El Govern crea el Tribunal Català de Contractes del Sector Públic per reforçar les garanties de control i la transparència en matèria de contractació pública

El Govern crea el Tribunal Català de Contractes del Sector Públic per reforçar les garanties de control i la transparència en matèria de contractació pública

query_builder   3 setembre 2013 15:43

event_note Nota de premsa

El Govern crea el Tribunal Català de Contractes del Sector Públic per reforçar les garanties de control i la transparència en matèria de contractació pública

  • La creació del Tribunal s’emmarca dintre de les 51 mesures en  matèria de transparència i regeneració democràtica anunciades pel president
  • El Tribunal suposa la transformació de l’Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals (OARCC) en un òrgan col·legiat, i permetrà atendre el creixent nombre de recursos presentats
  • Les resolucions de l’OARCC posen de manifest la importància de la funció de control però també demostra que les administracions actuen de manera àmpliament  generalitzada complint la legalitat
El Govern ha aprovat avui el decret pel qual es transforma l’Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya (OARCC) en el Tribunal Català de Contractes del Sector Públic amb la voluntat de refermar el seu compromís en la regeneració democràtica i la transparència.
 
La creació del nou Tribunal  permetrà donar major celeritat en la tramitació dels recursos que són de la seva competència i fer front al gran nombre de recursos que es presenten.
 
El Tribunal serà un òrgan col·legiat de caràcter especialitzat que exerceix les seves funcions amb plena independència, objectivitat i imparcialitat, sense estar subjecte a cap vincle jeràrquic, ni a instruccions de cap tipus dels òrgans de les administracions públiques afectades. Aquest canvi ja estava previst en la pròpia regulació de l’OARCC, que determinava que si el volum i l’especificitat dels recursos interposats ho aconsellessin, l’Òrgan, que inicialment va ser creat amb caràcter unipersonal, d’acord amb els criteris de contenció de la despesa, podria ser transformat en col·legiat amb la denominació de Tribunal Català de Contractes del Sector Públic.
 
La transformació de l’Òrgan en Tribunal s’emmarca dintre de les 51 mesures que en matèria de transparència i regeneració democràtica va fer públiques el president en el marc de les cimeres convocades per tractar aquesta qüestió i que van tenir lloc al mes de febrer.
 
Concretament, dins de l’eix Transparència, accés a la informació i bon govern d’aquestes mesures, es preveu reforçar la publicació de les resolucions del Tribunal a través del portal web sobre transparència amb la finalitat que tothom pugui conèixer i tenir presents els criteris del Tribunal. La transformació de l’Òrgan en Tribunal reforça les garanties de control i la transparència en matèria de contractació pública de les administracions catalanes.
 
Només en 10 mesos es van presentar un total de 183 recursos, es van dictar 153 resolucions i es va prendre 90 acords de mesures cautelars. L’estimació d’enguany és que siguin interposats davant l’Òrgan més de 200 recursos. Aquest nombre, posat en relació amb els 170 tramitats pel Tribunal de la Comunitat Autònoma de Madrid, o els 256 del Tribunal de l’Estat, recomanen articular un Tribunal a Catalunya.
 
Aquest increment previst ja s’ha començat a produir i durant els primers 7 mesos del 2013 el nombre de resolucions dictades ha estat de 124, la qual cosa pot fer pensar que se superaran les previsions.
 
Les causes de la tendència al creixement del volum dels recursos presentats és deguda, d’una banda a la difusió i coneixement de l’existència d’aquest òrgan, en segon lloc a la confirmació de recurs com un instrument eficaç per a la defensa dels drets i dels interessos dels licitadors i finalment a l’increment de la litigiosistat contractual derivada de la reducció de la contractació de totes les administracions com a conseqüència del context econòmic actual.
 
Composició i funcions del Tribunal

El Tribunal es compon d’un president i dos vocals, tots ells funcionaris de carrera i un d’ells de l’Administració local. El fet d’incorporar un vocal del món municipalista respon a la necessitat de donar resposta al gran nombre de resolucions corresponents a expedients de contractació de les administracions locals.
 
El Tribunal té competència material sobre els actes següents:
 
-       Resoldre els recursos especials en matèria de contractació interposats.
-       Decidir sobre l’adopció de mesures provisionals sol·licitades en els termes establerts.
-       Resoldre les qüestions de nul·litat basades en els supòsits especials de nul·litat contractual.
 
El director de l’OARCC passarà a ocupar el càrrec de president del Tribunal fins el dia 1 de juny de 2017, al cap de cinc anys del seu nomenament en el càrrec.
 
Balanç de l’activitat de l’OARCC

En el que portem de l’any 2013 s’han interposat davant l’OARCC un total de 124 recursos i qüestions.
 
En aquest mateix període s’han emès un total de 127 resolucions, de les quals 34 corresponen a expedients del 2012 (cal tenir en compte que algunes resolucions resolen més d’un recurs alhora perquè s’acumulen els expedients).
 
Pel que fa al 2012, i segons les dades de la Memòria del 2012 de l’Òrgan Administratiu de Recursos Contractuals de Catalunya, l’any passat es van interposar davant l’OARCC un total de 129 recursos i es van dictar un total de 89 resolucions.
 
És important destacar que de d’aquestes 89 resolucions dictades, en només 13 ha estat dictada una resolució totalment estimatòria, que ha comportat l’anul·lació en la seva totalitat de l’acte impugnat i en 15 supòsits ha dictat resolucions estimatòries parcials, la qual cosa suposa l’anul·lació d’algun element però no de la totalitat de l’acte administratiu.
 
Aquest fet posa de manifest la importància d’aquest control per garantir la correcta actuació de totes les administracions catalanes, però també el fet que de forma àmpliament generalitzada les administracions actuen amb total compliment de la legalitat.
 
Distribució de les resolucions en funció del seu sentit:
Sentit de les resolucions de l'OARCC
D’aquestes resolucions dictades 45 corresponen a l’Administració de la Generalitat i 44 a l’Administració local, d’acord amb el quadre següent:
 
PODERS ADJUDICADORS
RECURSOS INTERPOSATS
 Generalitat de Catalunya
45
                Departament de Territori i Sostenibilitat
11
                ACA
2
                Servei Meteorològic
1
                Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
1 reclamació
                Departament de Justícia
1
                Departament d’Economia i Coneixement
5
                Departament de Benestar i Família
2
                Departament d’Ensenyament
4
                ICS
10
                SCS
4
                EAJA
1
                Departament d’Empresa i Ocupació: CTTI
1
                Departament d’Empresa i Ocupació: SOC
1
                Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca,
                Alimentació i Medi Natural
1
Administració local i altres entitats de dret públic
44
                Diputació
2
                Ajuntaments
18
                Consells Comarcals
3
                Universitats
3
                Consorcis
6
                Hospitals
1
                Altres
11
 
Cal destacar l’elevada varietat de procediments contractuals a analitzar, la gran diversitat dels objectes contractuals que poden incorporar els recursos i la significativa repercussió econòmica i social dels processos contractuals recorreguts.
 
Aquest quadre mostra la distribució dels tipus de contracte objecte de recurs:
Tipus de contractes
.
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined