event_note Nota de premsa

S'adjunten fotografies

Interior posa a prova l'AEROCAT amb un simulacre a l'aeroport Pirineus-La Seu

  • El conseller Felip Puig hi ha assistit com a director del pla d’Emergències Aeronàutiques
  • El simulacre ha estat organitzat per la Direcció General de Protecció Civil (DGPC) de la Generalitat i Aeroports de Catalunya
  • Han participat tècnics de la DGPC, Bombers de la Generalitat, SEM, Mossos, Guàrdia Civil, Creu Roja, Institut de Medicina Legal de Catalunya i la jutgessa en funcions de guàrdia de La Seu d’Urgell
El Conseller d'Interior assisteix al Simulacre de l'Aerocat
El Conseller d'Interior assisteix al Simulacre de l'Aerocat
La Direcció general de Protecció Civil (DGPC) de la Generalitat, conjuntament amb Aeroports de Catalunya ha realitzat aquest matí  un simulacre d’emergència aeronàutica a l’Aeroport Pirineus-La Seu d’Urgell, amb la participació de tècnics de la DGPC, Bombers de la Generalitat, Sistema d’Emergències Mèdiques, Mossos d’Esquadra, Guàrdia Civil, Creu Roja, Institut de Medicina Legal de Catalunya i el jutjat de guàrdia de La Seu d’Urgell.
 
El simulacre s’ha realitzat seguint la normativa de la Organització d’Aviació Civil Internacional (OACI) i atenent a la nova legislació que obliga als gestors d’una instal·lació aeroportuària a tenir un pla d’emergències.
 
El conseller Puig ha destacat la importància d’aquest tipus de simulacres “que posen en tensió tots els protocols que tenim previstos i ens permeten fer una valoració critica del seu funcionament. Els protocols no serveixen per estar guardats en calaixos, sinó per fer exercicis no només teòrics i fer una revisió crítica per tal de millorar-los i actualitzar-los.
 
El conseller ha afegit que “la gent ha de saber que estem preparats i que la cadena d'excel·lència funciona: la prevenció, la reacció i resposta i, finalment, la recuperació. Finalment, ha volgut  remarcar la idoneïtat d’haver realitzat aquest simulacre a l’aeroport de La Seu d’Urgell, “que aviat començarà a tenir mes activitat" i, per tant, "hi haurà més risc en el seu funcionament".
 
 
Arran de l’accident aeronàutic, en el que l’aeronau s’ha simulat amb una caseta d’obra, s’han activat el pla d’autoprotecció (PAU) de l’aeroport Pirineus i la DG de Protecció Civil ha activat el Pla Especial per a Emergències Aeronàutiques de Catalunya AEROCAT.
 
El simulacre ha estat seguit pel conseller d’Interior, Felip Puig, que és el director del Pla AEROCAT, i per altres autoritats com l’alcalde de La Seu d’Urgell, Albert Batalla, l’alcalde de Montferrer i Castellbò, Jordi Calvet, l’alcalde de Ribera d’Urgellet, Antonio Capdevila, el director general de Protecció Civil, Manel Pardo, el director general de Prevenció i Extinció d’Incendis i Salvaments, Jordi Gassió. També hi ha assistit com a observadors alts càrrecs de l’administració del Principat  d’Andorra
 
Els objectius generals  del simulacre són comprovar el funcionament dels protocols d’avisos i comunicacions entre els cossos operatius actuants, posar a prova les accions que els serveis d’emergències realitzarien en cas d’un accident real, i la coordinació dels diferents serveis d’emergències durant el sinistre entre ells i amb els responsables de l’Aeroport per guanyar eficàcia, rapidesa en la resposta i detectar possibles desajustos o duplicitats.
 
L’escenari del simulacre ha estat el següent: una aeronau amb uns 10-15 passatgers ha detectat una anomalia en el tren d’aterratge i ha notificat l’emergència al Responsable d’Operacions de l’Aeroport.
 
Immediatament, s’ha declarat l’Alarma general del PAU de l’Aeroport i s’han iniciat els avisos protocol·litzats interns i externs, és a dir, s’han mobilitzat tots els recursos disponibles.
 
Els Bombers de la Generalitat s’han ubicat al lloc preparats per intervenir, han estès escuma per facilitar l’aterratge i llavors s’ha donat l’avís a l’avió que s’autoritzava l’aterratge forçós. Un cop produït l’aterratge forçós, s’ha produït un vessament del combustible dels dipòsits posant en perill els passatgers. A partir d’aquí es desenvolupen les accions de cada grup actuant.
 
En el simulacre han participat 22 voluntaris que fan els papers de ferits, il·lesos i familiars. Intervindran voluntaris de l’Associació de Voluntaris de Protecció Civil de Puigcerdà, del grup de Teatre de La Seu d’Urgell, del Teatre de Montferrer i Castellbò, de la Creu Roja i de Sant Hospital de La Seu D’Urgell.
 
S’han habilitat zones específiques i aïllades dins les instal·lacions de l’aeroport com a sala de crisi (direcció operativa) ¡ Centre de Comandament Avançat (a la unitat mòbil de Protecció Civil), sala d’il·lesos pels afectats, zona sanitària pels ferits (Punt Mèdic Avançat) i sala de familiars, com es faria en un cas real.
Imatge dels cossos operatius en el simulacre de l'Aerocat
Imatge dels cossos operatius en el simulacre de l'Aerocat
Descripció tasques i efectius participants:
 
Protecció Civil Generalitat:
Han participat 10 efectius de la DGPC en funcions de direcció del Pla i de coordinació dels cossos operatius i dirigint el grup logístic. S’ha mobilitzat la Unitat Mòbil de Protecció Civil, un camió amb tracció 6x6, de 4m d’alçada i més de 9 m de llargada, equipat amb la tecnologia necessària per funcionar com a centre de coordinació d’emergències desplaçat al terreny en la incidència que calgui. Per exemple, pot rebre on line les imatges captades des de les càmeres dels helicòpters del departament d’Interior i té comunicacions via satèl·lit.
 
La unitat, un cop desplegats els dos mòduls laterals retràctils de que disposa, es composa de dos espais: sala de control amb 5 posicions per operadors i sala tècnica de reunions. Les posicions de la sala de control són ocupades per diferents cossos i serveis, amb les seves corresponent aplicacions i sistemes de comunicació en funció de l’emergència: Tècnics de Protecció Civil, Bombers, Mossos, SEM, Cos d’Agents Rurals i Creu Roja.
 
Des del centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya CECAT, de la DGPC es coordinarà la emergència a nivell global.
 
Bombers
Els Bombers de la Generalitat han participat amb 31 bombers i 10 vehicles de la Regió d'Emergències de Lleida (entre vehicles de comandament, d'aigua, o furgons de salvaments).
 
Els Bombers han estès escuma a la pista de forma prèvia a l'aterratge de l'aeronau que presentava la situació d’emergència en el simulacre. Un cop ha aterrat, han extingit el conat d’incendi i han segellat el vessament del combustible dels dipòsits de l’avió. Posteriorment, han procedit al rescat de les persones que viatjaven a l'aeronau, realitzant un primer triatge, per evacuar-los llavors a la zona on es fa la transferència dels ferits al SEM, que farà l’avaluació mèdico-sanitària prèvia al trasllat, si cal, a un centre sanitari amb les ambulàncies mobilitzades.
 
SEM
El Sistema d’Emergències Mèdiques SEM ha participat amb tres equips: una unitat de Suport Vital Bàsic SVB, una unitat de Suport Vital Avançat SVA i una unitat de comandament. En total hi participen 6 efectius: dos metges, dos tècnics i dos infermers.
La seva tasca ha estat la valoració de l’estat de les víctimes i el triatge en funció de la gravetat o condició d’il·lès, l’estabilització i evacuació dels ferits al Punt Mèdic Avançat.
 
Igualment, la seva funció ha estat prioritzar l’evacuació dels ferits als centres sanitaris de referència en funció del seu estat, l’atenció psicològica a la sala on s’han establert els il·lesos, que no han patit ferides físiques però sí una situació de gran estrès, i també l’atenció als familiars de les víctimes en la zona habilitada especialment per a ells.
 
Per aquest simulacre, el SEM ha preparat una fitxa especialment dissenyada per facilitar als bombers la tasca de valoració de l’estat de les víctimes per realitzar-ne un primer triatge i classificació en els primers moments de l’emergència.
 
Mossos d’Esquadra
El cos de Mossos d’Esquadra ha participat amb 25 efectius i 10 vehicles, provinents de l’Àrea Bàsica Policial de l’Alt Urgell. Fan tasques d’ordre i de punt de trànsit i control perimetral de les instal·lacions.
 
Guardia Civil
Han participat 25 efectius de la Guardia Civil, realitzant tasques de control dels accessos i seguretat interior en la zona aèria (de pistes), de policia judicial i participant també en els centres de comandament.
 
Creu Roja
Deu efectius de Creu Roja han participat donant assistència al grup logístic de la DGPC i assistint els afectats en les sales d’il·lesos i familiars. També han participat amb una ambulància en el trasllat de ferits de la pista a la zona d’atenció sanitària.
 
L’Institut de Medicina Legal de Catalunya (IMELC), que en cas d’una emergència amb múltiples víctimes, s’activa, com la comitiva judicial, per realitzar tasques mèdico-forenses de recol·lecció de restes biològiques i identificació, treballant amb els agents de la Policia Científica, ha participat amb dos efectius.
 
El jutjat de guàrdia de La Seu ha estat informat de l’accident simulat i s’ha desplaçat el jutge de guàrdia acompanyat per la policia cap a l’aeroport.
 
El telèfon d’emergències 112 rebrà trucades dels responsables de l’aeroport, de figurants i de testimonis oculars de l’accident que trucaran informant de l’incident. Igualment està previst que algun familiar pugui trucar per demanar informació.
 
L’Aeroport
L’Aeroport Pirineus-La Seu d’Urgell va reobrir-se el juny del 2010, i des de llavors s’han registrat prop de 3.000 operacions en les seves instal·lacions. Compta amb una pista de 1.267 metres. Actualment, s’estan acabant les obres de condicionament per a la construcció posterior de 10 hangars.
 
CONCLUSIONS del simulacre:
El balanç ha estat d’1 mort, 4 ferits greus evacuats a diferents hospitals, 1 ferit lleu i 6 persones que han necessitat diferents atencions.
 
La DGPC fa un primer balanç positiu del simulacre, en el que hi ha hagut una bona coordinació entre els cossos operatius i comunicació fluïda entre els efectius a peu de pista i el centre de comandament avançat que s’ha constituït a la Unitat Mòbil de Protecció Civil, que informava a les autoritats de l’evolució de l’emergència. Els temps de resposta dels diferents cossos operatius i el seu desplegament in situ han estat dins dels paràmetres d’un accident d’aquest tipus.