L'any 2011 es van consumir mil milions de bosses de plàstic menys que en el 2007

query_builder   22 febrer 2013 09:25

event_note Nota de premsa

L'any 2011 es van consumir mil milions de bosses de plàstic menys que en el 2007

 
·        Catalunya redueix el 45% del consum per càpita de bosses de plàstic d’un sol ús en 4 anys
 
·        El consum anual de cada català ha passat de 327 bosses a 179, generant 1 kg de plàstic per habitant, mentre que fa 5 anys n’eren 2,6 kg
 
·        Els resultats, en la línia de l’objectiu del Govern, que és haver-ne reduït el 50% del consum l’any 2012 respecte el 2007
Canvi d'habits a l'hora d'anar a comprar.
 
 
El director de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC), Josep Maria Tost, ha presentat l’estudi de consum de bosses de plàstic d’un sol ús (BPNU) a Catalunya l’any 2011. Ho ha fet en el marc d’una reunió amb representants de les 65 empreses i associacions adherides al denominat Pacte per la Bossa, una iniciativa de l’ARC que va néixer l’any 2009 com a marc de col·laboració amb les organitzacions sectorials amb l’objectiu de reduir el consum d’aquest tipus de bosses per càpita en un 50% l’any 2012, respecte dels valors de 2007. Aquesta iniciativa és pionera a l’Estat espanyol i diferents Comunitats Autònomes també han començat a aplicar-la, propiciant un canvi de model de consum de bosses de plàstic a tot l’Estat.
 
L’estudi revela que l’any passat es van consumir a Catalunya mil milions de BPNU menys que el 2007, fet que suposa una reducció del consum per càpita d’una mica més del 45%, en línia amb els objectius de reducció del Govern. L’any 2011 es van consumir 26 milions de bosses a la setmana, mentre que el 2007 el consum era de 45 milions d’unitats setmanals. O el que és el mateix, cada llar va consumir l’any passat 465 bosses i fa cinc anys n’eren 911. Els resultats de l’estudi mostren que, de mitjana, cada català consumeix al llarg de l’any 179 bosses de plàstic, 148 menys que el 2007.
Aquesta reducció indica que les mesures implementades en el marc del Pacte per la Bossa estan donant resultat. Així, la implantació en gran nombre d’establiments associats i de gran superfície  de mesures de prevenció pel que fa a la distribució gratuïta de bosses de plàstic, així com la major oferta de productes alternatius per a transportar la compra (bosses reutilitzables, compostables, etc.) estan incidint en els hàbits de consum de la ciutadania.
 
 
Les bosses en la distribució i el consum
 
Pel que fa a la tipologia d’establiments, l’estudi constata que la major part d’aquestes bosses es consumeixen en el comerç urbà (85,2%) i en els supermercats (10,7%).
 
La reducció global s’ha produït perquè en totes les tipologies d’establiments, en major o menor grau, s’hi han aplicat mesures de prevenció. Així, els supermercats, els hipermercats i els grans magatzems han experimentat una reducció del consum de bosses del 87,4%, el 78,6% i el 54,8% respectivament. En el comerç urbà, el consum ha caigut en gairebé tots els sectors menys en tres: el quotidià alimentari, l’automoció i el comerç mixt, fet que dona la xifra final per a aquesta tipologia d’establiment d’un increment del 16% respecte el 2007.
El gramatge de les BPNU ha caigut significativament en tots els formats comercials, entre un 47 i un 90% respecte els pesos del 2007. Això ha suposat que el consum de plàstic en forma de bosses de nanses d’un sol ús que l’any 2007 era de 2,6 kg,  hagi estat durant l’any 2011 de només d’1 kg per habitant.
 
Pel que fa als subsectors comercials, l’estudi mostra que el quotidià alimentari és en el qual es concentra la major part del consum d’aquestes bosses. Així, el 69% de les bosses de plàstic d’un sol ús que s’han consumit a Catalunya durant el 2011 van ser en aquest tipus d’establiments. La resta de subsectors tenen una incidència molt menor: el comerç mixt representa el 9,5% de les bosses consumides; l’equipament de la llar, el 8,8%; l’automoció i els carburants, l’5,7%; l’equipament de la persona, el 3,3%; el quotidià no alimentari l’1,9%; lleure i cultura, l’1,2% i el 0,7% correspon a altres subsectors.
 
La metodologia d’avaluació emprada en aquest estudi ha estat la mateixa que es va utilitzar en l’estudi de l’any 2007 i el de l’any 2009. Així, s’ha recollit informació mitjançant enquestes personalitzades en els supermercats, hipermercats i grans magatzems, i en 405 establiments de comerç urbà (menys de 400 m2 de superfície), ubicats en els mateixos àmbits que en els anteriors estudis.
 
 
Canvis d’hàbits
 
D’acord amb les dades aportades pels consumidors, també es detecta l’acusada caiguda en el consum d’aquest tipus de bosses. Pel que fa a l’ús que se’n fa, cal destacar que dos terços de les llars les utilitza com a bossa per a les escombraries i un terç reutilitza les bosses. Un 42% de les llars les recicla correctament, al contenidor groc, i únicament el 4% declara no disposar de cap alternativa a la bossa de plàstic, lluny del 31% que ho declarava el 2007.

2  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 361

Resum executiu. Estudi sobre el consum de bosses de plàstic. 2011.

Resum executiu. Estudi sobre el consum de bosses de plàstic. 2011.
PDF | 518