El conseller d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura, i l’alcalde de Lleida, Àngel Ros, presidiran demà, 28 d’octubre (11 h), l’acte de dignificació de les fosses comunes del cementiri de Lleida i l’homenatge a totes les víctimes de la Guerra Civil. L’acte començarà a les 11 h amb un recorregut per les quatre fosses del cementiri, ara senyalitzades i dignificades gràcies a un projecte de l’ajuntament i el Memorial Democràtic de la Generalitat. També es farà una ofrena floral i prendran la paraula el conseller Saura, l’alcalde Àngel Ros i la catedràtica de la Universitat de Lleida i responsable del projecte històric, Conxita Mir.
També hi participaran la Directora General de Memòria Democràtica de la Generalitat, M.Jesús Bono; el delegat terrtorial del Govern de la Generalitat a Lleida, Miquel Pueyo; i el director dels Serveis Territorials a Lleida del Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Pere Blasco.
La dignificació projectada per l’ajuntament, el Memorial i la Universitat de Lleida, consta de quatre actuacions. A la fossa on es troben enterrades bona part de les víctimes de la violència revolucionària que tingué lloc entre 1936 i 1938, a partir de dijous es podran llegir els noms de les persones que hi van ser inhumades. Un mur amb 500 noms honorarà les víctimes de la repressió franquista, inhumades en una segona fossa. També serà dignificada amb un monòlit la fossa que acull una part important de les víctimes del bombardeig feixista del 2 de novembre de 1937. La quarta actuació consistirà en un monument en record dels morts civils i militars de la Guerra Civil.
L’actuació a les fosses del cementiri de Lleida s’emmarca en l’aplicació de la Llei de Fosses, un text pioner a tot l’Estat, que preveu, entre altres actuacions, la dignificació i senyalització de les fosses de Catalunya i la seva integració en la Xarxa d’Espais de Memòria de Catalunya que impulsa el Memorial Democràtic.
El conseller i l’alcalde atendran els mitjans un cop finalitzat el recorregut per les fosses
11:00.
Cementiri de Lleida (c. Francesc Bordalba Montardit, s/n), Lleida (Segrià)El conseller d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura; el delegat del Govern a Lleida, Miquel Pueyo, i l’alcalde de Lleida, Àngel Ros, presidiran l’acte de dignificació de la fossa comuna del cementiri de Lleida i l’homenatge a totes les víctimes de la Guerra Civil. Després de fer el recorregut pel cementiri, el conseller i l’alcalde atendran els mitjans.