1) La llengua constitueix un element essencial per a l'accés al coneixement, també en el marc de l'educació superior universitària. El seu paper no és només instrumental sinó que intervé de forma decisiva en les competències d'argumentació i comunicació que han d'acreditar tots els titulats universitaris.
2) Amb l'objectiu d'assegurar un coneixement lingüístic adequat, tant la Llei d'Universitats de Catalunya com la Llei Orgànica d'Universitats modificada estableixen que els poders públics i les universitats han de preveure mecanismes que afavoreixin el domini de les llengües de la docència. A les universitats de Catalunya, les llengües de la docència són el català i el castellà.
3) Les universitats catalanes ja fa temps que apliquen programes d'acollida lingüística, que compten amb el suport del govern de Catalunya i amb la participació activa d'associacions d'estudiants.
4) En el context de l'establiment de criteris per a la programació universitària de Catalunya, el govern demana a les universitats catalanes que incloguin un coneixement adequat d'una tercera llengua (que ha de ser preferentment l'anglès) entre les competències que han de tenir els estudiants que es titulin en els nous ensenyaments. El govern també es compromet a posar a disposició de les universitats els recursos que han de permetre l'aplicació d'aquesta mesura, mitjançant el finançament variable lligat a objectius.
5) En el cas específic dels estudiants que volen accedir a les universitats catalanes des de sistemes d'altres països de la Unió Europea, el govern demana a les universitats catalanes que considerin la possibilitat de fer ús de les seves competències per assegurar un adequat coneixement del català i dels castellà per part d'aquest estudiants.
6) El govern, des del respecte més absolut a la autonomia universitari, no entra a considerar els aspectes concrets que han de configurar les actuacions de les universitats en aquest àmbit.
7) Quant als estudiants dels sistema universitat espanyol, procedents d'altres comunitats autònomes, no es planteja cap exigència lingüística addicional en el moment de l'accés, d'acord amb el marc legislatiu vigent.
8) En tot cas, es voluntat del govern continuar avançant en la internacionalització i la mobilitat com a elements de qualitat del sistema universitari, i manifestar una vegada més, la seva confiança en les llengües com a ponts entre les persones i com a vies d'accés al coneixement.