event_note Nota de premsa

La Generalitat i l'Ajuntament de Girona signen una bateria d'acords en habitatge, mobilitat i urbanisme durant la primera Comissió Bilateral

  1. S’acorden inversions de més de set milions d’euros per transformar urbanísticament i naturalitzar l’entorn dels barris de Santa Eugènia i Can Gibert. 
  2. Es promou la incorporació de més solars públics per a la construcció de nous habitatges de lloguer assequible i la transformació urbana de Girona Est  
  3. S’activen mesures per enfortir el transport públic, millorant les freqüències per carretera i impulsant les noves cotxeres de TMG
Comissió bilateral Generalitat - Ajuntament de Girona{"uuid":"312f404f-3707-4a23-a43b-792263c23339","name":"20251219-1254-SRL-6041.jpg","author":"Presidència","type":"0","location":"0"}

El conseller de la Presidència, Albert Dalmau, i l’alcalde de Girona, Lluc Salellas, han presidit aquest matí la primera reunió de la Comissió Bilateral entre les dues institucions d’aquesta legislatura. Una trobada que ha servit per impulsar una bateria d’accions en matèria d’habitatge, mobilitat i transformació urbana.

Durant la seva intervenció, Dalmau ha posat en valor l'entesa en tots els acords que s'han tacat i ha refermat el compromís del Govern amb el futur Campus de Salut de Girona: "Aquest és el projecte més important que tenim a la demarcació de Girona, i un dels més destacats del país. Mantenim el calendari acordat i a partir d'ara treballarem per accelerar la seva posada en marxa i convertir-lo en un referent en el camp de la salut, docència, la recerca i la investigació". Per la seva banda, l'alcalde de Girona, Lluc Salellas, ha dit que "avui és un dia per a ser recordat perquè Girona millora. Com a Ajuntament hem fet un treball intens durant mesos per a presentar bones idees i projectes i així hem aconseguit el compromís de finançament per part de la Generalitat, que repercutirà en mobilitat, habitatge i transformació urbana".

Amb aquesta reunió es tanca una ronda de reunions bilaterals amb les principals capitals del país (Barcelona, Tarragona, Lleida i L’Hospitalet) que han servit per posar sobre la taula els principals reptes i impulsar de manera coordinada projectes estratègics que transformaran les ciutats, n’impulsaran l’economia i milloraran el dia a dia de la ciutadania. 

URBANISME:

Una de les grans transformacions que viurà la ciutat de Girona en els pròxims anys serà la construcció del nou Campus de Salut de la Regió Sanitària de Girona on s’ubicarà el nou Hospital Josep Trueta. Unes obres que es troben en fase de licitació i 

En aquest marc l'Ajuntament de Girona sempre ha estat obert a estudiar propostes que contribueixen a millorar el projecte, i que no suposin cap endarreriment en la tramitació. En aquest sentit, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat ha posat sobre la taula el trasllat de l'edificabilitat prevista actualment en una part del parc Jordi Vilamitjana cap a una zona del polígon industrial Mas Xirgu. En concret, en sòls adjacents al Masrocs, fet que incrementa el sostre residencial i manté lliure d'edificacions l'actual Parc de Jordi Vilamitjana. Segons l'acord a què han arribat ambdues administracions, l'Ajuntament de Girona contemplarà l'alternativa de reubicació del sostre residencial allà on sigui més convenient, un cop es cedeixi el sòl anticipadament per a la construcció de l'equipament hospitalari, sempre que es garanteixi l'adequació de l'alternativa proposada a la consecució de l'interès general, la sostenibilitat econòmica-financera de l'operació des del punt de vista pressupostari, i la compatibilitat amb les zones inundables. 

Les obres que acompanyaran el Campus de Salut, finançades amb més de 7 milions d'euros, són les següents:

  1. part de la construcció del pont sobre la riera Masrocs que ha d’unir el sector de Mas Xirgu amb el futur Campus de Salut Josep Trueta per garantir la mobilitat des del sud de la ciutat.  
  2. la transformació de l’espai pavimentat davant del riu Güell, conegut com a “Plaça Roja”, amb un espai públic equipat amb jocs i mobiliari.
  3. la millor de la Plaça del Barco a Santa Eugènia per convertir-lo en refugi climàtic.
  4. la construcció del nou corredor verd integrat a la infraestructura verda de “La Vora” que connecti a peu i en bici els municipis de Girona, Salt i Vilablareix. 

Per la seva banda, l’Ajuntament de Girona s’ha compromès a estudiar la reubicació del sostre residencial previst en el Parc de Jordi Vilamitjana.

Finalment, ambdues institucions han acordat conjuntament mantenir el calendari acordat al Protocol signat el mes d’abril del 2025 entre les quatre administracions involucrades en la construcció del nou Parc Sanitari (Generalitat, Ajuntament de Girona, Ajuntament de Salt i Universitat de Girona) per a la construcció del Campus de Salut; garantir el finançament parcial d’un Centre d’orientació i acompanyament a les persones diagnosticades amb càncer com els de l’organització escocesa Maggie’s; la promoció urbanística del polígon de Mas Xirgu i la convocatòria d’un concurs d’urbanisme i arquitectura per a definir el projecte paisatgístic del gran corredor verd Güell – Masrocs. 

HABITATGE: 

La manca d’una oferta amplia d’habitatge de lloguer assequible és un dels reptes principals que viu Catalunya. Des del Govern s’ha impulsat el Pla 50.000 que preveu una inversió anual de 1.100 milions d’euros fins a l’any 2030 i que permetrà ampliar el parc d’habitatge públic. 

En aquest sentit, la Generalitat i l’Ajuntament de Girona han acordat establir un marc de col·laboració en matèria de promoció d’habitatge públic i de planificació integral per a la transformació de Girona Est. 

  1. Pel que fa a la promoció d’habitatge, s’acorda que un cop l’ajuntament sigui propietària dels dos solars situats al C/Tomàs Carreras i Artau, s’incorporaran a la reserva pública i permetran la construcció d'entre 32 habitatges de lloguer assequible d’acord amb el compromís de destinar-ne un mínim del 25% dels habitatges a lloguer social. Aquesta aportació se suma als 14 solar que l’ajuntament ja ha incorporat a la reserva de solars i que permetrà la construcció de 415 habitatges. 
  2. Pel que fa a la transformació urbana de Girona Est, la Generalitat s’ha compromès a finançar la creació d’una nova oficina tècnica el 2026 que s’encarregarà de la redacció d’un pla integral per a la transformació i desenvolupament urbà sostenible del sector de Girona Est des del punt de vista econòmic, urbanístic, de mobilitat i social. Així mateix, ambdues administracions es faran càrrec d’assumir el cost de les actuacions que se’n derivin juntament amb les administracions implicades, per això, s’acordarà un sistema de finançament adient. En el cas, de l’ajuntament, també assumeix la tramitació de les modificacions urbanístiques i de planejament necessàries per a l’execució de les seves actuacions.

Finalment, durant el primer semestre del 2026 es crearà una taula de treball interadministrativa que s’encarregarà de fer seguiment i validar els avenços en la redacció i aprovació del Pla Integral de Girona Est. 

MOBILITAT:

La gestió i la millora de la mobilitat al terme municipal de Girona és una de les prioritats, per això s’han acordat un seguit de mesures que permetran la reducció del trànsit urbà i interurbà en favor del transport públic i la millora de la sostenibilitat ambiental. 

En aquest marc de col·laboració es treballarà per implementar millores en:

Transport per carretera: 

  1. Impulsar la millora de la freqüència de les línies L10, que comunica Girona amb Fornells de la Selva perquè tingui un temps de 30 minuts; la L5, que comunica Girona amb Vilablareix perquè passi a tenir un temps de 15 minuts; i valorar la viabilitat de millora de freqüència de les línies que connecten Girona-Caldes, Girona-Aeroport de Girona, i Girona-Lloret de Mar durant el 2026. I també, implementar una nova freqüència de servei de 30 min en la línia que connecta Sant Gregori amb Girona durant el 2026. 
  2. Pel que fa a la definició del nou mapa de serveis de transports per carretera a partir del 2028, ambdues administracions es comprometen a garantir la participació del territori en la definició del nou model, ampliar els serveis durant el cap de setmana i estudiar la possibilitat d’harmonitzar les tarificacions socials per fer extensiva la T Mobilitat. 
  3. Finalment, s’impulsarà un estudi sobre el programa de descarbonització de flotes d’autobusos. 

Transport públic amb tren – tramvia: impulsar la licitació per la redacció de l’estudi informatiu del tramvia Montilivi - Sarrià de Ter - Banyoles a inicis del 2026.

Pel que fa a la mobilitat en bicicleta s’ha acordat construir 3 estacions del servei de Girocleta al municipi de Salt pel qual s’atorgarà una subvenció.

Pel que fa a les noves cotxeres de l’empresa municipal de transport públic TMG, la Generalitat assumirà el cost d’1 milió d’euros distribuïts en dues anualitats, 2026 i 2027.

Finalment, en termes de mobilitat, es promouran les propostes incloses en el Pla de Mobilitat Urbana Supramunicipal Sostenible de Girona, actualment en fase de redacció, i s’afavorirà l’expansió del servei de la Girocleta per tal d’afavorir una mobilitat sostenible.