• iFreightMED-DC promourà nous serveis ferroviaris de mercaderies tot posant en contacte carregadors, ports, operadors i administracions de l’Europa mediterrània.
  • La Generalitat de Catalunya encapçala el projecte, que s’emmarca en el programa europeu de cooperació transnacional MED.
 
Amb l’objectiu de potenciar el transport intermodal i ferroviari de mercaderies, s’han iniciat avui a Barcelona els treballs del projecte  iFreightMED-DC. Aquest projecte, encapçalat pel Departament de TES, promourà la creació de serveis ferroviaris de mercaderies sobre les actuals i futures infraestructures ferroviàries europees, en línia amb la futura xarxa bàsica transeuropea. Així mateix, permetrà fomentar l’activitat econòmica i el potencial logístic de la zona mediterrània.
 
Els integrants d’iFreightMED-DC són:
 
- Catalunya: Departament de Territori i Sostenibilitat (promotor del projecte), Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i el Consell de Cambres de Catalunya. D’altra banda, participaran en el seguiment del projecte l’empresa pública CIMALSA, Port de Barcelona i Port de Tarragona.
- França: Cambra de Comerç de Languedoc-Roussillon, Aglomeració de Perpinyà i Pôle Economique de Saint Charles.
- Itàlia: Port de la Spezia.
- Eslovènia: Cambra de Comerç d’Eslovènia i Port de Koper.
- Croàcia: Cambra d’Economia de Croàcia.
 
Un dels principals objectius d’aquest projecte és la creació de grups regionals de desenvolupament de serveis intermodals de transport de mercaderies, que hauran de proposar i analitzar la viabilitat de nous serveis  ferroviaris tant a nivell regional com transfronterer, amb la col·laboració de carregadors, ports, operadors ferroviaris i administracions responsables.
 
Els treballs del projecte que s’ha iniciat avui es desenvoluparan fins al juny de 2015. Té un pressupost d’1,9 MEUR, que està finançat en un 75% pel programa de cooperació territorial europea MED, de la Unió Europea. En aquest sentit, se circumscriu en l’eix del programa referent a la millora de l’accessibilitat marítima i de capacitats portuàries mitjançant la multimodalitat i la intermodalitat  
 
El transport ferroviari i el Corredor Mediterrani
 
Pel que fa a Catalunya, el principal repte d’iFreightMED-DC serà augmentar la quota del ferrocarril en el transport de mercaderies i potenciar el Corredor Mediterrani. El Corredor representa prop del 50% del trànsit total de mercaderies de l’estat espanyol i concentra el 60% de les mercaderies que es mouen mitjançant ferrocarril. Malgrat tot, la quota del tren respecte del transport per carretera és molt baixa, entorn al 2-3%, i té encara molt marge de creixement fins arribar a valors propers al 20%, que es donen als països de l’entorn.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 54