thumb_up Acords del Govern

El Govern enforteix el sistema de seguretat i protecció civil amb més efectius i una estructura més àgil per afrontar el canvi climàtic

  1. S’amplia en 247 dotacions el Cos de Bombers de la Generalitat i en 63 el d’Agents Rurals
  2. L’Executiu també aprova 10 milions en ajuts directes als ens locals de les Terres de l’Ebre afectats per la DANA Alice
  3. El Govern crea un consell assessor per a la implementació de les mesures de la reforma de l’Administració
La portaveu Paneque, durant la roda de premsa posterior a la reunió del Govern
La portaveu Paneque, durant la roda de premsa posterior a la reunió del Govern
{"uuid":"090dd1d3-969b-4b66-9bff-e9ad3d05caf4","name":"5787366598145411854.jpg","author":"Rubén Moreno","type":"0","location":"0"}

Concretament, ha donat llum verda a l’ampliació de les plantilles de Bombers i Agents Rurals i a la reestructuració del Departament d’Interior i Seguretat Pública i de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya,

Així ho ha anunciat la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, durant la roda de premsa posterior a la reunió de l’Executiu.

Segons ha destacat Paneque, fenòmens com l’última sequera que va patir Catalunya o els aiguats a les Terres d’Ebre “marquen el camí” de “millora i actualització” per reforçar tots els mecanismes de prevenció i d’actuació en l’emergència.

Ampliació de plantilles de Bombers i Agents Rurals

S’incrementen 247 dotacions al Cos de Bombers i 63 al Cos d’Agents Rurals, en el marc dels plans estratègics Bombers 2030 i Agents Rurals 2030. L’objectiu és assolir els 4.000 bombers i els prop de 1.300 agents rurals l’any 2030, per millorar la prevenció, l’extinció d’incendis i la protecció del medi ambient davant l’augment de riscos climàtics i la intensificació de l’activitat humana al medi natural.

La portaveu Paneque destaca l'ampliació de plantilla de Bombers i Agents Rurals
{"uuid":"e780604c-248d-4294-bd94-a7d94f283b8b","name":"Tall_1_Més_bombers_20251104124548","author":"Govern","type":"1","location":"0","alt":"La portaveu Paneque destaca l'ampliació de plantilla de Bombers i Agents Rurals"}

Reestructuració de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC)

S’aprova un nou decret que enforteix la governança i l’eficiència de l’ISPC, amb canvis estructurals com:

  1. Creació del Servei de Formació de Protecció Civil.
  2. Reforç de les àrees de continguts formatius en policia, bombers i agents rurals.
  3. Nova Subdirecció General d’Estudis Universitaris, Recerca i Desenvolupament.
  4. Creació del Servei d’Infraestructures i Equipaments i simplificació de la gestió econòmica.

Aquestes mesures garanteixen una formació més coherent, actualitzada i equiparada a la reglada, preparada per als nous reptes en seguretat i emergències.

Modificació de l’estructura del Departament d’Interior i Seguretat Pública

Es modifica el Decret 12/2023 per adaptar el Departament a les necessitats actuals, amb les següents novetats:

  1. Creació de sis nous Serveis Territorials de Protecció Civil (Alt Pirineu i Aran, Catalunya Central, Girona, Lleida, Penedès i Terres de l’Ebre).
  2. Reestructuració de la Direcció General de Protecció Civil en quatre subdireccions especialitzades: Planificació; Prevenció; Coordinació i Gestió d’Emergències, i Administració i Recursos.
  3. Nou Servei de Videovigilància i Garantia de Drets a la Direcció General d’Administració de Seguretat, que donarà resposta a l’increment de sol·licituds d’instal·lació de càmeres de videovigilància per part dels municipis.
  4. Creació del Servei de Planificació de Recursos Humans.
  5. Nova funció d’atenció a les persones afectades pel terrorisme dins el Gabinet de Seguretat i Polítiques Transversals.

Amb aquestes tres mesures, el Govern avança cap a un sistema de protecció civil més robust, proper al territori i preparat per respondre amb eficàcia als desafiaments del canvi climàtic i la seguretat ciutadana.

10 milions d'euros en ajuts directes als ens locals de les Terres de l’Ebre després de la DANA Alice

El Govern també ha aprovat les condicions per a l’atorgament d’ajuts i subvencions directes als ens locals de les Terres de l’Ebre afectats per les pluges torrencials de la DANA Alice. La finalitat és que els ens locals (incloent-hi consells comarcals i entitats municipals descentralitzades) puguin finançar les actuacions de recuperació de les infraestructures, equipaments de serveis i edificis municipals que van patir danys pel temporal.

La portaveu Paneque detalla els ajuts que poden demanar els ens locals afectats pels aiguats
{"uuid":"e7f743ed-0e4f-490a-9a9e-be02bc8321df","name":"Tall_2_Ebre_20251104124726","author":"Govern","type":"1","location":"0","alt":"La portaveu Paneque detalla els ajuts que poden demanar els ens locals afectats pels aiguats"}

Aquests ajuts cobriran fins al 50 % de la despesa acceptada. Un cop concedits, els ens locals rebran el 100% per avançat i així podran començar les obres immediatament.

Les sol·licituds es podran presentar durant els pròxims tres mesos a través del formulari a l’EACAT. El Departament de la Presidència gestionarà tot el procés amb agilitat.

D’altra banda, des de dilluns passat ja està activa la línia de préstecs ICF Emergències, amb 50 milions d’euros ampliables per a empreses afectades. Es tracta de préstecs d’entre 20.000 i 5 milions d’euros i es podran retornar en un termini de fins a deu anys, amb un any de carència inclòs.

Aquesta línia neix per la DANA Alice, però quedarà oberta permanentment per a qualsevol emergència climàtica futura: inundacions, incendis, temporals.

Consell assessor per a la implementació de les mesures de la reforma de l’Administració

Finalment, el Govern ha aprovat crear el Consell Assessor per a la Reforma dels serveis públics de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, un òrgan consultiu permanent que avaluarà l’efectivitat de les mesures, proposarà millores i assessorarà el Govern en el procés de transformació dels serveis públics al llarg de la legislatura.

Es crea tot just l’endemà de l’acte en què la comissió d’una setantena d’experts va entregar al president Salvador Illa l’informe final amb les 50 propostes per reformar l’Administració que han treballat aquest últim any.

Estarà presidit per Carles Ramió, que ja ha liderat la comissió d’experts de la reforma de l’Administració, i s’integra en el Departament de la Presidència.

1
Fitxers adjunts
Tots els acords del Govern
Adjudicada la fase de cimentació i aixecament d'estructura del projecte d'ampliació de l'Hospital del Vendrell
event_note Nota de premsa
Bombers
event_note Nota de premsa
cetra
event_note Nota de premsa
dana
event_note Nota de premsa
Consorci del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona
event_note Nota de premsa
circ romà Tarragona
event_note Nota de premsa