
En aquesta convocatòria, s’ha presentat 1.124 sol·licituds d’ajuts, corresponents a Plans, per un total de 1.881 hectàrees
El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) ha aprovat 24 plans de reestructuració i/o reconversió de la vinya per a la campanya 2012-2013.
Un total de 1.124 viticultors s’han acollit als ajuts establerts per a aquests plans, ajuts que en una conjuntura econòmica com l’actual constitueixen un clar dinamitzador de l’activitat econòmica de les zones vitivinícoles.
Les mesures de reestructuració i reconversió de la vinya busquen augmentar la competitivitat dels productors vitivinícoles, afavorir la modernització de les explotacions vitícoles i millorar les condicions i l’estructura del sector vitícola.
La consolidació d’un teixit social de les zones vitícoles, la conservació del medi ambient i l’establiment de mesures competitives requereixen la modernització de les explotacions vitícoles mitjançant els ajuts als plans de reestructuració i/o reconversió de la vinya.
Per a la campanya 2012-2013, s’han acollit als plans de reestructuració i reconversió de la vinya un total de 1.221 viticultors.
Les superfícies acollides a un pla de reestructuració i/o reconversió de la vinya han de romandre en cultiu durant un període mínim de deu anys comptat des de la campanya següent a la d’execució de la mesura.
En la mateixa Ordre dels Plans s’obria la convocatòria per a sol·licitar ajuts per dur a terme les actuacions. Els imports a abonar per les actuacions i millores realitzades en les plantacions vitícoles van a càrrec de la fitxa financera de l’Organització comuna de mercat (OCM).
L’ajut de reestructuració i reconversió de la vinya és una mesura del Programa de suport al sector vitivinícola amb finançament 100% de la Unió Europea (UE). Aquest Programa inclou una sèrie de mesures orientades a afavorir la competitivitat del sector, des de la producció i elaboració, fins a les estructures de comercialització que ajudin a afavorir el comerç i especialment les exportacions. Una de les mesures és precisament l’ajut als plans de reestructuració i reconversió de la vinya, convocades amb la mateix Ordre.
Així, en aquesta convocatòria s’ha presentat 1.124 sol·licituds d’ajuts, corresponents a Plans, i per un total de 1.881 hectàrees.
Les actuacions per les quals s’ha demanat ajuts han estat principalment l’arrencada, la plantació, l’emparrat, el despedregat i l’anivellament.
La distribució territorial de les sol·licituds d’ajut ha estat la següent:
Nom comarca
|
Expedients
|
Superfície (ha)
|
ALT CAMP
|
208
|
396
|
ALT EMPORDA
|
5
|
9
|
ALT PENEDES
|
338
|
555
|
ANOIA
|
23
|
55
|
BAGES
|
6
|
13
|
BAIX CAMP
|
3
|
7
|
BAIX EMPORDA
|
2
|
2
|
BAIX LLOBREGAT
|
7
|
14
|
BAIX PENEDES
|
75
|
109
|
CONCA DE BARBERA
|
103
|
182
|
GARRAF
|
15
|
19
|
LA NOGUERA
|
3
|
7
|
LES GARRIGUES
|
2
|
4
|
MARESME
|
3
|
4
|
PALLARS JUSSA
|
1
|
1
|
PRIORAT
|
39
|
39
|
RIBERA D'EBRE
|
13
|
16
|
SEGARRA
|
2
|
4
|
SEGRIA
|
3
|
9
|
SOLSONES
|
1
|
3
|
TARRAGONES
|
34
|
57
|
TERRA ALTA
|
211
|
319
|
URGELL
|
27
|
55
|
1.124
|
1.881
|
L’ordre de convocatòria preveia la possibilitat que els sol·licitants es poguessin acollir al sistema de bestretes en base a avals, el que permet avançar el pagament de l’ajut sense l’obligació de finalitzar totes les actuacions.
Aquests ajuts, i el sistema de bestretes constitueix un clar dinamitzador de l’activitat econòmica de les zones vitivinícoles, i més en una conjuntura econòmica com l’actual, amb repercussions positives no només en les explotacions que reestructuren, sinó també sobre el conjunt del sector vitivinícola i de les empreses de la zona que subministren els productes i serveis a les explotacions (vivers, empreses de serveis a l’agricultura, etc.).
També ens podeu seguir a través de facebook.com/agricultura.cat i twitter.com/agriculturacat.