Les diferents parts de la cadena alimentària formalitzen les relacions comercials a Catalunya

query_builder   28 maig 2013 18:43

event_note Nota de premsa

Les diferents parts de la cadena alimentària formalitzen les relacions comercials a Catalunya

FOTO WEB
Un moment de la presentació del balanç, aquesta tarda.
 
La tasca de les entitats signants del Codi de Bones Pràctiques Comercials (CBPC) al llarg de la cadena alimentària de Catalunya, pioner a l’Estat, ha permès assolir aquesta important fita per al sector
 
Domènec Vila ha presidit, aquesta tarda, la presentació del balanç del CBPC i de la comissió paritària que, aquest matí, ha aprovat l’esmentat document i l’adhesió de dues entitats més fins a un total de 17
 
El director general d’Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM), Domènec Vila, acompanyat del director dels Serveis Territorials del Departament a Lleida, Jaume Fabà, ha presidit aquesta tarda, a Lleida, la presentació del balanç del Codi de Bones Pràctiques Comercials (CBPC) al llarg de la cadena alimentària de Catalunya. L’acte també ha comptat amb els coordinadors dels dos grups de treball del CBPC: de millora de les pràctiques comercials i representant de PIMEC, David Coll (PIM), i de millora de la percepció del consumidor i representant d’UP, Carles Vicente, a més de Joan Carles Massot, de JARC.
 
Domènec Vila ha anunciat que la comissió paritària del CBPC, reunida aquest migdia a Barcelona i que ha presidit el mateix Domènec Vila, ha aprovat un document per a la formalització de les relacions comercials de la cadena agroalimentària.  Es tracta d’un document llargament reclamat per la producció, i que millorarà les relacions comercials entre les diferents baules de la cadena. Els signants del CBPC recomanaran la utilització d’aquest document comercial entre els seus associats, amb l’objectiu que la es vagi estenent entre els diferents sectors productius.
 
Vila ha volgut fer palès la importància que té per al Govern català l’assoliment d’aquests objectius com les recents endegades campanyes de promoció de productes de temporada i l’esmentat document entre les diferents parts integrants de la cadena alimentària a Catalunya i de fer-ho amb caràcter voluntari, com és l’adhesió al CBPC, “representa assolir un primer gran esglaó d’aquest codi voluntari que té com a objectiu millorar les relacions entre tots els agents de la cadena i demostrant des de Catalunya que es pot fer des de la negociació i assolint importants acords, tot i que el camí no sigui senzill, però es va avançant, fent passos, i no fent-ho des de la legislació sancionadora”, en referència a la Llei de la Cadena Alimentària que prepara el Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (MAGRAMA), la qual pretén regular els abusos de la distribució i millorar la cadena alimentària, i que aposta per la imposició de sancions entre les pràctiques deslleials.
 
En aquest sentit, Vila ha recordat que Catalunya ha estat pionera a l’Estat en la fórmula d’autoregulació de la cadena agroalimentària i continua endavant presentant en primícia un model de full de condicions comercials voluntari entre la producció i la distribució. “Des del DAAM compartim la finalitat d’aquesta Llei però no la seva aplicació, perquè des de Catalunya apostem per una altra forma de treballar, en la que integrem tots els agents i fem els acords, no imposem la nostra voluntat des de la legislació, sense donar cap marge de maniobra a la resta ni per a aplicar-la”. 
 
En aquesta línia, David Coll ha remarcat que l’esmentat full de condicions comercials aprovat avui pot donar solució a situacions conflictives que es donaven entre les parts, que han acordat formalitzar per escrit les condicions dels tractes i, a més, fixant lliurement els indicadors de preus, etc., tot plegat amb la voluntat tant de simplificació administrativa com d’empara, protecció i seguretat jurídic: “estem convençuts que els operadors de l’àmbit agroalimentari català podem fer les coses bé sense que ningú no ens obligui”, ha manifestat Coll.
 
D’altra banda, en el decurs de la reunió d’aquest matí, també s’ha realitzat el seguiment de les campanyes de promoció de la patata nova i cirera endegades recentment, i s’ha decidit iniciar la preparació d’una nova campanya promocional per al préssec i la nectarina, fet que prova que “les actuacions del Codi no s’aturen”.
 
Finalment, també s’ha acceptat 2 noves sol·licituds d’adhesió a l’Acord del Codi: Federació de Gremis de Detallistes de Productes Alimenticis i Associacions de Concessionaris de Mercats de Catalunya (FEGRAM), i l’Associació de Mercats Municipals de Catalunya (AMMC), el que segueix demostrant “la bona acollida del Codi i l’interès a formar-ne part”.
 
L’Acord del Codi de Bones Pràctiques Comercials va néixer el 29 de juliol de 2011, i amb les noves adhesions comptarà amb 17 associacions, representants de la producció, la indústria i la distribució agroalimentària. Es tracta d’una iniciativa de la qual el Departament n’és el precursor i en coordina les reunions, és d’adhesió voluntària, hi participen tots els agents de la cadena alimentària: producció, indústria, i distribució agroalimentària, el que el fa més important encara, i que té com a principal objectiu millorar les relacions entre els diferents tipus d’operadors, al llarg de tota la cadena de valor, mitjançant l’establiment d’un marc de referència contractual, que permeti una agilitat i una seguretat més gran en les transaccions comercials i en millori l’eficiència. A més, també pretén millorar la informació que reben els consumidors, la traçabilitat i valorar els productes agroalimentaris de qualitat, d’una seguretat alimentària més gran, més sostenibles i més respectuosos amb el benestar animal.
 
Així, Domènec Vila ha remarcat que l’adhesió a l’Acord del CBPC comporta “comprometre’s en la millora de les pràctiques comercials; de la percepció del consumidor; de la comercialització, creixement i orientació, el que inclou col·laborar en campanyes de promoció; la millora de l’eficiència i desenvolupament tecnològic; així com l’aplicació, interpretació i seguiment del CBPC”.
 
Els actuals signants de l’Acord del Codi de Bones Pràctiques Comercials al llarg de la Cadena Alimentària a Catalunya (CBPC) són els següents:
 
Associació de Cadenes Espanyoles de Supermercats (ACES)
Associació Espanyola de Distribuïdores, Autoserveis i Supermercats (ASEDAS)
Associació estatal de Grans Empreses de Distribució (ANGED)
Associació Gremial d’Empresaris Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona i Província
Consell de les Empreses de Distribució I Autoservei de Catalunya (CEDAC)
Foro Interalimentario
Mercabarna SA
PIMEC Comerç
PIMEC Agroalimentària
Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya (JARC)
Unió de Pagesos (UP)
Confederació del Comerç de Catalunya (CCC)
Associació Empresarial de Fruita de Catalunya (AFRUCAT)
Federació Avícola Catalana (FAC)
ANAFRIC-GREMSA, ANICOC, OVICEBO
 
 
 
També ens podeu seguir a través de facebook.com/agricultura.cat i twitter.com/agriculturacat.
 
 

1  

Fitxers adjunts

Un moment de la presentació del balanç, aquesta tarda.

Un moment de la presentació del balanç, aquesta tarda.
JPG | 1702