Des de divendres a última hora i fins la matinada de diumenge s’han acumulat més de 100 mm en punts del Baix Ebre i del Montsià
L’estació d’Ulldecona – els Valentins va enregistrar fins a 188,8 mm en només 24 hores al llarg de dissabte
La pertorbació que ha afectat Catalunya al llarg del cap de setmana ha provocat precipitacions a pràcticament tot el país, que han estat molt abundants a l’extrem sud, amb registres superiors als 100 mm en alguns sectors del Baix Ebre i del Montsià.
A la resta de les Terres de l’Ebre la precipitació ha estat abundant, amb registres de 20 a 50 mm a la major part de la Terra Alta i la Ribera d’Ebre. També s’han superat els 20 mm en alguns sectors del Baix Camp, del Priorat, de les Garrigues i del Segrià, o de manera molt més puntual en zones elevades de la meitat nord. A la resta del país, les precipitacions han estat dèbils i poc abundants en general.
La precipitació ha estat causada pel pas d’una àrea de baixes pressions en superfície provinent de l’Atlàntic, acompanyada d’un solc amb aire fred en alçada. Al llarg de dissabte, el centre de la baixa en superfície s’ha situat entre les Terres de l’Ebre i les Balears, impulsant una massa d’aire relativament càlid i molt humit cap a Catalunya. Aquest flux del sud-est es va mantenir durant tota la jornada, fet que va afavorir la persistència de les precipitacions, especialment a les zones on aquest flux es trobava amb relleus que forçaven l’ascens d’aire.
A l’extrem sud del país, on el flux humit era més marcat, la precipitació va ser més persistent i abundant, afavorida per la presència de relleus importants com el massís dels Ports.
La taula següent mostra la precipitació acumulada a les estacions de la XEMA (Xarxa d’Estacions Meteorològiques Automàtiques) que han superat els 20 mm entre les últimes hores del divendres 16 i el diumenge 18 de novembre de 2012 fins a les 12 del migdia:
Estació
|
Comarca
|
Precipitació acumulada
16-18 de novembre de 2012 fins a les 12:00 hores (mm)
|
Ulldecona - els Valentins
|
Montsià
|
194,5
|
PN dels Ports
|
Baix Ebre
|
119,5
|
Amposta
|
Montsià
|
110,1
|
Mas de Barberans - Abocador
|
Montsià
|
106,6
|
Aldover
|
Baix Ebre
|
101,4
|
Alcanar
|
Montsià
|
98,5
|
els Alfacs
|
Montsià
|
61,4
|
el Perelló
|
Baix Ebre
|
49,3
|
Benissanet
|
Ribera d'Ebre
|
47,8
|
Ascó
|
Ribera d'Ebre
|
44,3
|
Gandesa
|
Terra Alta
|
42,0
|
Horta de Sant Joan
|
Terra Alta
|
39,3
|
Vinebre
|
Ribera d'Ebre
|
35,5
|
Maials
|
Segrià
|
31,8
|
el Masroig
|
Priorat
|
31,7
|
l'Ametlla de Mar
|
Baix Ebre
|
31,0
|
Riba-roja d'Ebre
|
Ribera d'Ebre
|
28,5
|
la Granadella
|
Garrigues
|
26,5
|
Torres de Segre
|
Segrià
|
25,2
|
Santuari de Queralt
|
Berguedà
|
24,4
|
Batea
|
Terra Alta
|
20,8
|
Torroja del Priorat
|
Priorat
|
20,4
|
Cal destacar la precipitació excepcional en 24 hores caiguda a Ulldecona – els Valentins, ja que al llarg de dissabte es van enregistrar fins a 188,8 mm, convertint aquest dia en el més plujós que ha enregistrat mai aquesta estació, instal·lada el 15 de novembre de 1990. Fins ara, el dia més plujós de la sèrie era el 23 d’octubre de 2000, quan es van acumular 147,9 mm.
El mapa següent mostra una estimació de la precipitació acumulada a Catalunya entre les últimes hores del divendres 16 i el diumenge 18 de novembre de 2012 fins a les 11 del matí. S’ha obtingut mitjançant la tècnica de combinació del camp de pluja vist per la XRAD (Xarxa de Radars de Catalunya) i els registres dels pluviòmetres de la XEMA.

Tot i que la precipitació va ser en general moderada i va caure durant bona part del dissabte, en alguns casos es van produir xàfecs d’intensitat molt forta a l’extrem sud, on es va superar el llindar de Situació Meteorològica de Perill (SMP) per intensitat de precipitació (20 mm en 30 minuts), tal i com mostra la taula següent:
Estació
|
Comarca
|
Precipitació màxima
en 30 minuts (mm) |
Ulldecona - els Valentins
|
Montsià
|
54,2
|
Aldover
|
Baix Ebre
|
28,6
|
PN dels Ports
|
Baix Ebre
|
21,5
|
La predicció indica que la depressió que ha donat lloc a les pluges del cap de setmana s'allunyarà progressivament cap a l'est, i Catalunya deixarà d'estar sota el seu radi d'acció. Malgrat això, encara es podran produir alguns xàfecs a punts del litoral i Prelitoral fins la matinada de dilluns. A partir de llavors la nuvolositat minvarà progressivament i s'obriran nombroses clarianes. La situació meteorològica es mantindrà tranquil·la fins a final de setmana, quan els models a mitjà termini indiquen l'arribada d'una nova pertorbació.
Més informació a www.meteo.cat a les xarxes socials facebook.com/meteocat i @meteocat
18 de novembre de 2012
2