Document base sobre el pacte fiscal

El Govern analitza el document base per a un nou model de finançament basat en el Concert Econòmic

query_builder   11 octubre 2011 13:53

event_note Nota de premsa

El Govern analitza el document base per a un nou model de finançament basat en el Concert Econòmic

  • La proposta de pacte fiscal s’ajusta a la Constitució i al dret europeu
 
  • El nou model s’ha d’articular normativament a través d’una reforma de la LOFCA que proclami l’excepció del règim de finançament comú i en reguli els trets essencials o orgànics
 
  • El Govern aposta per establir mecanismes que reforcin la bilateralitat del pacte, com l’emissió d’informes preceptius del Parlament de Catalunya
 
  • El Govern lliurarà el document al Parlament i l’incorporarà en la Comissió parlamentària del pacte fiscal
 
El Govern de la Generalitat ha analitzat el document base per a un nou model de finançament basat en el Concert Econòmic. L’informe elaborat per l’Institut d’Estudis Autonòmics per encàrrec del Govern que avui ha aprovat el Consell Executiu confirma la viabilitat jurídica del nou model, en ajustar-se a l’Estatut d’autonomia de Catalunya, a la Constitució i al dret europeu. Així mateix, estableix que el nou sistema de finançament s’haurà d’articular a través d’una reforma de la LOFCA que proclami l’excepció del règim de finançament comú i en reguli els trets essencials o orgànics. El Govern de la Generalitat lliurarà el document al Parlament Catalunya, on s’incorporarà com a proposta de l’Executiu a la Comissió d’estudi d’un nou model de finançament basat en el Concert Econòmic.

L’informe sobre l’aplicació a Catalunya d’un nou model de finançament basat en el Concert Econòmic analitza la viabilitat jurídica del nou model, des de la perspectiva constitucional, estatutària i del dret europeu; el procediment i els instruments normatius que caldria emprar per establir, desenvolupar i aplicar el model, i, finalment, els efectes que podria tenir sobre el règim de finançament dels ens locals i de les comunitats autònomes de règim comú, així com les disposicions generals de l’Estat que resultarien afectades per la incorporació del nou sistema de finançament.
 
El document pren com a model qualsevol sistema de finançament que comparteixi els sis trets fonamentals del Concert Basc:
 
  • El territori ingressa a la seva hisenda el rendiment de pràcticament tots els tributs produïts o suportats al seu territori.
 
  • Té capacitat normativa per dissenyar els elements fonamentals dels impostos directes i parcialment d’alguns d’indirectes. En exercir aquesta potestat, ha de respectar els principis i regles que es fixen a l’Estatut d’autonomia de Catalunya i aquells que es preveuen en la pròpia llei reguladora del Concert.
 
  • Té atribuïda la gestió sobre la quasi totalitat dels tributs. En concret, li corresponen la liquidació, recaptació i inspecció dels tributs, la revisió administrativa de les reclamacions i l’exercici de la potestat sancionadora.
 
  • Retorna a l’Estat una part dels ingressos tributaris obtinguts. El criteri per determinar la quantia de retorn és la contribució a totes les càrregues de l’Estat que no assumeixi el territori i aquelles que derivin de l’aplicació del principi de solidaritat en els termes descrits a la Constitució i l’Estatut d’autonomia, i no el criteri de la necessitat de despesa del territori per finançar l’exercici de les seves competències.
 
  • L’existència del model està garantit jurídicament davant de canvis unilaterals imposats per l’Estat, en tractar-se d’un pacte bilateral. És necessària, per tant, la concurrència de la voluntat de l’Estat i del territori per establir el model i per actualitzar-lo.
 
  • Els tributs concertats no són tributs estatals cedits, sinó del propi territori.
 
En el seu document base el Govern conclou que hi ha “bons arguments jurídics” per afirmar que l’aplicació a Catalunya d’un sistema de finançament basat en el Concert Econòmic “no entraria en contradicció amb cap dels preceptes aplicables” de la Constitució espanyola, no vulneraria cap dels articles de l’Estatut d’autonomia de Catalunya i no contravindria tampoc el dret europeu.
 
Pel que fa al procediment normatiu, estableix que el nou model de finançament s’ha d’articular a través d’una reforma de la LOFCA que proclami l’excepció del règim de finançament comú i en reguli els trets essencials o orgànics. Els instruments normatius per desenvolupar la LOFCA, concretar el model i regular la seva aplicació dependran del model a establir. En aquest sentit, es plantegen dues alternatives: una llei de desenvolupament similar a la del Concert Basc o bé cedir els tributs a través de les lleis de cessió de l’article 150.1 de la Constitució, amb la possible excepció de la regulació de la quota de retorn o de mecanismes similars.
 
El Govern aposta per establir mecanismes que reforcin la bilateralitat del pacte, tant pel que fa al procediment d’incorporació del model a la LOFCA, com a les futures modificacions i l’aprovació de les disposicions que desenvolupin i concretin el model. Proposa, per exemple, preveure la utilització del procediment legislatiu de lectura única per a l’aprovació d’aquestes lleis; l’emissió d’informes preceptius del Parlament de Catalunya; acords previs entre l’Estat i la Generalitat per a la negociació de la quota de retorn o dels nivells de cessió, o l’establiment d’organismes bilaterals per resoldre discrepàncies entre la Generalitat i el Govern espanyol.
 
 
Garantit el finançament local i autonòmic
 
El nou model afectaria el règim de finançament dels ens locals, tenint en compte que una part important del seu finançament està format per l’atribució d’un percentatge del rendiment d’impostos estatals, que s’aplica a la part del rendiment que no hagi estat cedit al territori. Davant d’això, el Govern proposa garantir la suficiència d’aquests organismes a través de dues vies: per l’Estat, amb la participació dels ens locals en recursos estatals, o per la Generalitat, a través de la participació en els seus recursos del Govern.
 
En canvi, el Govern defensa que el nou model no hauria d’afectar el règim de finançament autonòmic comú, previst a la Llei 22/2009, de 18 de desembre. Així, es pot configurar el nou sistema de manera que una major disponibilitat de recursos de la Generalitat no suposi una menor disponibilitat de recursos per a les comunitats autònomes. Això es pot fer a través d’una major aportació de recursos de l’Estat al sistema de finançament comú, imputant la reducció de les aportacions de la Generalitat a les tasques generals de l’Estat i no a la solidaritat.
 
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined