ContactaEN
event_note Nota de premsa

El Departament d'Educació i FP elimina l'ús del mòbil a tota l'etapa obligatòria

  1. Aquesta és una de les principals mesures que emprendrà el Departament i que avui ha presentat la consellera Esther Niubó. A l’etapa d’infantil, es restringiran progressivament les pissarres digitals i les tauletes
  2. Aquestes són dues de les accions que es duran a terme després d’analitzar les conclusions de la Comissió d’experts i les avaluacions d’Ivàlua sobre l’ús del mòbil i dels dispositius digitals als centres
  3. Un 68 % de docents i equips directius estan d’acord a establir una prohibició total dels mòbils a la secundària
La consellera Niubó en l'acte del Pla de digitalització responsable
La consellera Niubó, durant l'acte del Pla de digitalització responsable.
{"name":"2025/06/13/14/13/091f4d00-700f-41e9-89fa-0fd7ebc4034b.jpg","author":"Departament d'Educació i FP","type":"0","location":"0","weight":"3716170"}


Aquest setembre, els dispositius mòbils no estaran permesos a tota l’etapa obligatòria, ni a les aules ni a la resta d’espais dels centres, incloent-hi els usos pedagògics. Aquesta és una de les principals mesures que posa en marxa el Departament d'Educació i Formació Professional per al curs 2025-2026, i que s’emmarca en el Pla de digitalització responsable.

Són dues de les actuacions que es duran a terme després d’escoltar les diferents opinions dels experts de la Comissió de Digitalització i educació, i d’analitzar els informes d’avaluació de l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) sobre l’ús del mòbil i dels dispositius digitals als centres. El passat novembre, la consellera d’Educació i FP, Esther Niubó, va constituir una Comissió amb experts de diferents àmbits per recollir les diferents opinions i elaborar un document d’anàlisi dels usos de mòbils i pantalles al sistema educatiu.

“Som la primera Comunitat Autònoma espanyola que engega un procés basat en enquestes i grups de discussió, per poder prendre unes mesures rellevants com aquestes”

Esther Niubó, consellera d'Educació i FP

Al mateix temps, va encarregar a Ivàlua una avaluació sobre l’ús de dispositius als centres i una avaluació sobre la regulació de l'ús del mòbil. La segona avaluació ha inclòs una enquesta que van respondre docents i direccions de centres públics amb dades significatives:

  1. Un 68 % de docents i equips directius estan d’acord en una prohibició total dels mòbils a la secundària.
  2. Un 89 % perceben un impacte positiu de la prohibició o regulació vigent al curs 2024-2025, pel que fa a la convivència, l’atenció i el rendiment acadèmic.
  3. Entre el 63 % i el 66 % dels docents no han utilitzat el mòbil en cap activitat d'aula durant el curs actual.

L’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) és un organisme dedicat a l’avaluació d’intervencions públiques que s’ha encarregat d’aquestes avaluacions. El Departament d’Educació i Formació Professional i Ivàlua col·laboren de forma estable a través d’una addenda al contracte programa amb la Generalitat per a avaluar polítiques estratègiques d’educació.

Arran de tota aquesta informació rebuda, Esther Niubó ha anunciat que a partir del curs 25/26 els mòbils no estaran permesos a les aules dels centres catalans en tota l’etapa obligatòria. Per tant, no hi haurà mòbils a les etapes d’infantil, primària i secundària, ni tampoc es permetrà l’ús de rellotges intel·ligents entre l’alumnat.

La consellera ha expressat que “no anirem en cap cas en contra de la digitalització”, i ha afegit que “seria ridícul negar que vivim en un món digitalitzat, tant com ho seria negar els coneixements que aporta aquesta digitalització als nostres alumnes”.

Sense dispositius a infantil

No exposar l’alumnat d’educació infantil als dispositius és una altra de les conclusions dels experts que fa seves el Departament. És per això que es restringiran progressivament les pissarres digitals interactives i les tauletes digitals en aquesta etapa.

Altres mesures que adoptarà el Departament d'Educació i FP són:

  1. Continuar dotant de portàtils a l'alumnat de 6è de primària i a tot l'alumnat d'ESO.
  2. Incloure en la dotació els portàtils per l’alumnat d’FP Bàsica.
  3. Creació d'un repositori de bones pràctiques per totes les etapes, a l’abast del professorat.
  4. Incloure la formació en intel·ligència artificial per alumnat i docents, incloent-hi les seves limitacions i riscos.
  5. Elaboració de la guia "Educació i Digitalització: Guia per l'acompanyament familiar".
  6. Es recomanarà als centres que a les reunions d'inici de curs informin les famílies sobre la importància d’acompanyar en l'ús de les tecnologies.
  7. Intensificar al currículum la detecció i anàlisi de notícies falses, en el marc de la capacitat de l'esperit crític.
  8. Formació orientada a l'ús pedagògic de la digitalització, més enllà de la capacitació digital.
  9. Cercar una plataforma tecnològica que compleixi les necessitats dels centres i alhora garanteixi la seguretat de les dades.


La resta de mesures del Departament d'Educació i FP, així com els informes d'Ivàlua i de la Comissió d'Experts, es pot consultar al següent enllaç: https://educacio.gencat.cat/ca/departament/linies-estrategiques/pla-digitalitzacio-responsable/index.html



Barcelona, 13 de juny de 2025

1
Fitxers adjunts