Simulacre accident aeroportuari a Girona

L'Aeroport de Girona-Costa Brava realitza un simulacre d'emergència aeronàutica

query_builder   10 gener 2013 14:20

event_note Nota de premsa

L'Aeroport de Girona-Costa Brava realitza un simulacre d'emergència aeronàutica

Imatge simulacre accident d'avió

 

  • L’exercici, denominat ‘Tramuntana 2013’, ha simulat l’accident d’una aeronau durant la maniobra d’enlairament i ha permès analitzar la coordinació i resposta dels organismes i institucions implicades
  • Prop de 80 voluntaris han participat en el simulacre
  • La Direcció General de Protecció Civil ha activat el Pla Especial per a Emergències Aeronàutiques de Catalunya (AEROCAT)
 
L'Aeroport de Girona-Costa Brava, seguint el programa establert per Protecció Civil de la Generalitat (DGPC) al Pla d'Emergències Aeronàutiques, ha realitzat avui un simulacre, anomenat 'Operació Tramuntana 2013', amb l'objectiu d'avaluar els procediments d'actuació i coordinació establerts, analitzar l'eficàcia dels mateixos i el grau de coneixement i integració de tots els col·lectius implicats en l'atenció d'una emergència aeronàutica.

El Govern de la Generalitat, a través de Protecció Civil, elabora el Pla d'Emergències Aeronàutiques amb el propòsit de minimitzar les conseqüències que es poden donar en cas d'accident aeri. El seu objectiu se centra en dos apartats: la protecció de les persones i béns que es puguin veure afectats i, d'altra banda, la continuïtat o restabliment de l'operativa aeroportuària.

Amb aquest exercici, l'Aeroport de Girona-Costa Brava compleix la normativa de l'Organització d'Aviació Civil Internacional (OACI) respecte la planificació de les emergències als aeroports, segons la qual s'han de realitzar periòdicament simulacres generals d'accidents d'avions de passatgers a seves instal·lacions.

El simulacre, organitzat juntament amb la DGPC, també ha comptat amb la col·laboració de la Subdelegació del Govern a Girona i la Delegació de la Generalitat a Girona.
 
 
 
OPERACIÓ TRAMUNTANA 2013

L'Operació ‘Tramuntana 2013' ha simulat l'accident d'una aeronau que es precipita durant la maniobra d'enlairament, aparentment per una fallada dels motors. L'avió, un Embraer 145 amb 50 persones a bord, s'incendia a la zona sud de l'aeroport després de l'accident.

L'aeronau porta 50 persones a bord: 46 passatgers i 4 membres de la tripulació. A la hipotètica incidència moren 4 persones, 9 resulten ferides molt greus, 10 greus i 27 són ferits lleus.

La torre de control, en detectar l'accident, activa l'alarma que s'escolta simultàniament al Servei d'Extinció d'Incendis de l'aeroport (SEI) i al Centre de Coordinació Aeroportuària (CECOA). Immediatament s'activa el Pla d'Emergències Aeronàutiques.

Els operadors de CECOA inicien el protocol de trucades corresponents a la fase d'emergència: al 112, al Centre de Coordinació d’Emergències de Catalunya CECAT de Protecció Civil de la Generalitat, que coordinarà l'activació de mitjans externs, el Director de l'aeroport, etc.
 
Protecció Civil de la Generalitat activa el Pla Especial per a Emergències Aeronàutiques a Catalunya, l’AEROCAT. Aquest pla està dissenyat per fer front a totes aquelles emergències d'accidents aeronàutics que es donin en qualsevol punt del territori català, i també per qualsevol altra emergència que tingui lloc en els aeroports, aeròdroms i heliports de Catalunya.

A nivell operatiu, els bombers de l'aeroport són els primers en arribar al lloc de l'accident. El cap de Dotació determina l'àrea d'intervenció i comencen les tasques d'extinció i d'atenció als ferits. S'estableix una zona segura per a l'estabilització de ferits a la vegada que arriben les dotacions dels Bombers de la Generalitat i les primeres ambulàncies del SEM.

D’acord al que preveu l’AEROCAT, la Cap d'Operacions de l'aeroport arriba al lloc de l'accident, i constitueix el Centre de Comandament Avançat (CCA) a zona segura i informa al CECOA perquè ho comuniqui als efectius externs que s'han d'adreçar a ell. Al mateix temps, el Director de l'aeroport constitueix el Centre de Comandament Principal (CCP) i s'incorpora a la Sala de Crisi, a la qual també s'incorporen Bombers de la Generalitat, Protecció Civil de la Generalitat, Subdelegació del Govern a Girona, Guàrdia Civil, Cos Nacional de Policia, Mossos d'Esquadra, la companyia aèria i la companyia de handling. Des de la Sala de Crisi, el Director de l'aeroport ordena l'activació de les sales d’il·lesos i familiars, on es presta atenció mèdica i psicològica a les víctimes que han resultat il·leses de l'accident i als familiars que es desplacen fins l'aeroport. Personal d'Aena, de la companyia aèria, de la companyia de handling, Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat i metges i psicòlegs del SEM i Creu Roja s'encarreguen del funcionament d'aquestes sales, amb la coordinació de Protecció Civil de la Generalitat en les tasques del grup logístic.
 
Els Bombers de la Generalitat han participat al simulacre amb 3 Bombes Rurals Pesants i un Furgó de Salvaments Varis, a més de 3 Unitats de Personal i de Càrrega. Per tant, personal estrictament operatiu, que ha treballat en la resolució de l’emergència derivada de l’accident que es simula, i personal tècnic que participa de les decisions que s’han hagut de prendre a mesura que s’han desenvolupat les tasques de salvament de víctimes i d’extinció de l’incendi.
 
A més de familiaritzar-se amb les instal·lacions de l’aeroport, el simulacre ha permès als Bombers posar en pràctica la coordinació amb els operatius d’emergències d’Aena i estar presents al Centre de Comandament Avançat i a la Sala de Crisi de l’aeroport, des d’on s’ha fet el seguiment integral de l’emergència.
 
A l’exercici hi han participat també 21 agents i comandaments i 7 vehicles que pertanyen a diferents serveis del Cos dels Mossos d’Esquadra, com ara efectius de l'Àrea Bàsica Policial de la Selva Interior (Santa Coloma de Farners), efectius de l’Àrea Regional de Recursos Operatius (ARRO) i efectius de l’Àrea Regional de Trànsit (ART). Els Mossos d'Esquadra tenen com a principal tasca la de coordinar el Grup d'Ordre dins del desenvolupament dels plans especials de Protecció Civil.
 
Pel que fa al Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) hi han participat amb 1 helicòpter i un total de 13 unitats: 3 ambulàncies de Suport Vital Avançat (SVA), 5 ambulàncies de Suport Vital Bàsic (SVB), 2 ambulàncies de Suport Vital Intermig (SVI), i un vehicle d’intervenció ràpida (VIR), que comportaran en total la mobilització de 26 professionals del SEM.
 
El SEM s’ha encarregat d’instal·lar al lloc de l’accident el Punt mèdic avançat (PMA) on s’ha fet la recepció dels malats, avaluació i estabilització per a procedir al trasllat a l’hospital de destí més adient segons la seva patologia.

Al seu torn, l'Institut de Medicina Legal de Catalunya i la Policia Científica de la Guàrdia Civil s'han encarregat, respectivament, del reconeixement de cadàvers i de recollir dades i proves al lloc de l'accident.
 
Protecció civil de la Generalitat ha participat com a responsable del grup logístic i en el suport a la coordinació amb 2 tècnics del Servei Logístic i Operativa Territorial atenent la població a les sales de familiars i il·lesos, i 2 tècnics territorials de Girona al Centre de Comandament Avançat (CCA) i al Centre de Comandament Principal (CCP). El CECAT, depenent de protecció civil, ha activat el pla AEROCAT i els protocols de resposta previstos, com ara l’activació de Creu Roja en el suport a les tasques logístiques d’atenció a la població.

Prop de 80 voluntaris han participat en el simulacre. Es tracta d'estudiants del cicle formatiu de grau mitjà de Tècnic en Emergències Sanitàries de l'Escola Garbí de Salt i alumnes de l'Escola d'Infermeria de la Universitat de Girona.

Tal i com estava previst, l'exercici de coordinació d'emergències no ha afectat l'operativa diària de l'Aeroport de Girona-Costa Brava.

4  

Imatges

Imatge 1 del simulacre

Imatge 1 del simulacre 1917

Imatge 2 del simulacre

Imatge 2 del simulacre 2331

Imatge 3 del simulacre

Imatge 3 del simulacre 2503

Imatge 4 del simulacre

Imatge 4 del simulacre 637

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa en format PDF

Nota de premsa en format PDF
PDF | 129