
- Al 2012, ACC ha atès a la demarcació de Tarragona 2.370 reclamacions, un 15,87% menys que l'any anterior. El 56,1% estan relacionades amb telefonia i internet, el 12,5% amb subministraments energètics, i el 4,9% amb el transport
- L’ACC resol 908 casos per mediació i 131 per arbitratge de consum a Tarragona
- Un total de 41 expedients resolts amb sanció a Tarragona, un 58,1% menys que a 2011
- Els establiments tarragonins adherits a la JACC pugen un 16,6% i se situen en 925
- 1.841 alumnes visiten l'Escola del Consum l’Escola del Consum a Tarragona
El director de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Alfons Conesa, acompanyat del delegat del Govern de la Generalitat a Tarragona, Joaquim Nin, i de la directora dels serveis territorials d'Empresa i Ocupació a la demarcació, Carme Mansilla, ha presentat avui a Tarragona els resultats de la Memòria d’Actuacions 2012 de l’ACC a les comarques tarragonines.
Entre les dades presentades destaca el fet que els sectors de la telefonia i internet, els subministraments -electricitat, aigua i gas- i el transport encapçalen les reclamacions presentades pels tarragonins durant l'any passat. Així mateix, la memòria destaca que els establiments tarragonins adherits a la Junta Arbitral de Consum (JACC) han pujat un 16,6% al 2012, i se situen en 925. A aquest respecte, el director de l’ACC ha volgut reivindicar la importància per a les empreses i establiments comercials d’adherir-se al sistema arbitral, ja que “això és percebut pel consumidor com una garantia de qualitat i de voluntat de resoldre els eventuals conflictes de consum que puguin sorgir”.
D’altra banda, Conesa ha destacat que l'ACC ha rebut a Tarragona 6.387 consultes, un 21,16% menys que al 2011. D'aquesta xifra, el 43% de les consultes ha estat a l'Alt Camp, el 16,9% al Baix Camp, el 12,1% al Baix Penedès, el 7,3% a la Conca de Barberà, 1,9% al Priorat, i el 18,8% directament a la delegació de l'Agència Catalana del Consum a Tarragona. Al conjunt de Catalunya, els principals sectors de consulta han estat els serveis postals i les comunicacions electròniques, els serveis financers, els béns i productes de consum, els subministraments energètics i el transport.
Així mateix, el director de l’ACC ha recordat que l’Agència té delegada la gestió en els Consells Comarcals de l’Alt Camp, el Baix Camp, el Baix Penedès, la Conca de Barberà i el Priorat, que ja duen a terme les tasques de consulta, queixes i reclamació, mediació i arbitratge. De cara a 2013, Conesa ha explicat que “els consells comarcals intensificaran un punt que creiem que és fonamental; l’atenció al consumidor. Creiem que l’atenció és la base d’un consum responsable, sostenible i solidari”.
En aquest sentit, el director ha explicat que s’han integrat i coordinat els diferents serveis que ofereix l’ACC, de manera que “el consumidor se senti veritablement atès i acompanyat en totes les seves decisions de consum”.
2.370 reclamacions al 2012 a Tarragona: telefonia i internet, subministraments i transport aglutinen el 73,5% de les reclamacions
Durant el 2012, ACC ha rebut a la demarcació de Tarragona, 2.370 reclamacions, un 15,87% menys que a l'any anterior. Aquest volum de reclamacions representa el 12,94% del total presentat l'any passat a Catalunya. Segons ha explicat el director, “aquest descens, en la línia que s’ha produït al conjunt del territori català, està motivat per la baixada del consum, sobretot els productes i serveis d’alt cost”.
Per sectors, la telefonia i internet han estat el principal sector de reclamació, amb el 56,1% del total, seguit dels subministraments -electricitat, aigua, gas- amb el 12,5% i, el transport amb el 4,9%. En menor grau, el comerç detallista i les reparacions en general sumen el 3,9% de les reclamacions, els aparells d'ús domèstic el 3,6%, els vehicles el 3,1%, les activitats immobiliàries el 2,9% i, els serveis personals, esportius, culturals i associatius el 2,7%.
Al conjunt de Catalunya, l'Agència va rebre l'any passat 18.305 reclamacions, un 31,5% més que l’any anterior. Per sectors, el transport va rellevar a la telefonia com a sector amb més reclamacions, amb un 29,9% del total. En segon lloc, telefonia i internet, amb el 26,5% de les reclamacions, seguit de les activitats financeres, amb el 20%, i dels subministraments —llum, aigua, gas— amb el 6,9% del total de reclamacions. En relació a 2011, el sector del transport ha incrementat notablement el nombre de reclamacions, que han passat de 2.071 el 2011 a 5.465 el 2012. També han augmentat les reclamacions a entitats financeres, que han pujat de 211 al 2011 a 3.658 al 2102.
Spanair, Catalunya Caixa i les tres principals operadores de telefonia, les companyies amb més reclamacions al 2012
Realitzant l’anàlisi de les reclamacions per companyies, al conjunt de Catalunya, Spanair ha estat l’empresa que ha generat més reclamacions a Catalunya durant 2012: un total de 3.574, seguida de Catalunya Caixa, amb 2.812 reclamacions. El tancament de la companyia aèria i els contractes de participacions preferents i deute subordinat han desbancat les operadores de telefonia, que ocupen els següents llocs del rànquing. Concretament, el Vodafone, ocupa el tercer lloc amb 1.694 reclamacions; seguit de Telefónica, amb 1.209, i FranceTelecom/Orange, amb 1.090.
Tot i que les companyies de telefonia i internet segueixen aglutinant una part important de les reclamacions, també són les empreses que han registrat un percentatge més elevat de resolució al 2012: Vodafone ha resolt el 70% de les reclamacions (741 reclamacions resoltes per mediació i 440 per arbitratge), Telefónica, el 75% (513 reclamacions resoltes per mediació i 396 per laude) i France Telecom/Orange el 76% de les reclamacions presentades (501 per mediació i 332 per laude arbitral).
En el llistat de companyies amb més reclamacions, el sisè lloc l’ocupa Ryanair amb 791; seguit d’Endesa, amb 591; Vueling, amb 264; Gas Natural, amb 246 reclamacions, i Bankia amb 219.
L’ACC resol 908 casos per mediació i 131 per arbitratge de consum a Tarragona
A Tarragona, l’ACC va resoldre durant l'any passat 908 casos per mediació, un 35% menys que a 2011. Aquesta xifra representa el 38,65% dels acords de mediació del conjunt de Catalunya.
A la demarcació, i analitzat per sectors, la majoria dels acords de mediació, el 72%, han estat en el sector de la telefonia i internet, seguit a distància pels subministraments energètics -aigua, gas i electricitat- que representen el 10% de les mediacions realitzades. Així mateix, el 4,8% dels acords de mediació assolits han estat per casos relacionats amb l'administració pública, el 3,3% relacionats amb el comerç detallista i reparacions en general, el 2,2% amb el material elèctric-electrònic i òptic, el mateix percentatge que les mediacions en el sector del transport.
Pel que als arbitratges de consum, l’ACC va dictar a les comarques tarragonines durant 2012 un total de 131 laudes, un 27,62% menys que a l'any anterior. Aquesta xifra representa el 9,16% dels laudes dictats durant l'any passat al conjunt de Catalunya.
A les comarques de Tarragona, per sectors, el nombre més important de laudes, un 77,9%, han estat en el sector de les telecomunicacions, incloent telefonia mòbil, fixa i internet. En segon lloc, l'ensenyament ha sumat el 6,1% dels laudes dictats, seguit del material elèctric-electrònic i òptic, amb el 5,3%, els subministraments d'aigua, gas i electricitat, amb el mateix percentatge, i els tallers i estacions de servei amb el 4,6% dels laudes.
Més de 3.000 productes alertats, un 8,35% més que al 2011 i prop de 98.000 articles retirats
L’any passat es van registrar un total de 3.025 productes alertats a Catalunya, xifra que suposa un increment del 8,35% en relació al 2011.
El sistema d’alertes de consum s’emmarca en la política de protecció dels consumidors de la UE, en relació amb la directiva europea sobre seguretat general dels productes, que preveu un programa d’actuacions en relació amb els productes potencialment perillosos i permet evitar riscos per a la seguretat.
Per tipus de productes, el 29% de les alertes van ser per joguines, i el 16,25% per vehicles, seguit d'adaptadors, cables elèctrics i endolls, amb el 13%, i d'aparells elèctrics, amb el 12%. La roba, confecció i tèxtil representa el 6,75% dels productes alertats, els articles de puericultura, el 4,75%, i el material esportiu, el 2,75%.
Així mateix, l’ACC va retirar el 2012 un total de 97.873 productes del mercat: la immensa majoria, el 70,4%, van ser endolls i adaptadors, el 15,2% joguines i disfresses, 6,2% material elèctric i el 2,2% estris de cuina i elements de decoració. També s'han retirat en menors quantitats, altres articles d'ús domèstic peribles, equips de protecció individual, productes químics, roba i confecció infantil i articles de puericultura.
41 expedients resolts amb sanció a Tarragona, un 58,1% menys que a 2011
Durant 2012, les actuacions inspectores i de control de mercat de l'ACC han derivat a la demarcació de Tarragona, en un total de 41 expedients resolts amb sanció, un 58,1% menys que a 2011. Així mateix, l'import total de les sancions imposades a Tarragona al 2012 ha estat de 91.112 euros, xifra que representa un descens del 34,47% respecte a l'any anterior.
Al conjunt de Catalunya, durant l'any passat l'Agència Catalana del Consum va resoldre amb sanció 768 expedients, que van motivar la imposició de multes per un import global de 5 milions d'euros. Tot i que va baixatr el nombre d’expedients sancionadors respecte el mateix període (1.188 expedients amb sanció al 2011), ha crescut l’import de les multes (3,67 milions d'euros al 2011), derivat del nou model d'actuació inspectora i de control.
En termes globals, les infraccions que han motivat majors quanties en multes han estat les clàusules abusives dels contractes (26% del total), seguit de les infraccions en publicitat enganyosa (amb un 18%), de les infraccions per la negativa o resistència a subministrar dades (un 14%), dels incompliments de l'activitat mercantil i de transaccions mercantils (un 11%) i dels incompliments de les disposicions sobre seguretat de béns i serveis, amb un 7% del total.
L'ACC du a terme la seva tasca d'inspecció i de control de mercat a través de les denúncies presentades pels consumidors, i de les actuacions inspectores realitzades per l'Agència per la xarxa d'alertes o d'ofici, a iniciativa pròpia o en el marc d'una campanya específica.
L'any passat, els tarragonins van presentar davant l'ACC un total de 386 denúncies, un 11,26% menys que al 2011. Els béns i productes de consum han generat la majoria de les denúncies, el 26,7%, seguit de la restauració, amb el 24,1%, els serveis immobiliaris, amb el 10,9%, els serveis financers, amb el 9,3%, les telecomunicacions, amb el 6,5%, i el transport, amb el 3,9% de les denúncies.
Al conjunt del territori, al 2012 l'Agència Catalana del Consum va rebre un total de 4.451 denúncies dels ciutadans, un 30,84% menys que al 2011. Arreu de Catalunya, la restauració va ser el sector que va acumular més denúncies per part dels consumidors, un 28,4% del total, seguit dels serveis immobiliaris, amb un 15,1%, dels béns i productes de consum, amb un 14,5% i de les telecomunicacions, amb un 10,1%. El transport va generat el 6,3% de les denúncies presentades, els aliments el 5,3%, els subministraments el 5,2% i els serveis financers, el 4,1%.
Pel que fa a l'actuació inspectora, durant 2012 l'ACC va realitzar 1.285 actuacions inspectores a les comarques tarragonines, un 41,51% menys que a l'any anterior. Aquesta xifra representa el 6,6% del total d'actuacions inspectores dutes a termes per l'Agència arreu del territori català durant l'any passat. De les actuacions d'inspecció a la demarcació, el 47% han estat en resposta a la xarxa d'alertes, el 22% per denúncia, i el 20% s'ha dut a terme en el marc d'una campanya.
Els establiments tarragonins adherits a la JACC pugen un 16,6% i se situen en 925
La xifra d’establiments tarragonins adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) va situar-se el 2012 en els 925, un 16,65% més que a l'any anterior. Aquesta xifra representa el 14,2% del total d'establiments adherits a aquest sistema arbitral arreu de Catalunya.
Entre les adhesions més destacades està la del Col·legi de Farmacèutics de Tarragona, que va incorporar al Sistema Arbitral de Consum 185 despatxos de farmàcia de la demarcació. Des de 1999 fins a l'actualitat la xifra d'empreses, entitats, i comerços adherits a la JACC no ha deixat de créixer, passant dels 2.192 establiments adherits al 1999, als 6.478 al tancament de 2012.
1.841 alumnes visiten l'Escola del Consum l’Escola del Consum a Tarragona
Durant el curs 2011-2012, 1.841 alumnes ha visitat l'Escola del Consum de Catalunya (ECC) a les comarques de Tarragona, un 10% menys que al curs anterior. Des del curs 2007-2008, un total de 6.958 estudiants de primària, secundària i educació especial ha passat pels tallers programats per l'escola.
En el conjunt del territori, 21.181 d'arreu de Catalunya van participar durant el passat curs lectiu en l'Escola del Consum de Catalunya, xifra que representa un increment del 13,89% respecte el curs anterior.
Pel que fa a les activitats de formació, l’ECC ha organitzat a la demarcació de Tarragona, 3 sessions formatives adreçades a persones consumidors, amb la participació de 349 assistents, i 5 sessions adreçades a comerciants i professionals del comerç, amb la participació de 48 assistents.
Arreu de Catalunya, durant l'any passat es van organitzar un total de 48 activitats, amb l'assistència de 688 persones. A més, es van programar un total de 30 xerrades dirigides a persones consumidores, amb més de 1.200 assistents, i 36 xerrades adreçades a comerciants, amb prop de 700 assistents.
2