- El Departament de Cultura organitza les jornades conjuntament amb nou entitats dedicades a la recerca de patrimoni etnològic
- Durant aquest quart cicle es faran 51 sessions a 12 municipis de Catalunya
Els 4ts Tallers i Jornades de Memòria Oral recopilaran testimonis directes de la nostra història en 51 sessions que es duran a terme des del 22 de setembre fins al març de 2012. Cadascuna de les sessions estarà centrada en una temàtica diferent per recopilar la memòria personal, col·lectiva i històrica, entesa com un element fonamental del nostre patrimoni cultural immaterial.
Els 4ts Tallers i Jornades han estat organitzats des del Departament de Cultura de manera conjunta amb nou entitats dedicades a la recerca sobre patrimoni etnològic del seu àmbit geogràfic. Les entitats coorganitzadores en aquesta quarta edició són:
- Museu de la Pesca (Palamós)
- Ecomuseu de les Valls d’Àneu (Esterri d’Àneu)
- Museu Industrial del Ter
- Museu Comarcal del Montsià
- Institut Ramon Muntaner
- Museu Etnològic del Montseny
- Museu Etnològic de Barcelona
- Museu Marítim de Barcelona
- Museu de la Mediterrània-Can Quintana (Torroella de Montgrí)
L’objectiu de les Jornades és recollir i documentar el patrimoni etnològic de Catalunya i fer-ne difusió per tal que aquestes experiències i records recuperats no desapareguin i els resultats aconseguits acabin revertint en la ciutadania com a destinatària i alhora protagonista i creadora d’un patrimoni viu i canviant, que es fa i es transforma en el dia a dia. Cadascuna de les entitats coorganitzadores ha escollit la temàtica concreta sobre la qual volen centrar la seva recerca i el format més efectiu per recollir els testimonis. També es fa càrrec de la conservació dels elements que ha recuperat. El Departament de Cultura, mitjançant el Centre de Cultura Popular i Tradicional Catalana, compilarà tot el material que es reculli en aquesta edició per fer-ho consultable a través del web del Centre.
El programa de les Jornades ha sorgit de la l’Observatori per a la Recerca Etnològica de Catalunya, un ens vinculat al Departament de Cultura creat per coordinar la recerca etnològica que es fa des de diferents àmbits.
El testimoni directe ha esdevingut una de les fonts més valuoses per als investigadors. El que les persones han viscut, els records, la interpretació que en fem esdevé part d’un patrimoni amb una forta càrrega emocional i simbòlica. Fa relativament poc que l’estudi de les fonts orals s’ha erigit com un element central en l’estudi de les ciències socials com a tècnica per aproximar-se a una realitat molt popular que es recull amb altres metodologies.
Objectes de recerca dels 4ts Tallers i Jornades de Memòria Oral
10 anys de memòria oral al Museu Etnològic de Barcelona
Col·loqui amb audiovisuals sobre la importància del treball de camp com a part de la recerca científica del museu. Es tractaran les entrevistes etnogràfiques realitzades per les exposicions “Àfrica”, “Fam i guerra a Catalunya”, “La Patum i altres patrimonis”.
Joanet. La transformació d’un poble de mitja muntanya
Sis sessions participatives per recollir experiències personals i fotografies sobre el procés de transformació de poble de Joanet, agregat a Arbúcies, en els darrers cinquanta anys.
Converses de taverna
Un espai per a la participació de la gent gran per recollir experiències sobre el món marítim a Palamós. Al llarg de sis sessions es tractaran temes com arts de pesca, vida als fars, consignataris i camàlics al moll comercial.
La vida al barri: indústries i industrials al centre de Valls
Dues sessions de conversa, individual i en grup, sobre la indústria i els industrials a la capital de l’Alt Camp.
Investigació amb fonts orals: realització, anàlisi i preservació d’entrevistes
Taller a l’Ecomuseu de les valls d’Àneu adreçat a investigadors, tècnics de museus i professors de secundària entorn de la necessitat de recerca amb fonts orals, a través de l’elaboració d’entrevistes, anàlisi de les fonts i el tractament de les entrevistes per a la seva posterior difusió.
Món propi, musica tradicional i popular de la Ribera d’Ebre
Conversa a l’Escola de Música La Llanterna de Móra d’Ebre entorn de la recerca de la música de tradició oral.
La vida quotidiana al Prepirineu a la segona meitat del segle XX
Taller sobre el treball i la vida quotidiana abans de la despoblació i l’arribada posterior de nous pobladors al Prepirineu. A la sala d’actes de Casa Sullà de Sapeira (Pallars Jussà)
Desvetllem la memòria de...
Dotze sessions al Museu Industrial del Ter destinades a recuperar fotografies relacionades amb el món del motor a Manlleu i amb la festivitats dels Tonis. L’objectiu és fer una exposició de cadascun d’aquests temes.
Imatges que fan parlar
Quatre trobades a l’entorn de fotografies recollides al llarg del temps pel Museu de la Pesca de Palamós. L’objectiu és documentar millor aquest material gràcies a la participació. Cadascuna de les sessions s’organitza al voltant d’imatges sobre una temàtica concreta.
Fer de músic
El Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí presentarà un DVD que recull el treball de personatges claus en el món de la cobla. En una altra sessió es parlarà dels fons Vicenç Bou i el fons Doutres, ambdós lligats al món sardanístic.
Veus de la mar
Tres sessions amb l’objectiu de recollir testimonis de dones que han viscut el món del mar, ja sigui en la confecció de veles, la pesca. Serà al Museu Marítim de Barcelona.