El Departament de Territori i Sostenibilitat ha aprovat la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) de la carretera de cirvumval•lació a Olot, concretament el tram que va del paratge de Codella fins a enllaçar amb la carretera N-260. Serà una via de dos carrils per sentit que travessarà els termes municipals d’Olot, les Preses i la Vall d’en Bas al llarg de 4,5 Km, més de la meitat dels quals transcorreran en un túnel, i s’integrarà a l’eix viari Vic-Olot.
La totalitat del projecte es desenvolupa dins dels límits del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, espai natural protegit de gran interès geològic, botànic i paisatgístic, que constitueix el conjunt volcànic més ben conservat de la península Ibèrica i allotja una gran diversitat de flora i vegetació singulars. La zona és un territori ben integrat fruit d’una intervenció humana respectuosa amb l’entorn al llarg de la història. Per aquest motiu, la DIA introdueix propostes de modificació del traçat, salvaguardes ambientals i mesures compensatòries per a aquelles afectacions inevitables. Entre altres, destaquen els següents aspectes.
Respecte al disseny:
• Una part important del traçat es farà en túnel per minimitzar l’afectació. En aquest sentit, la DIA perllonga en 600 metres la longitud del túnel previst inicialment, fins als 2.460 metres. Aquesta mesura permet la conservació del pla de la Casa Gran, una menor afectació al sistema fluvial i a l’espai agrícola i la reducció de l’impacte paisatgístic ja que s’evita afectar un dels contraforts de la serra de la Pinya. Tot plegat, significa una millora en termes de connectivitat ecològica en l’extrem occidental del Parc Natural. A més, situa la boca sud del túnel fora de l’àmbit del parc, redueix les pertorbacions al sector del bosc de Tosca on se situa el Parc de Pedra i per on transcorre el bici-carril Olot-Girona i evita l’impacte en les edificacions del mas Canaderes i de la Casa Gran.
• S’ajustaran tant com sigui possible les cotes de la calçada i del túnel per tal de minimitzar al màxim terraplens.
• Les terres sobreres es conduiran, principalment, a pedreres en fase de restauració i a d’altres finques on les cotes de rebliment no podran superar els 4 metres.
• S’efectuarà un estudi acústic i allà on se superin els límits s’hauran d’emprendre mesures correctores. També s’estudiarà la possibilitat d’usar asfalt sonoreductor per apaivagar el soroll del trànsit.
Respecte a la construcció:
• S’evitaran afectacions al bosc de ribera en la construcció de viaductes.
• Es prendran mesures perquè els sediments i altres substàncies no arribin a les lleres fluvials i puguin afectar la fauna, especialment les nàiades i les llúdrigues.
• S’adaptaran obres de fàbrica i desguassos perquè serveixin de passos de fauna.
A més, i com a mesures complementàries, es dedicaran fins a 200.000 euros per millorar la qualitat ecològica del bosc de ribera del riu Fluvià i de la riera de Riudaura, per eliminar espècies no autòctones, per a la conservació de la nàiade i per a altres actuacions que minimitzin els efectes de l’increment d’ús públic de la zona induït per les noves connexions.
La totalitat del projecte es desenvolupa dins dels límits del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, espai natural protegit de gran interès geològic, botànic i paisatgístic, que constitueix el conjunt volcànic més ben conservat de la península Ibèrica i allotja una gran diversitat de flora i vegetació singulars. La zona és un territori ben integrat fruit d’una intervenció humana respectuosa amb l’entorn al llarg de la història. Per aquest motiu, la DIA introdueix propostes de modificació del traçat, salvaguardes ambientals i mesures compensatòries per a aquelles afectacions inevitables. Entre altres, destaquen els següents aspectes.
Respecte al disseny:
• Una part important del traçat es farà en túnel per minimitzar l’afectació. En aquest sentit, la DIA perllonga en 600 metres la longitud del túnel previst inicialment, fins als 2.460 metres. Aquesta mesura permet la conservació del pla de la Casa Gran, una menor afectació al sistema fluvial i a l’espai agrícola i la reducció de l’impacte paisatgístic ja que s’evita afectar un dels contraforts de la serra de la Pinya. Tot plegat, significa una millora en termes de connectivitat ecològica en l’extrem occidental del Parc Natural. A més, situa la boca sud del túnel fora de l’àmbit del parc, redueix les pertorbacions al sector del bosc de Tosca on se situa el Parc de Pedra i per on transcorre el bici-carril Olot-Girona i evita l’impacte en les edificacions del mas Canaderes i de la Casa Gran.
• S’ajustaran tant com sigui possible les cotes de la calçada i del túnel per tal de minimitzar al màxim terraplens.
• Les terres sobreres es conduiran, principalment, a pedreres en fase de restauració i a d’altres finques on les cotes de rebliment no podran superar els 4 metres.
• S’efectuarà un estudi acústic i allà on se superin els límits s’hauran d’emprendre mesures correctores. També s’estudiarà la possibilitat d’usar asfalt sonoreductor per apaivagar el soroll del trànsit.
Respecte a la construcció:
• S’evitaran afectacions al bosc de ribera en la construcció de viaductes.
• Es prendran mesures perquè els sediments i altres substàncies no arribin a les lleres fluvials i puguin afectar la fauna, especialment les nàiades i les llúdrigues.
• S’adaptaran obres de fàbrica i desguassos perquè serveixin de passos de fauna.
A més, i com a mesures complementàries, es dedicaran fins a 200.000 euros per millorar la qualitat ecològica del bosc de ribera del riu Fluvià i de la riera de Riudaura, per eliminar espècies no autòctones, per a la conservació de la nàiade i per a altres actuacions que minimitzin els efectes de l’increment d’ús públic de la zona induït per les noves connexions.
1