Govern

El Govern prioritza la lluita contra el fracàs escolar i el reforç de la formació professional en l'inici del curs 2012-2013

query_builder   4 setembre 2012 15:39

event_note Nota de premsa

El Govern prioritza la lluita contra el fracàs escolar i el reforç de la formació professional en l'inici del curs 2012-2013

  • Amb l’objectiu de fomentar l’èxit escolar es consolida el Suport Escolar Personalitzat, que es va posar en marxa el curs passat per donar resposta a les necessitats d’aprenentatge dels alumnes
 
  • El Departament d’Ensenyament prioritza la formació professional impulsant l’FP dual en 17 centres educatius del país amb la implicació de 157 empreses formadores
 
  • El nou curs 2012-2013 s’iniciarà amb 1.293.167 alumnes presencials en 4.650 centres educatius. Un 13,6% de l’alumnat és estranger
 
Prioritzar el pla d’èxit escolar i reforçar la formació professional són els dos eixos del Govern per al nou curs escolar 2012-2013, que comença el proper dimecres 12 de setembre. Tal com ha informat la consellera d’Ensenyament en la reunió del Consell Executiu d’aquest matí, l’objectiu del Govern és que el fracàs escolar sigui igual o inferior al 15% l’any 2018. El curs 2010-11 (les darreres dades de què es disposa) es va situar en el 21,5%.
 
Aquest curs permetrà posar en marxa iniciatives noves per lluitar contra el fracàs escolar, com la nova formació professional dual, l’increment de les hores de matemàtiques a l’educació secundària obligatòria o l’extensió de la jornada compactada a l’educació secundària.
 
A més, es consolidaran projectes com el Suport Escolar Personalitzat o l’Impuls de la Lectura i es reforçaran aspectes com la inclusió educativa.
 
Impuls a la formació professional
 
Un dels eixos principals per al curs 2012-2013 serà la implantació de la formació professional dual, amb l’objectiu de millorar l’oferta formativa, incrementar la competitivitat i donar resposta a les necessitats del model productiu del país.
 
L’FP de modalitat dual permet a l’alumnat compaginar la formació al centre amb l’activitat en una empresa relacionada amb els estudis que segueix. Amb aquest sistema, l’alumne assoleix part dels aprenentatges a través de l’activitat que fa a l’empresa i rep, a més, una contraprestació econòmica mitjançant un contracte laboral o una beca salari.
 
Un total de 14 instituts públics i 3 centres privats oferiran l’FP dual a 534 alumnes d’arreu del país. Les empreses formadores són 157, de diferents característiques. Donen resposta a 26 cicles formatius diferents, de la família professional Agrària, Tèxtil, Hoteleria i turisme o Química, entre d’altres.
 
També en el marc de la formació professional, el Departament d'Ensenyament estableix un curs específic d’accés als cicles formatius tant de grau mitjà com de grau superior. Es tracta d’una nova via d’accés per a les persones que no disposen de la titulació requerida, i el fet de superar-lo permet accedir al cicle formatiu sense haver de fer cap altra prova. S’han previst 23 grups per al curs d’accés a grau mitjà i 136 per al de grau superior.
 
L’emprenedoria tindrà un paper destacat a l’FP a través de dues iniciatives: la “1a. Mostra de millors projectes emprenedors de l’FP a Catalunya” i les “Xarxes d’emprenedoria a l’FP”. A través d’aquests projectes es vol fomentar la formulació de projectes emprenedors a la formació professional i crear xarxes entre centres per promoure l’esperit emprenedor entre els alumnes dels cicles formatius.
 
Consolidació del Suport Escolar Personalitzat i de l’Impuls de la lectura
 
Ensenyament va posar en marxa el curs passat el Suport Escolar Personalitzat (SEP). Per al proper curs, es consolida el SEP, que ha permès oferir atenció personalitzada a un 26% dels alumnes d’educació infantil i a un 48% de l’alumnat d’educació primària. S’ha treballat majoritàriament en l’adquisició de la lectura i l’escriptura (42% dels casos), l’assoliment d’habilitats matemàtiques (34%) i l’adquisició d’hàbits de treball, l’organització i l’estudi (14%).
 
Un altre dels aspectes que es reforçaran aquest proper curs serà l’Impuls de la lectura, que es va posar en marxa amb l’objectiu de millorar la competència lectora de l’alumnat. S’estendrà en 190 centres més fins a arribar als 510 al final de curs. Aquesta iniciativa permet incorporar la lectura a totes les àrees, fomentar l’hàbit lector i definir una metodologia entre tots els docents per millorar en l’aprenentatge de la lectoescriptura.
 
Reforç de les matemàtiques a l’ESO i exàmens de setembre
 
Un altre dels elements destacats per al proper curs és l’increment de les hores de matemàtiques a l’ESO amb l’objectiu de reduir el percentatge d’alumnat amb nivells més baixos en aquesta matèria i, alhora, fomentar les vocacions científiques i tècniques. Es pretén aconseguir reduir el nombre d’alumnes que té dificultats en la competència matemàtica fins al 15%, que és l’objectiu europeu de referència per al 2020. Així, a segon d’ESO i a quart d’ESO s’incrementa una hora setmanal de matemàtiques (alhora que es disminueix una hora en les matèries optatives a segon i una hora setmanal del projecte de recerca a quart).
 
També amb la fita d’incrementar l’èxit escolar, tot afavorint la cultura de l’esforç, s’ha reimplantat aquest mes l’avaluació extraordinària de setembre a l’educació secundària i al primer de batxillerat. Uns exàmens que han ofert una segona oportunitat a l’alumnat suspès en la convocatòria de juny per tal de recuperar les matèries suspeses. El curs 2012-2013 es mantindran les proves extraordinàries el mes de setembre.
 
Jornada compactada a la secundària
 
El curs 2012-2013 hi haurà un total de 384 instituts que faran jornada compactada arreu del territori. Això suposarà que el 71% dels instituts públics canviïn el seu horari escolar.
 
Els centres que aplicaran la jornada intensiva han presentat una proposta que inclou, entre d’altres aspectes, el suport del Consell Escolar del centre, uns objectius organitzatius i pedagògics a assolir, i una anàlisi de l’impacte econòmic i en relació amb l’entorn.
 
Aposta per l’escola inclusiva
 
El Departament d'Ensenyament manté l’aposta per l’escola inclusiva i augmenta el nombre d’unitats de suport a l’educació especial (USEE). Les USEE estan formades per un mestre i un educador; a secundària la dotació equivalent a un professor i mig, i, a més, un educador. El proper curs s’incrementen en 22 les USEE respecte al curs passat i n’hi haurà un total de 354.
 
1.293.167 alumnes d’ensenyaments de règim general presencial
 
El curs escolar començarà amb 1.293.167 alumnes d’ensenyaments de règim general presencial. En total hi haurà 1.551.937 d’alumnes de totes les modalitats, 29.725 alumnes més que el curs anterior. L’alumnat estranger suposa un 13,6% del total. Cal destacar que en l’educació infantil 4 de cada 5 alumnes de nacionalitat estrangera han nascut a Catalunya.
 
El proper curs hi haurà un total de 4.650 centres docents, 3.276 dels quals són de caràcter públic i 1.374 privats i concertats. Per segon any consecutiu, s’han reduït el nombre de mòduls prefabricats instal·lats als centres educatius. S’han dut a terme obres i actuacions de millora en:
 
-       22 centres de nova construcció
-       19 rehabilitacions i grans ampliacions
-       292 actuacions de millora
-       Supressió de 19 mòduls prefabricats
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined