La Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) celebra avui, al Consell Comarcal del Maresme, les primeres vistes arbitrals en matèria de consum a la comarca. En aquesta primera sessió, es resoldran a través de l’arbitratge reclamacions de cinc persones consumidores contra dues empreses del sector de la telefonia .
La celebració de vistes arbitrals de consum al Maresme és possible gràcies a l’acord de 23 de novembre de 2010 de delegació de competències de la Generalitat de Catalunya al Consell Comarcal del Maresme, entre les quals s’inclouen la tramitació de les reclamacions a través de la mediació i l’arbitratge de consum.
L’OCIC Maresme va entrar en funcionament el 9 de febrer de 2010. Des d’aleshores ha tramitat 691 reclamacions, 36 sol·licituds de mediació i 28 queixes, a més d’atendre 793 peticions d’informació per part de consumidors i consumidores de la comarca.
La JACC és l’organisme adscrit a l'Agència Catalana del Consum (ACC) que des de l’any 1993 s’encarrega de tramitar a través de la mediació i l’arbitratge de consum les reclamacions que plantegen els ciutadans arreu de Catalunya quan se senten perjudicats a conseqüència de la compra d'un producte o de la prestació d'un servei. Des d’aleshores s’han dictat a Catalunya més de 18.500 laudes i estan adherides a l’arbitratge de consum més de 5.500 establiments. De moment, la comarca del Maresme ja té 127 empreses adherides a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya, amb 153 establiments, xifra que es preveu incrementar.
Mataró també compta amb Junta Arbitral de Consum municipal que gestiona reclamacions dels ciutadans del municipi a través de la mediació i l’arbitratge de consum. Ara, des del Consell Comarcal del Maresme es dóna el servei també a la resta de municipis de la comarca.
L’arbitratge de consum consisteix en un sistema extrajudicial i voluntari que ofereix als consumidors i als empresaris la possibilitat de resoldre amb caràcter vinculant i executiu, i de manera objectiva i gratuïta, els conflictes de consum. L’Òrgan Arbitral dicta un laude que té el mateix valor que una sentència judicial i, per tant, és d’obligat compliment.
Un cop presentada la reclamació per part d’un consumidor s’intenta la mediació per tal d’arribar a un acord entre les parts. Si la mediació no prospera, s’inicia el procediment arbitral, amb la petició expressa del consumidor i l’acceptació de l’empresari, amb la celebració d’una vista arbitral integrada per un òrgan unipersonal o col·legiat.
Actualment són 13 els Consells Comarcals amb competències delegades de la Generalitat de Catalunya en matèria de consum que realitzen vistes arbitrals:Maresme, Berguedà, Osona, Bages, Anoia, Baix Empordà, Garrotxa, Alt Empordà, Alt Penedès, Pla de l’Estany, Baix Camp, Alt Urgell i La Selva.
Més del 74% dels laudes dictats el 2010 varen ser sobre telefonia i Internet
La major part dels arbitratges de consum celebrats a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya durant l’any 2010 han estat per temes relacionats amb telefonia i Internet, que representen el 74,2% dels laudes dictats Altres sectors objecte d’arbitratges han estat els relacionats amb l’energia (7,9% dels laudes) i els aparells d’ús domèstic (4,1%) .
Per tal que l’arbitratge sigui un veritable sistema de garantia per a les persones consumidores cal que hi hagi el major nombre possible d’empreses adherides a l’arbitratge de consum. Les empreses adherides ofereixen al seu client un avantatge afegit de confiança, ja que en cas de problema el sistema arbitral garanteix que el consumidor tindrà una resposta a la seva reclamació.




