Vall d'Hebron implanta un nou model organitzatiu a les Urgències de l'Àrea General

query_builder   17 octubre 2013 18:18

event_note Nota de premsa

Vall d'Hebron implanta un nou model organitzatiu a les Urgències de l'Àrea General

 

El nou model actualitza els sistemes de classificació, avaluació i tractament ràpid per agilitzar processos i reduir demores innecessàries

 

Augmenta la qualitat i el confort dels pacients amb l’ampliació dels llits d’observació, que passaran de 30 a 60

 

L’objectiu final del nou model és que des que un pacient entra per la porta fins que queda ingressat o derivat a un altre centre no passin més de 4 hores de mitjana

 

L’Hospital Universitari Vall d’Hebron treballa des de fa mesos en un pla per millorar les Urgències de l’Àrea General. L’1 de gener d’aquest any ja es va posar en marxa el Model andorrà de triatge (MAT) per tal de valorar i prioritzar els pacients en funció de la seva gravetat. A partir de l’1 de desembre es posarà en marxa un altre model d’avaluació i tractament ràpid, que comptarà amb quatre equips de professionals altament resolutius de matí i de tarda per adequar l’activitat a la demanda dels ciutadans. Això permetrà garantir una resposta ràpida i eficient en l’atenció sanitària urgent dels pacients amb la major qualitat tècnica possible.

 
La millora d’aquestes Urgències és una prioritat per a l’Hospital i un projecte estratègic en què s’han invertit 500.000 € per doblar els llits d’observació, que passaran de 30 a 60, per evitar que en moments de molta activitat alguns pacients hagin d’esperar als passadissos. Les obres que s’hi estan fent finalitzaran a final de novembre i permetran disposar d'una àrea de consultes per a les urgències menors, és a dir, les que no comporten risc vital. D'aquesta forma es podrà prioritzar, d'una manera més adequada, l'atenció mèdica dels pacients segons la gravetat que presenten quan arriben al servei d'Urgències; fer un seguiment acurat i continu dels pacients que esperen l'atenció d'un professional assistencial; donar un tracte i una informació molt més personalitzada, tant a pacients com a familiars i acompanyants; conèixer les demandes i les necessitats dels pacients, i reduir demores innecessàries.
 
Per millorar el drenatge de pacients, el nou model incorpora la figura del gestor de l’atenció urgent, que vetllarà per controlar els fluxos de pacients dins del servei d’Urgències, agilitzar els ingressos de pacients a les plantes d’hospitalització de Vall d’Hebron i coordinar la derivació de pacients a altres centres en aquells casos en què sigui necessari. Dels 300 pacients que passen cada dia per les Urgències de l’Àrea General, 60 (és a dir, un 20%) requereixen ingrés hospitalari. La majoria dels pacients ingressen al llarg del dia i els altres resten hospitalitzats o en observació a urgències fins el moment de l’ingrés.
 
En aquest sentit, un dels punts forts del nou model és l’aposta per millorar la coordinació amb els dispositius d’urgències del territori, tant de l’atenció primària com de l’especialitzada, per tal de prestar l’atenció sanitària urgent dels ciutadans en el dispositiu territorial més adequat al seu nivell de gravetat. Així, l’hospital està en converses amb el Parc Sanitari Pere Virgili i amb l’Hospital de Sant Rafael per incrementar el nombre de llits disponibles per a l’Hospital Vall d’Hebron en aquelles èpoques en què l’afluència de pacients és més elevada.¿@ A més, ja existeix una comissió permanent de coordinació entre l’atenció primària i l’Hospital amb l’objectiu de millorar l’accés a Urgències i potenciar l’ús dels centres d’urgències d’atenció primària.
 
L’objectiu final del nou model, que s’ha desenvolupat mitjançant un grup de treball amb participació de responsables i professionals del servei d’Urgències de l’Àrea General, és que des que un pacient entra per la porta fins que queda ingressat o és derivat a un altre centre, no passin més de 4 hores de mitjana.
 
Les Urgències de l'Àrea General de l'Hospital atenen 120.000 pacients cada any, amb un grau de complexitat molt elevat com correspon a un hospital terciari. Vall d'Hebron compta amb dues portes més d'urgències, una per a Pediatria, Ginecologia i Obstetrícia, i una altra per a Traumatologia i Rehabilitació. El nombre total de pacients que s’atenen anualment a les tres portes d’urgències de Vall d’Hebron és de 200.000.
 
Aquest nou model estratègic beneficiarà tant usuaris com professionals del centre. Fins que no estigui implantat del tot, les obres i la reorganització de l’equip poden comportar alguns inconvenients. L’Hospital treballa per minimitzar el seu impacte en l’activitat diària el màxim possible.