- El conseller de Territori i Sostenibilitat traslladarà al comissari de Transports el desinterès del Govern espanyol per invertir a l'eix mediterrani
- El Consell Executiu ha analitzat l'estat actual del projecte i les inversions més prioritàries que s'haurien d'executar a curt termini
El Govern ha acordat avui impulsar l'estratègia per aconseguir desencallar els projectes que formen part del Corredor Mediterrani i definir les inversions prioritàries que s'haurien d'executar a més curt termini. El conseller de Territori i Sostenibilitat ha presentat al Consell Executiu un informe sobre l'estat actual dels projectes que formen part de l'eix mediterrani de mercaderies i de les inversions que s'haurien de prioritzar a curt termini, a partir de criteris d'eficiència econòmica.
El Govern ha acordat que el conseller de Territori i Sostenibilitat traslladarà per carta al comissari de Transports la inquietud de l'Executiu pel desinterès que demostra el Govern de l’Estat en l'execució de l’obra, malgrat ser per a la CE una actuació prioritària de la Xarxa Transeuropea de Transport. Els Pressupostos Generals de l'Estat per a aquest 2012 destinen partides residuals al Corredor Mediterrani i, en canvi, són generosos amb la construcció de nous trams de la xarxa d'alta velocitat. En la missiva també es trametrà l’Agenda Catalana del Corredor, que és el full de ruta del Govern que calendaritza i estableix les prioritats dels diferents projectes que formen part de l’eix mediterrani a Catalunya.
La setmana passada el document de la Comissió Europa que avaluava el programa de reformes i estabilitat pressupostària del Govern espanyol ja demanava, en les seves conclusions, que les infraestructures finançades amb fons públics tinguessin una anàlisi de cost-benefici transparent, i reclamava que l’Estat limités la inversió en infraestructures a aquells projectes que tenen demanda pròpia i que són abordables, tenint en compte l'alt cost d'oportunitat dels fons públics.
Inversions prioritàries
En l'informe analitzat avui al Consell Executiu es posa de manifest el dèficit històric d'infraestructures que pateix Catalunya i l’impacte que això té en la competitivitat del país, i especialment en el sector logístic. En l’àmbit del Corredor Mediterrani, aquest dèficit es visualitza amb el tram de via única entre Vandellòs i Tarragona, els accessos precaris al Port de Barcelona o la indefinició respecte a les plataformes logístiques del Delta del Llobregat i el Vallès, que han de permetre la intermodalitat entre vaixell, tren i camió.
La situació actual està encara molt allunyada de l'escenari que demana Europa per a l'any 2030, amb un corredor ferroviari completament adaptat a l'ample europeu, amb línies exclusives per a mercaderies i amb potents connexions amb els principals ports i plataformes intermodals. És per això que el Consell Executiu ha acordat declarar prioritari un primer paquet d'actuacions amb l'objectiu de resoldre la connexió del teixit productiu català i dels ports amb Europa abans que acabi l'any 2015.
Les actuacions que s'haurien d'executar de forma immediata giren al voltant de dos eixos que són els següents:
- Finalitzar les obres i projectes bloquejats per l'Estat, com ara els accessos ferroviaris definitius al Port de Barcelona i el desdoblament del tram de via entre Vandellòs i Tarragona.
- Col·locar el tercer rail a la via convencional, començant pel traçat entre Tarragona i Castellbisbal, com a fórmula més ràpida i econòmica per connectar Catalunya amb Europa.