Eix Transversal

#01

L'Eix Transversal desdoblat entra en funcionament amb la previsió que al 2019 hi circulin 20.000 vehicles al dia

query_builder   4 gener 2013 12:11

event_note Nota de premsa

#01

L'Eix Transversal desdoblat entra en funcionament amb la previsió que al 2019 hi circulin 20.000 vehicles al dia

•    S’han desdoblat 142 km de l’antiga carretera que enllaça Cervera amb Caldes de Malavella per convertir-la en una autovia de dos carrils per sentit. En total són 153 km d'autovia

•    Les obres s’han acabat sis mesos abans del previst.

•    L’Eix Transversal culmina el Pla de Grans Eixos del Govern i trenca amb la radialitat del país.

Eix Transversal

És una obra sense precedents a tot l’Estat espanyol: s’han desdoblat d’un sol cop 142,8 km de carretera i s’ha construït un nou tram d’autovia de 2 km. A les zones de les Guilleries i el Lluçanès l’autovia té 3 carrils per facilitar els avançaments. S’han invertit 752,4 milions d’euros, amb un sistema de concessió a 33 anys, amb peatge a l’ombra fins el 2041.

Els càlculs són que al 2019 hi passin 20.000 vehicles al dia, i que un 21% d’aquests siguin pesants. És més del triple del trànsit que hi havia el 1998, primer any en ple funcionament de l’obra, quan hi circulaven 6.380 vehicles diàriament. El 2007 va ser l’any amb més moviment, amb una mitjana de 11.824 vehicles diaris. Per l’impacte de la crisi i l’efecte dissuasiu de les obres, el 2011 el trànsit va baixar fins als 9.726 vehicles al dia. El tram per on passen més vehicles pesants és el Cervera-Manresa: al 2007 un 30% dels vehicles eren pesants, mentre que al 2011 aquest percentatge va pujar fins al 32,5%.

El desdoblament de tot l’Eix també busca millorar la seguretat d’aquesta via. Durant els 14 anys de funcionament, hi ha hagut 208 víctimes mortals, amb una mitjana de 15 cada any. El 2007 va ser l’any amb més sinistralitat, amb 25 víctimes, i el que menys el 2011, amb 4.

Els tres trams

La infraestructura es divideix en tres trams: el que va de Cervera a Manresa, el de Manresa a Vic, i el de Vic a Caldes de Malavella.

El tram que enllaça Cervera amb Manresa té 44,3 km. Des de Cervera fins a Les Oluges, la C-25 ja estava desdoblada. I és a partir d’aquest punt de la Segarra que s’ha construït una nova calçada, seguint el traçat existent. Només hi ha un punt, a Rajadell, al Bages, on hi ha una petita variant. Els enllaços que ja hi havia s’han adaptat i se’n preveu un de nou per connectar amb Guissona. En total hi ha 13 enllaços i 20 viaductes, la majoria dels quals sobre la riera de Rajadell.

El tram més curt és el que va de Manresa a Vic, amb 43 km. El desdoblament s’ha construït sobre la carretera actual, que s’eixampla a un costat o un altre depenent del lloc. La principal novetat és el túnel que s’ha construït a la zona de Fontfreda, pràcticament paral•lel a l’actual. Amb aquest nou túnel, en aquest tram n’hi haurà tres, un d’excavat i dos d’artificials. També hi ha 13 enllaços i 12 viaductes. I s’ha millorat l’autovia de la circumval•lació de Manresa i Vic.


El tram més llarg, amb una orografia més complicada, és el que enllaça Vic amb Caldes de Malavella, amb 55,4 km, 12 túnels i 18 viaductes. Destaca el túnel de Joanet, que es converteix en el més llarg de tot l’Eix, amb 1.440 metres. També destaquen els viaductes d’Osormort i de les Fosses. Fins a l’AP-7 s’ha aprofitat la carretera que ja hi havia per fer el desdoblament. S’han adaptat tots els enllaços excepte el de Sant Hilari Sacalm. En aquest cas s’ha remodelat el ramal de sortida de l’autovia de Vic. A partir de l’AP-7 s’ha construït una nova via desdoblada de dos quilòmetres, que permet connectar amb l’A-2, al terme de Caldes de Malavella. La C-25 actual serveix de ramal de connexió cap a l’aeroport de Girona. En total hi ha 14 enllaços.

L’apunt històric

La primera idea de l’Eix Transversal data del 1935, amb el Pla d’Obres Públiques de la Generalitat Republicana redactat per Victoriano Muñoz Oms. Hi havia la proposta d’unir Girona i Lleida, passant per Tàrrega, Cervera, Manresa i Vic. Finalment es va fer realitat el 1997, i el 2013 culmina el desdoblament de tota la infraestructura. S’obre com una nova oportunitat per la indústria agroalimentària, les petites i mitjanes empreses i el turisme de la zona.

1  

Fitxers adjunts

Eix Transversal

Eix Transversal
PDF | 557