/AppJava/cat/ciutadans/sac/servei/telefon.jsp), el Consorci per a la Normalització Lingüística  (http://www.cpnl.org/index.htm) i el Síndic de Greuges (http://www.sindicgreugescat.org/ca/index.do?action=list).

Una actuació prevista en el Pla d’acció de Política Lingüística 2004-2005

La creació d’una xarxa d’oficines de garanties lingüístiques és una de les actuacions previstes en el Pla d’acció de Política Lingüística 2004-2005 de la Generalitat, que es va presentar el juliol passat. El Pla té per objectiu potenciar l’ús social del català i fer fàcil viure en català (i en aranès a la Vall d’Aran), i inclou iniciatives relacionades amb els àmbits de la immigració, les noves tecnologies, el món socioeconòmic i les activitats empresarials. El Pla, que serà vigent fins al juny de 2005, es concreta en tretze mesures, una de les quals és la creació de les oficines de garanties lingüístiques. Aquest Pla es pot llegir de forma íntegra al web http://www6.gencat.net/llengcat/dgpoling/pla_2004.pdf.

El Pla de govern 2004-2007 de la Generalitat de Catalunya constata que la situació actual de l’ús social de la llengua catalana necessita una resposta urgent i decidida del Govern de la Generalitat en els seus diversos àmbits d’actuació, que es formula a través d’un pla estratègic específic. En l’apartat de mesures per reforçar el coneixement del català s’hi inclou la creació d’una xarxa d’oficines de garanties lingüístiques. Podeu trobar més informació sobre el Pla de govern al web: http://www10.gencat.net/gencat/AppJava/cat/actualitat/40928plagovern.jsp. 

9 de febrer de 2005

Xarxes socials de Govern
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia