El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) ha rebut el primer accèssit dels Premis Estratègia NAOS, impulsats per l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), en la modalitat d’’Alimentació saludable en l’àmbit escolar’ pel projecte “A la nostra escola mengem + fruita. Pla de consum de fruita a les escoles’.
“A la nostra escola mengem + Fruita”, que enguany es realitza per tercer any consecutiu i en el que participen 1275 escoles i 300.000 nens, es va iniciar al curs 2009/2010 amb la participació de 213 escoles i 48.000. El projecte es basa en la distribució gratuïta de fruita i verdura una setmana al mes durant el curs escolar, pels esmorzars i berenars en l’entorn de l’escola, com a una excel·lent alternativa al consum d’altres aliments, amb menys qualitat nutricional. Durant aquest curs s’ha previst distribuir 1.050 tones de fruites fresca , que suposarà una despesa de 1.745.000 euros, dels qual el DAAM aporta 672.800 euros. Els productes subministrats als escolars de 3 a 12 anys, es seleccionen en base a criteris de qualitat, estacionalitat i proximitat. És bo recordar que el Pla de consum de fruites i hortalisses als centres educatius forma part de l’estratègia de la Unió Europea (UE) per a invertir la tendència a la disminució del consum de fruites i hortalisses i incidir en els nens i nenes per tal que adquireixin hàbits alimentaris saludables.
Val a dir que la V edició dels Premis Estratègia NAOS, que entre altres companyies ha guardonat Eroski, Danone, Corporación Alimentaria Peñasanta (Capsa), l’Hospital Universitari Mútua Terrassa, i Unilever, van rebre 106 candidatures, 32 de les quals van quedar finalistes.
Danone ha estat guardonada amb el "Premi a la Promoció de la Pràctica de l’Activitat Física en l’Àmbit Escolar" amb un projecte sobre escoles esportives, y Capsa ha obtingut el "Premi a la Iniciativa Empresarial” amb el seu projecte "Pensant en la teva salut".
Enguany, com a novetat, s’ha concedit accèssit a diversos projectes, entre els que figuren el primer accèssit per a la Fundació Alimerka, de la cadena de distribució asturiana Alimerka, pel seu "Escola d’Alimentació". En la modalitat d’"Iniciativa Empresarial", l’AESAN ha guardonat el grup Unilever España amb el primer accèssit pel "Programa de Potenciació de la Nutrició (NEP)", i a la cadena de distribució Eroski pel seu treball sobre "Reducció del contingut de sal en productes de la marca Eroski", una iniciativa amb la que ha reduït entre un 20 i un 30 % la sal dels productes de marca pròpia amb la intenció de disminuir la ingesta de sal entre els consumidores; mentre l’Hospital Universitari Mútua Terrassa ha merescut un accèssit en la modalitat ’Àmbit Sanitari’ pel “Programa DRACHS - Programa Dinamitzador per a la reorientació, adquisició i consolidació d’hàbits saludables”.
L’elevada prevalença d’obesitat a l’Estat espanyol i la seva tendència ascendent van impulsar el Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat a posar en marxa, a través de l’AESAN, l’Estratègia per a la nutrició, activitat física i prevenció de l’obesitat (Estratègia NAOS) l’any 2005. L’objectiu d’aquesta estratègia és sensibilitzar la població del problema que l’obesitat representa per a la salut i impulsar les polítiques i programes adreçats a millorar els hàbits alimentaris i promoure la pràctica d’activitat física. Des que es van instituir aquests premis el 2007, s’ha volgut reconèixer i donar visibilitat a aquelles iniciatives considerades exemplars i que millor han contribuït a la consecució dels objectius proposats a l’Estratègia NAOS, promovent la cooperació entre les administracions i als actors socials i econòmics implicats.