- El Consell Executiu aprova un Acord de Govern que inclou un paquet d’actuacions per promoure la comunicació clara i el llenguatge planer a l’Administració
- S’ha actualitzat la guia de comunicació clara de la Generalitat i ja s'ha aplicat a uns 1.500 formularis i comunicacions ciutadanes que s’han redissenyat per fer-los més entenedors
- S’afegiran clàusules als plecs de contractació per a projectes que elaborin continguts o publicacions per a la ciutadania per garantir que compleixin els criteris de comunicació clara
- S’incorporarà la intel·ligència artificial amb nous assistents de redacció i revisió de textos o conversors a llenguatge planer
- S’inclouran continguts sobre comunicació clara als processos de selecció d’empleats públics, es reforçarà la formació i es desplegaran instruments per mesurar l’impacte de la comunicació clara en la ciutadania i en l’Administració
- Les mesures s'emmarquen en el procés de reforma de l’Administració impulsat pel Govern per millorar els serveis públics i fer-los més amables, propers i senzills
Aquesta iniciativa s’emmarca en el pla de xoc de la reforma de l’Administració engegada pel Govern per millorar els serveis públics i fer-los més amables, propers i senzills. I dona continuïtat a l’Acord de Govern de comunicació clara ja existent, que estableix les bases per incorporar progressivament la comunicació clara en les relacions amb la ciutadania, però amb millores substancials per anar més enllà.
El nou text reforça la comunicació clara amb mesures per millorar el llenguatge administratiu, oferir més recursos, formar el personal públic i incorporar tecnologies com assistents de redacció i conversors a llenguatge planer. També preveu mecanismes per mesurar l’impacte d’aquestes actuacions en la ciutadania i l’Administració. A més, actualitza la Guia de comunicació clara de la Generalitat, que posa èmfasi no només en el llenguatge, sinó també en l’estructura i el disseny dels continguts.
Nova edició de la Guia de comunicació clara
En el marc de l’Acord de Govern, s’ha fet una nova edició de la Guia de comunicació clara que incorpora millores per fer més entenedora la comunicació entre l’Administració i la ciutadania. Amplia els continguts pràctics amb llistes de comprovació i exemples de substitució de tecnicismes per paraules més clares, i ofereix pautes per adaptar els missatges a diferents formats i canals.
Una novetat significativa és que no se centra només en el llenguatge planer, sinó que també té en compte l’estructura, la presentació i el disseny dels continguts, per afavorir la comprensió, segons el canal que s’utilitzi. A més, integra l’accessibilitat des del principi de la creació del contingut perquè ningú en quedi exclòs. L’objectiu és fer que tots els textos institucionals siguin més clars, directes i comprensibles per a totes les persones.
Aquest 2025, el Govern ja ha revisat uns 1.500 formularis i comunicacions ciutadanes aplicant els nous criteris de la guia per fer-los més clars i entenedors. Així, s’han transformat més de 80 plantilles, més de 700 formularis que s’aniran posant progressivament a disposició de la ciutadania, més de 220 fitxes de tràmit, més de 250 pàgines web i més continguts clau com cartes, SMS o preguntes freqüents (FAQ).
Noves actuacions en marxa per fomentar la comunicació clara
L’Acord de Govern inclou un paquet de mesures amb diverses línies d’actuació per aprofundir en la transformació del llenguatge administratiu a tots els nivells de la Generalitat.
En matèria de formació, difusió i sensibilització contínua:
- S'incorporaran continguts sobre comunicació clara als processos selectius dels empleats públics. Ara, es començarà a treballar amb la Direcció General de Funció Pública perquè tots els processos selectius incloguin aquests continguts com a part del temari i hi hagi preguntes als exàmens.
- Es dissenyarà un itinerari formatiu específic per als nous empleats públics i per als alts càrrecs, amb continguts obligatoris sobre comunicació clara. El coordinaran l’Escola d’Administració Pública de Catalunya i els òrgans competents en matèria d’atenció ciutadana i política lingüística.
- En el marc de l’estratègia d’aprenentatge i desenvolupament dels empleats públics, s’inclourà formació general i específica en comunicació clara, especialment per a col·lectius estratègics, com ara redactors de normativa, plecs de contractació o bases de subvencions.
- S'organitzaran accions de sensibilització i altres actuacions per compartir experiències, difondre bones pràctiques i afavorir l’intercanvi de coneixement.
En matèria de continguts, comunicacions i notificacions adreçades a la ciutadania:
- S’inclouran clàusules tipus als plecs de contractació de serveis o projectes que suposin l’elaboració de continguts o publicacions per a la ciutadania, per garantir que compleixin els criteris de comunicació clara.
- S’impulsarà l’ús de tecnologies emergents, com la intel·ligència artificial, per millorar la redacció i la revisió dels continguts adreçats a la ciutadania. Això inclou el desenvolupament d’eines com assistents de redacció o convertidors a llenguatge planer per automatitzar i estendre l’ús de la comunicació clara a tota l’Administració, tenint sempre en compte que posteriorment ha de revisar-ho un expert. Actualment, ja s'utilitzen eines d’aquest tipus en la conversió i millora de les fitxes dels tràmits que la Generalitat està redissenyant, i l’objectiu és estendre-les al conjunt dels empleats.
- Fomentar instruments per avaluar la satisfacció ciutadana amb els documents i les comunicacions més rellevants. En aquests moments, la Generalitat ja pregunta a les fitxes de tràmit, els formularis, pàgines web informatives, etc., si s’entén el contingut que s’està facilitant. Es tracta d’integrar aquestes valoracions en els procediments de gestió i generar indicadors clars per identificar àrees de millora i orientar noves actuacions. Així mateix, s’han de promoure mecanismes d’avaluació interna i externa per valorar la qualitat dels textos administratius i reforçar l’aplicació efectiva dels criteris de comunicació clara.
- S’habilitarà un espai digital obert a tots els empleats públics en què es puguin difondre les principals actuacions en comunicació clara que es porten a terme i compartir plantilles de documents simplificats i comunicacions i infografies que puguin servir de model.
- En els procediments d’elaboració de normativa, es farà la redacció i la revisió del text amb criteris de comunicació clara des de la primera versió.




