El Govern de la Generalitat i les Universitats catalanes, en el marc de la Junta del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), han aprovat avui la programació de màsters universitaris pel curs 2011-2012. La nova programació avança cap als objectius d’eficiència i racionalització i és un dels compromisos adquirits en el document marc de ‘Bases d’un nou sistema universitari català’ impulsat per la Secretaria d’Universitats i Recerca. En aquest sentit, el programa de Govern pretén reordenar l’oferta de titulacions existents als diferents  nivells i, molt especialment, a nivell de màsters per fer sostenible el sistema.
 
En aquest sentit, cal tenir present que el curs 2010-2011 es van programar a Catalunya 483 titulacions i que la primera proposta elaborada per les Universitats de cara al curs vinent elevava aquesta xifra fins els 527 màsters. Després d’analitzar les dades del nombre d’estudiants, de solapament de les temàtiques i de la distribució dels màsters segons el nombre d’estudiants es va decidir reordenar l’oferta i fixar una reducció de la programació de màsters del 30% en dos anys.
 
Per això, un cop analitzada amb les Universitats l’oferta existent es van acordar tres criteris bàsics per racionalitzar l’oferta enguany:
 
·         Desprogramar el estudis que d’una manera continuada han tingut una matriculació per sota de 15 estudiants
·         En el cas dels màsters de durada superior a un any acadèmic, començar la desprogramació aquest curs i completar-la el 2012-13
·         Analitzar detalladament els màsters que per la seva baixa demanda o solapament amb estudis similars aconsallaven una suspensió temporal
 
 
 
Com a conseqüència dels punts anteriors l’oferta resultant queda de la següent manera:
 
Curs 2010-11: 483 màsters
 
  • Se n’eliminen 81 totalment o parcialment
 
    • 34 d’un any de durada suprimits de manera completa
 
    • 18 de durada superior a un any que comencen a desprogramar-se el 2011-12 i l’eliminació dels quals es completarà el 2012-13
 
    • 29 que se suspenen temporalment el curs 2011-12 i que es confirmarà la seva situacio el curs 2012-13
 
  • Se’n creen 49 màsters (la majoria dels quals ja estaven previstos)  que representa el 10% respecte als 483 del curs 2010-11 i que significa una renovació necessària de la oferta.
 
Per tant, el nombre de màsters resultants d’aquesta primera actuació de la Secretaria d’Universitats i Recerca per racionalitzar el sistema és de 451. Aquesta xifra representa una reducció del 7% respecte a la programació de l’any passat
 
Per tal de mantenir aquesta tendència de cara al curs 2012-2013, la Junta del Consell Interuniversitari també elaborarà uns criteris específics que hauran de complir els màsters per a la seva incorporació i continuïtat en la programació universitària de Catalunya per al període 2012-2015. Aquests criteris incrementaran els requisits de sostenibilitat financera i l’exigència acadèmica d’aquestes titulacions per programar-les.

1  

Fitxers adjunts

Comunicat màsters

Comunicat màsters
PDF | 62