Les reclamacions en consum van créixer l'any passat un 31,5% respecte el 2011

Les reclamacions en consum van créixer l'any passat un 31,5% respecte del 2011

query_builder   3 juny 2013 08:00

event_note Nota de premsa

Les reclamacions en consum van créixer l'any passat un 31,5% respecte del 2011

  •  L’Agència Catalana de Consum va rebre l’any passat 18.308 reclamacions, un 31,5% més que el 2011
  • Transport, telefonia i internet, i entitats financeres concentren 3 de cada 4 reclamacions en un any en què les participacions preferents i les clàusules abusives de les hipoteques han marcat l’activitat de l’Agència, que ha vist com es multiplicaven per 17 les reclamacions en aquest àmbit
L’Agència Catalana de Consum va rebre l’any passat un total de 18.308 reclamacions, un 31,5% més que el 2011, la majoria de les quals estaven relacionades amb el transport, la telefonia i internet i les entitats financeres. De fet, només aquests tres sectors van aglutinar el 76,4% del total de reclamacions. Spanair, Catalunya Caixa, Vodafone, Telefònica i Orange són les companyies amb més reclamacions rebudes. L’Agència Catalana de Consum és l’organisme que treballa per garantir la protecció dels drets dels consumidors i els usuaris, competència exclusiva de la Generalitat recollida a l’Estatut d’autonomia de Catalunya.
 
El 30% de les reclamacions rebudes durant el 2012 per l’Agència Catalana de Consum (ACC) estaven relacionades amb el sector del transport, que l’any passat va rellevar la telefonia pel que fa al volum de reclamacions rebudes. Els serveis de telefonia i internet van concentrar el 26,5% de les reclamacions i les activitats financeres el 20%. Els serveis de subministrament de llum, aigua i gas van rebre un 7% de reclamacions.
 
Les preferents i les clàusules abusives de les hipoteques han marcat l’activitat de l’Agència durant el 2012, que ha vist com es multiplicaven per 17 les reclamacions en aquest àmbit. L’Agència Catalana de Consum preveu atendre fins a 30.000 reclamacions per les participacions preferents de CatalunyaCaixa. Des del mes d’octubre de 2012, l’entitat bancària ha acceptat l’arbitratge en més de 9.000 casos. D’aquests, la Junta Arbitral de Consum n’ha resolt 2.150 per laude, i tots favorables als demandants, que han recuperat la totalitat de la inversió (41,57 milions d’euros). El Govern de la Generalitat voldria que Bankia també acceptés l’arbitratge per poder mediar en les preferents de Caixa Laietana.
 
 
Més de 2.300 casos resolts per mediació
 
L’any passat l’Agència Catalana de Consum va resoldre 2.349 casos per mediació. 7 de cada 10 casos resolts han estat del sector de la telefonia i internet, seguit dels subministraments, amb un 10% de les mediacions realitzades. Pel que fa als arbitratges de consum, es van dictar 1.430 laudes, un 14,5% menys que el 2011.
 
D’altra banda, l’Agència va registrar 3.025 productes alertats a Catalunya, un 8,35% més que el 2011. Les alertes van ser per joguines (29%), vehicles (16%), endolls (13%),  aparells elèctrics (12%), roba (6,7%), articles de puericultura (4,7%) i material esportiu (2,7%). A més, va retirar també 97.873 productes del mercat, la majoria endolls i adaptadors (70%), seguit de joguines i disfresses (15,2%)m material elèctric (6,2%) i estris de cuina i decoració (2,2%).
 
Finalment, pel que fa a les sancions, les actuacions inspectores i de control de mercat han derivat en 768 expedients resolts amb sanció. En total s’han imposat multes per un import de 5 milions d’euros.

1  

Fitxers adjunts

Balanç d'actuacions 2012 de l'ACC

Balanç d'actuacions 2012 de l'ACC
PDF | 986