event_note Nota de premsa

El conseller d'Educació ha inaugurat les Jornades del Fòrum Europeu d'Administradors de l'Educació

Imatge
 
·        El conseller es mostra partidari que la LEC contempli els directors com autoritat pública i també el concepte de “projecte de direcció” 
 
·        Ernest Maragall creu que la LEC ha de definir els equilibris i els límits perquè quedi clar que direcció no vol dir en cap cas imposició
 
El conseller d’Educació, Ernest Maragall, ha inaugurat aquesta tarda el Fòrum Europeu d’Administradors de l’Educació que en aquesta edició s’ha organitzat sota el títol “Els models de direcció a debat”.
 
Durant les jornades, que tindran lloc avui dijous i demà divendres, directors de centres educatius de tot Catalunya debatran entorn la situació actual i els reptes de la direcció escolar a partir dels models de direcció que s’han anat exercint en els darrers anys a Catalunya.
 
Les jornades inclouen diversos debats entorn diferents vessants de la tasca directiva: els avantatges i desavantatges dels diferents models, els tipus de direcció que existeixen a Europa o quins consideren els professionals participants que són els models més adients.
 
Directors com a autoritat pública i projecte de direcció
 
El conseller Maragall considera que “el lideratge i l’autoritat del director han d’estar recollits i detallats a la Llei d'educació de Catalunya: autoritat entesa com a autoritat pública i com a autoritat com a últim responsable, que no exclusiu, del projecte educatiu del centre”. Això suposa que el director “també ha de ser el responsable del rendiment de comptes a la societat”.
 
El conseller també ha defensat que la LEC “ha de plasmar un projecte de direcció: fites i objectius, mesures per aconseguir-los, adaptació a la realitat de cada centre”, i “ha de plasmar també la formació de la direcció, perquè si volem directors professionals, necessitem formació específica”.
 
Encaix entre direcció i projecte educatiu
 
En aquesta línia, el conseller ha defensat que “cal trobar l’encaix entre direcció i projecte educatiu, fixar bé les competències de la funció directiva”. És a dir, la LEC “ha de garantir els límits entre aquests equilibris”.
 
És per això que el conseller ha parlat dels “equilibris imprescindibles”. Això suposa que “la direcció no és personalitzada” i que “hi ha una figura única, però ha d’haver un equip de direcció, i com no pot ser d’altra manera, ha de treballar amb el claustre i amb el consell escolar”. Finalment, “ha d’haver un equilibri de relació amb l’administració educativa”.
 
Diversos models de direcció
 
En aquest sentit, el conseller d’Educació ha destacat que la futura Llei d’educació de Catalunya ha de donar el marc, els punts de partida, i ha deixat clar que “ens equivocaríem si la Llei escriu fins a l’últim detall”. Per al conseller, ha d’haver “una diversitat de models de direcció per gestionar la gran diversitat de centres. Pensar que es pot dirigir de la mateixa manera una escola rural que un institut de 600 alumnes és absurd, i és per això que la llei ha de fixar el mínim comú denominador”.
 
El conseller, doncs, ha conclòs que “a l’avantprojecte es recull uns quants aspectes sobre la direcció, però el projecte ha de comtemplar-ne més, i l’hem de millorar entre tots”.
 
Història del Fòrum Europeu
 
El Fòrum Europeu d’Administradors de l’Educació a Catalunya es va crear l’any 1987, 11 anys després que es creés la primera seu del Forum a París per iniciativa del Regne Unit i amb la participació de grups de França, Alemanya, Bèlgica, Holanda i Suècia.
 
A Catalunya, l’entitat va néixer per promoure la reflexió i l’intercanvi d’informació amb altres grups del Fòrum Europeu, per impulsar la renovació pedagògica, i per promoure la formació de grups que desenvolupin activitats relacionades amb l’administració educativa.
 
Els seus associats procedeixen d'espais, experiències i responsabilitats ben diverses: equips directius de les diferents etapes educatives, docents d'educació infantil, primària, secundària, professorat universitari, inspectors o tècnics de gestió educativa de les diverses administracions entre altres professionals.
 
5 de juny de 2008
1
Imatges
Imatges
Foto
2484