Memòria 2012 de l'Agència Catalana del Consum

El transport, la telefonia, i les entitats financeres encapçalen les reclamacions rebudes per l'ACC

query_builder   8 maig 2013 13:29

event_note Nota de premsa

Memòria 2012 de l'Agència Catalana del Consum

El transport, la telefonia, i les entitats financeres encapçalen les reclamacions rebudes per l'ACC

 
  • Les reclamacions de Consum creixen un 31,5% respecte 2011, mentre les consultes i les denúncies baixen un 33% i un 30%, respectivament.

 

  • Al 2012, ACC ha atès 18.304 reclamacions, un 31,5% més que l'any anterior. El 30% estan relacionades amb el transport, el 26,5% amb telefonia i internet, i el 20% han estat per activitats financeres

 

  • Els establiments adherits a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya pugen un 7,13% i sumen ja gairebé 6.500 

 

  • Pugen un 8,35% les alertes de consum per productes insegurs i l'ACC retira del mercat prop de 98.000 articles, un 37,64% més que al 2011

El secretari d'Empresa i Competitivitat, Pere Torres, i el director de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Alfons Conesa, han presentat avui els resultats de la Memòria d’Actuacions 2012 de l’ACC. Entre les dades presentades destaca que els sectors del transport, la telefonia i internet, i les entitats financeres encapçalen les reclamacions rebudes per l’Agència.
 
Així mateix, es constata un increment del 31,5% de les reclamacions en matèria de consum respecte l'any anterior. Per contra, les consultes han baixat un 32,98% —de 55.359 al 2011 a 28.502 al 2012— i les denúncies un 30,84% —de 6.436 al 2011 a 4.451 al 2012— en relació a 2011.
 
D’altra banda, la memòria apunta que al 2012 es van realitzar un total de 19.455 actuacions inspectores, un 17,8% menys que l’any anterior. El secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, ha volgut que “tot i que hagin disminuït les actuacions inspectores no han baixat l’activitat d’inspecció”. Segons ha explicat Torres, el descens s’explica per la nova metodologia que s’utilitza en les inspeccions. “Es fa l’activitat inspectora, s’adverteix a l’establiment, i al cap d’un període es torna a realitzar una visita. Si l’establiment ha corregit la situació, no es fa constar cap tipus d’actuació, ja que la intenció de l’Agència no és multar sinó defensar els drets dels consumidors”, ha puntualitzat.
 
18.305 reclamacions al 2012: transport, telefonia i internet i activitats financeres aglutinen el 76,4% de les reclamacions

Durant el 2012, ACC ha rebut un total de 18.305 reclamacions, un 31,5% més que l’any anterior. Per sectors, el transport relleva a la telefonia com a sector amb més reclamacions, amb un 29,9% del total. En segon lloc, telefonia i internet, amb el 26,5% de les reclamacions, seguit de les activitats financeres, amb el 20%, i dels subministraments —llum, aigua, gas— amb el 6,9% del total de reclamacions.
 
En relació a 2011, el sector del transport ha incrementat molt notablement el nombre de reclamacions, que han passat de 2.071 el 2011 a 5.465 el 2012. També han augmentat significativament les reclamacions a entitats financeres, que han pujat de 211 reclamacions al 2011 a 3.658 al 2102.
 
Spanair, Catalunya Caixa i les tres principals operadores de telefonia, les companyies amb més reclamacions al 2012

Realitzant l’anàlisi de les reclamacions per companyies i no per sectors, Spanair ha estat l’empresa que ha generat més reclamacions a Catalunya durant 2012: un total de 3.574, seguida de Catalunya Caixa, amb 2.812 reclamacions. El tancament de la companyia aèria i els contractes de participacions preferents i deute subordinat han desbancat les operadores de telefonia, que ocupen els següents llocs del rànquing. Concretament, el Vodafone, ocupa el tercer lloc amb 1.694 reclamacions; seguit de Telefónica, amb 1.209, i FranceTelecom/Orange, amb 1.090.
 
Tot i que les companyies de telefonia i internet segueixen aglutinant una part important de les reclamacions, també són les empreses que han registrat un percentatge més elevat de resolució al 2012: Vodafone ha resolt el 70% de les reclamacions (741 reclamacions resoltes per mediació i 440 per arbitratge), Telefónica, el 75% (513 reclamacions resoltes per mediació i 396 per laude) i France Telecom/Orange el 76% de les reclamacions presentades  (501 per mediació i 332 per laude arbitral).
 
En el llistat de companyies amb més reclamacions, el sisè lloc l’ocupa Ryanair amb 791; seguit d’Endesa, amb 591; Vueling, amb 264; Gas Natural, amb 246 reclamacions, i Bankia amb 219.
 
L’ACC 2.349 resol 2.349 casos per mediació i 1.430 per arbitratge de consum

El 2012, l’ACC va resoldre per mediació un total de 2.349 casos, un 35,48% menys que l’any anterior. La immensa majoria dels acords de mediació, el 71,9%, han estat en el sector de la telefonia i internet, seguit del sector subministraments —llum, aigua, gas—, que representen el 10% de les mediacions realitzades.
 
Pel que als arbitratges de consum, l’ACC va dictar durant 2012 un total de 1.430 laudes, un 14,47% menys que l’any anterior. El nombre més important de laudes, el 78%, s’han dictat en el sector de les telecomunicacions, incloent telefonia mòbil, fixa i internet. El segon sector amb major xifra d’arbitratges ha estat el dels subministraments bàsics, amb un 7,1% del total dels laudes dictats.
 
Més de 3.000 productes alertats, un 8,35% més que al 2011 i prop de 98.000 articles retirats

L’any passat es van registrar un total de 3.025 productes alertats a Catalunya, xifra que suposa un increment del 8,35% en relació al 2011.
 
El sistema d’alertes de consum s’emmarca en la política de protecció dels consumidors de la UE, en relació amb la directiva europea sobre seguretat general dels productes, que preveu un programa d’actuacions en relació amb els productes potencialment perillosos  i permet evitar riscos per a la seguretat.
 
Per tipus de productes, el 29% de les alertes van ser per joguines, i el 16,25% per vehicles, seguit d'adaptadors, cables elèctrics i endolls, amb el 13%, i d'aparells elèctrics, amb el 12%. La roba, confecció i tèxtil representa el 6,75% dels productes alertats, els articles de puericultura, el 4,75%, i el material esportiu, el 2,75%.
 
Així mateix, l’ACC va retirar el 2012 un total de 97.873 productes del mercat: la immensa majoria, el 70,4%, van ser endolls i adaptadors, el 15,2% joguines i disfresses, 6,2% material elèctric i el 2,2% estris de cuina i elements de decoració. També s'han retirat en menors quantitats, altres articles d'ús domèstic peribles, equips de protecció individual, productes químics, roba i confecció infantil i articles de puericultura.
 
Un total de 768 expedients resolts amb sanció, un 35,4% menys que a 2011

Durant 2012, les actuacions inspectores i de control de mercat de l'ACC han derivat en un total de 768 expedients resolts amb sanció, que han motivat la imposició de multes per un import global de 5 milions d'euros. Tot i que ha baixat el nombre d’expedients sancionadors respecte 2011, ha crescut l’import de les multes.
 
Les infraccions que han motivat majors quanties en multes han estat les clàusules abusives dels contractes (26% del total), seguit de les infraccions en publicitat enganyosa (amb un 18%), de les infraccions per la negativa o resistència a subministrar dades (un 14%), dels incompliments de l'activitat mercantil i de transaccions mercantils (un 11%) i dels incompliments de les disposicions sobre seguretat de béns i serveis, amb un 7% del total.
 
L'ACC du a terme la seva tasca d'inspecció i de control de mercat a través de les denúncies presentades pels consumidors, i de les actuacions inspectores realitzades per l'Agència per la xarxa d'alertes o d'ofici, a iniciativa pròpia o en el marc d'una campanya específica.

L'any passat,els ciutadans van presentar davant l'ACC un total de 4.451 denúncies, un 30,84% menys que al 2011. La restauració ha estat el sector que ha acumulat més denúncies per part dels consumidors, un 28,4% del total, seguit dels serveis immobiliaris, amb un 15,1%, dels béns i productes de consum, amb un 14,5% i de les telecomunicacions, amb un 10,1%. El transport ha generat el 6,3% de les denúncies presentades, els aliments el 5,3%, els subministraments el 5,2% i els serveis financers, el 4,1%. En menor mesura, també han rebut denúncies dels consumidors, el sector de roba i calçat, l'ensenyament no reglat, i les farmàcies i clíniques privades.
 
Pel que fa a l'actuació inspectora, durant 2012 l'ACC va realitzar 19.455 actuacions inspectores, de les quals el 55% han estat en resposta a la xarxa d'alertes, el 21% per denúncia, i el 10% en el marc d'una campanya específica.
 
La Junta Arbitral de Consum de Catalunya compta ja amb prop de 6.500 adhesions, un 7,13% més que al 2011

La xifra d’establiments adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) va situar-se el 2012 en els 6.478, un 7,13% més que a l'any anterior. Entre les adhesions més destacades està la del Col·legi de Farmacèutics de Tarragona, que va incorporar al Sistema Arbitral de Consum 185 despatxos de farmàcia de la demarcació. Des de 1999 fins a l'actualitat la xifra d'empreses, entitats, i comerços adherits a la JACC no ha deixat de créixer, passant dels 2.192 establiments adherits al 1999, als 6.478 al tancament de 2012.
 
Més de 21.000 alumnes visiten l’Escola del Consum (ECC)

Durant el curs 2011-2012 un total de 21.181 alumnes han passat pels tallers programats per l’Escola del Consum de Catalunya (ECC), xifra que representa un increment del 13,89% respecte el curs anterior. La seu central, ubicada a Barcelona —i amb un radi d’actuació a les comarques del Barcelonès, Vallès Oriental i Occidental, Baix Llobregat, Garraf i Maresme—, ha rebut la visita de 13.556 alumnes. Per la seu territorial, present a 5 comarques durant aquest curs (Gironès, Berguedà, Tarragonès, Baix Ebre i Segrià), han passat 7.625 estudiants.
 
Pel que fa a les activitats dirigides als professionals del Consum, l’ECC ha organitzat 48 activitats (32 activitats al curs anterior) que han suposat 768 hores lectives amb l'assistència de 688 persones. A més, s’han programat un total de 30 xerrades dirigides a persones consumidores, amb més de 1.200 assistents, i 36 xerrades adreçades a comerciants, amb prop de 700 assistents. 

2  

Fitxers adjunts

De dreta a esq, el sec d'Empresa i Competitivitat, Pere Torres, el dir de l'ACC, Alfons Conesa, i el subdir de l'ACC, Albert Melià

De dreta a esq, el sec d'Empresa i Competitivitat, Pere Torres, el dir de l'ACC, Alfons Conesa, i el subdir de l'ACC, Albert Melià
JPG | 2593

El ppt de presentació Memòria ACC 2012

El ppt de presentació Memòria ACC 2012
PDF | 792