- El paquet de mesures és una reacció davant el repunt de la sinistralitat a les carreteres catalanes els primers sis mesos de l’any
- S’intensifica la vigilància policial a les carreteres i es despleguen controls integrals dels Mossos d’Esquadra per afrontar el període estiuenc
El Servei Català de Trànsit i els Mossos d’Esquadra han posar en marxa un pla d’acció per tal de canviar la tendència negativa en la sinistralitat a les carreteres catalanes durant el període d’estiu. Les mesures es van començar a aplicar a partir de l’1 de juliol en resposta a les dades de sinistralitat enregistrades durant els sis primers mesos de l’any.
De l’1 de gener al 24 de juny d’enguany han mort un total de 104 persones a la xarxa viària catalana, 7 morts més que al 2011, el que suposa un augment del 7,2%. Respecte al mateix període del 2010, s’ha registrat 1 mort més. En l’indicador conjunt de morts i ferits greus, el nombre de víctimes aquest 2012 ha augmentat un 9,9%, atès que hi ha hagut 565 morts i ferits greus en front dels 514 del 2011. Al 2010 es van registrar 566 morts i ferits greus.
Les principals causes de l’augment de l’accidentalitat, segons les dades del SCT i els Mossos d’Esquadra, han estat:
- Conductes de risc al volant.
- La velocitat excessiva o inadequada com a conseqüència d’una ocupació inferior de les vies.
- L’estat de manteniment deficient dels vehicles i envelliment del parc automobilístic com a conseqüència de la crisi econòmica.
- Transvasament de la mobilitat relativa de les carreteres principals i de pagament a les no desdoblades i gratuïtes. S’estima que s’ha registrat un desplaçament del trànsit del 4% aproximadament de les autopistes a les carreteres convencionals
- Intervenció del factor humà en els accidents sobretot pel que fa a les distraccions. S’estima que les distraccions i la manca d’atenció al volant són l’origen d’entre el 23 i el 25% dels accidents.
Per tal de combatre aquesta tendència el SCT ha implantat un paquet de mesures d’acció que es concentren en:
1- Neutralitzar la manca d’atenció en la conducció i fer front a l’augment de la mobilitat a carreteres principals no desdoblades. Per aconseguir aquest propòsit hi haurà més presència i freqüència de controls integrals de Mossos d’Esquadra a determinats eixos viaris i es dissenyaran plans específics d’actuació en el corresponent territori.
2- Controlar l’estat de manteniment dels vehicles. Es controlaran les condicions tècniques del vehicles a través de la documentació sobre l’ITV i la revisió d’aspectes com l’estiba, l’enllumenat, els pneumàtics, la càrrega, entre d’altres.
3- Incrementar mensualment en un 25% la rotació dels radars fixes per combatre la velocitat excessiva o inadequada. Així com s’augmentaran les proves d’alcoholèmia i drogotest, i també s’actuarà sobre elements de seguretat passiva.
4- Per combatre les distraccions i evitar infraccions dinàmiques de risc (avançaments perillosos, velocitat excessiva o inadequada i maniobres temeràries) s’augmentaran els controls policials amb motocicleta amb el suport dels mitjans aeris de l’SCT, així com controls policials amb vehicles no logotipats amb videovigilància.
5- Incrementar el 30% de l’import de la sanció econòmica en aquelles conductes de risc que hagin estat sancionades de forma reincident (en dues ocasions més pel mateix motiu durant l’any anterior).
Aquestes mesures es desenvolupen principalment a la N-II, C-35, C-55, C-15, N-340 ( tram nord i sud), C-14, N-240, C-12 i C-13. Les característiques d’aquests eixos, vies no desdoblades i per tant d’un carril per sentit, ocasionen que els accidents registrats sovint siguin greus o molt greus.
Convé destacar que aquestes vies han registrat un augment del 4% dels accidents respecte el total de vies catalanes i en aquest sentit, a data d’avui acumulen el 25% del total de morts i ferits greus de la xarxa viària de Catalunya i també aglutinen el 51% dels morts d’aquest 2012, en xifres absolutes: 53 dels 104 morts.
Aquestes mesures policials tindran especial incidència a les carreteres de Lleida, atès que és la demarcació que ha tingut un increment més acusat de la sinistralitat.