Ensenyament impulsa el Portafolis per millorar i potenciar la lectura

query_builder   7 maig 2013 20:19

event_note Nota de premsa

Ensenyament impulsa el Portafolis per millorar i potenciar la lectura

  • El Portafolis de Lectura té com a objectiu que cada alumne reflexioni sobre el seu paper com a lector i analitzi allò que li agrada llegir,        quines dificultats té davant d’un text o què pot fer per a millorar
  • Un total de 29 centres educatius han posat en funcionament aquest curs el Portafolis de forma pilot
  • La consellera Rigau ha presidit aquesta tarda l’acte on s’ha fet balanç del segon any de l’Impuls de la lectura
  • Gairebé 2.000 centres educatius han participat en alguna de les activitats de l’Impuls de la lectura
foto
El Departament d'Ensenyament ha presentat aquesta tarda el Portafolis de Lectura. Es tracta d’un material personal per a cada alumne amb l’objectiu que reflexioni sobre el seu paper com a lector, i que l’ha d’acompanyar al llarg de totes les etapes escolar. La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha presidit aquesta tarda l’acte on s’ha presentat el Portafolis i on s’ha fet també balanç dels dos anys d’implantació de l’Impuls de la Lectura.
 
El Portafolis permet als alumnes conèixer la seva evolució com a lectors i analitzar el seu progrés fent-los conscients d’allò que  els agrada llegir, on, quines dificultats tenen davant d’un text, què els és més fàcil, què poden fer per millorar.... Amb aquest material, l’estudiant va guardant les evidències del seu progrés com a persona lectora i construeix la seva biografia lectora conservant mostres i exemples (fotos, imatges, textos, treballs, exercicis, exàmens, etc.) de les experiències que li han resultat més gratificants o més útils.
 
El Portafolis és un material personal per als alumnes però que també podran compartir amb els mestres, amb la resta de companys i amb la seva família. D’aquesta manera, es recolliran les diferents propostes metodològiques que s’han posat en pràctica durant els dos anys de l’Impuls de la Lectura, i alhora permetrà transferir aquest aprenentatge a qualsevol altra matèria. El Portafolis és una actuació més de l’Impuls de la Lectura i és el compendi que reflecteix tot el que s’ha estat treballant durant aquest procés.
 
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha destacat que “l’èxit escolar necessita d’un gran aliat, que és la lectura. Al país ens agrada conrear la feina ben feta i aquesta feina s’ha dissenyat i aplicat molt be”.  Rigau també ha fet referencia a la lectura com a clau per a fomentar l’èxit educatiu: “Teníem clar que l’èxit educatiu i la reducció del fracàs era una obligació moral del sistema. Una de les vies per l’èxit escolar és la lectura, i hem de donar-li tot el valor que té”. La titular d’Ensenyament ha avançat que en el pla pilot per a la millora de les llengües estrangeres del curs vinent s’inclouran moltes de les estratègies de l’impuls de la lectura”.
 
El Portafolis de Lectura s’ha posat en funcionament de forma pilot durant aquest curs escolar en un total de 29 centres d’arreu del país –20 escoles de primària i 9 centres de secundària-. Posteriorment, s’estendrà als 510 centres que formen part de l’Impuls de la Lectura. El Portafolis a l’educació primària és en format físic, mentre que a la secundaria és en format digital.
 
Balanç dels dos anys de l’Impuls de la Lectura
 
Aquesta tarda s’ha presentat també el balanç dels dos anys d’implantació de l’Impuls de la Lectura. Es tracta d’un conjunt d’activitats per treballar la lectura en totes les àrees del currículum i que s’inscriu en el Pla Nacional de Lectura (2011-2015). L’objectiu de l’Impuls és aconseguir que la lectura esdevingui part del procés d’aprenentatge de tal manera que serveixi per millorar el rendiment escolar i alhora promoure el plaer de llegir.
 
Durant dos anys l’Impuls de la Lectura s’ha implantat en 510 centres –un total de 320 el primer any i 190 centres el segon any- mitjançant l’assessorament i la formació, però sobretot a partir de la pràctica compartida i la reflexió conjunta amb els docents-. El conjunt de diferents activitats d’assessorament i formació a centres en aquest temps són les següents:
 
 
 
Nombre   d’activitats
    Centres
Assistents
LA LECTURA I ELS CENTRES EDUCATIUS
          188
      188
    940
TALLERS DE LECTURA
            51
      243
  1187
EL PORTAFOLIS DE LECTURA
              2
        30
    110
LLEGIM EN PARELLA
              3
        38
      77
L’APRENENTATGE INICIAL DE LA LECTURA
            40
    1000
  3000
EL GUST PER LLEGIR DES DE LA BIBLIOTECA ESCOLAR
              2
        53
      63
LA COMPETÈNCIA INFORMACIONAL
              6
      118
    181
PLA DE LECTURA DE CENTRE
              3
        65
    101
COMISSIONS DE LECTURA
          243
      243
  1215
TOTAL
          538
   1.979
  5.874
 
 
L’Impuls de la lectura és una estratègia compartida per: alumnat, professorat, centres educatius i famílies. L’actuació amb l’alumnat suposa fomentar aspectes com l’autoavaluació com a estratègia d’aprenentatge, l’increment de l’estona de dedicació a la lectura, l’augment de llibres llegits durant l’any, l’elaboració d’un portafolis de lectura –que aquesta tarda s’ha presentat- i la incorporació de la reflexió sobre el què i com s’ha après. Pel que fa a l’actuació per al professorat, per exemple, s’han planificat les unitats didàctiques desenvolupant les estratègies metodològiques segons l’evolució de l’alumnat.
 
Durant l’acte d’avui s’ha presentat el document “La lectura en un centre educatiu”, el marc teòric que sustenta el desenvolupament de les propostes metodològiques aplicades i que dóna orientacions als centres sobre com elaborar un Pla de Lectura de Centre.
 
També s’ha presentat el document “La lectura en digital” on es descriuen les característiques de la lectura en aquest format i les estratègies específiques per a la comprensió lectora digital i el document “Directrius i estàndards per a les biblioteques escolar a Catalunya” , a través del qual es proposen instruments per a facilitar i millorar la gestió de les biblioteques escolars. Aquests documents constitueixen el marc de referència per a orientar l’aprenentatge de la lectura als centres educatius.
 
 
 
7 de maig de 2013
 
 
 

2  

Imatges

Fotografia 1

Fotografia 1 2939

Fotografia 2

Fotografia 2 3762