• Les mesures que ha d’aplicar el Departament de Territori i Sostenibilitat estan operatives
 
  • La reforma en les polítiques d’estalvi i eficiència energètica del Govern central ha alentit el procés de tramitació del pla
 
 
La directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran, ha anunciat aquest matí, durant la Jornada "Plans de millora de la qualitat de l'Aire" que s’ha celebrat a l’Escola Industrial de Barcelona en el marc de la Setmana Europea de les Regions i les Ciutats -OPEN DAYS 2013-, que el Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire horitzó 2015 ja està a punt de sortir a informació pública. Aquest pla, que inclou accions concretes que s’han de dur a terme a 40 municipis de la Regió Metropolitana de Barcelona declarats com a zona de protecció especial per reduir les emissions de contaminants i millorar la qualitat de l’aire, pretén rebaixar els nivells d’òxids de nitrogen (NOX) i partícules de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) en l’ambient atmosfèric fins als límits que determina la legislació europea.
 
Farran ha volgut destacar que les mesures que, segons el pla, ha d’aplicar el Departament de Territori i Sostenibilitat, que són la gran majoria en ser les actuacions sobre el transport l’eix bàsic de treball, estan totes operatives. És el cas, per exemple, de l’ambientalització de les flotes de vehicles pesants dels serveis públics, l’elaboració de la Guia sobre la compra verda de vehicles,  la creació del Distintiu de Garantia de qualitat ambiental per a les flotes de vehicles, la reducció del cost de peatges per a vehicles nets, el control als vehicles més contaminants o la promoció de la implantació d’estacions de servei amb combustibles més nets i punts de recàrrega elèctrica, així com l'increment de les tarificacions socials del transport públic metropolità.
 
També s’estan implementant les mesures que fan referència a les millores en activitats industrials i a la difusió, així com a les d’àmbit municipal. En aquest sentit, el pla preveu l'acord de municipis per un aire més net per tal que les administracions locals puguin treballar des de l'àmbit més proper al ciutadà. Ja està signat l’Acord de la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat per un Aire més net, al que s'han adherit 17 dels 40 municipis decretats de protecció especial de l’ambient atmosfèric. Dels 5 municipis de més de 100.000 habitants que hi ha en aquesta àrea, dos ja tenen el seu propi pla aprovat i els altres tres en estar avançat de redacció.
 
D’altres accions l’aplicació de les quals correspon a d’altres Departaments de la Generalitat encara no s’han pogut implementar degut a la reforma en les polítiques d’estalvi i eficiència energètica del Govern central. La recentralització d’aquestes polítiques ha comportat que algunes mesures previstes en el Pla d’actuació no disposin de dotació pressupostària. És per aquest motiu que el document s’ha hagut d’anar reformant per donar més pes a la participació del Govern central a través de l’Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía (IDAE). Segons Farran “una prova més de la centralització de polítiques on, per la necessitat de garantir la qualitat de l’aire dels ciutadans, haurem d’acceptar que bona part dels ajuts per a la renovació de flotes o impuls de vehicles elèctrics hagin de comptar amb subvencions de l’Estat i no de la Generalitat com es feia fins ara”. En total, es calcula que la dotació que hauria de correspondre a la Generalitat per a aquesta finalitat és de 45 milions d’euros. El Pla Pive 4 i el Pla PIMA Aire 2 en són el resultat, aquest darrer recorregut al Tribunal Constitucional per part del Govern de la Generalitat.
 
Un altre factor que ha alentit el procés d’elaboració del pla ha estat la incorporació i modificació paulatina d’accions a mesura que la Unió Europea ha anat fent requeriments i sol·licitant canvis en el document, bàsicament en matèria de fiscalitat verda.
 
Finalment, cal destacar que el Pla d’actuació per a la millora de la qualitat de l’aire horitzó 2015 és l’únic de tota Europa a disposar d’un Informe de Sostenibilitat Ambiental, en compliment de la legislació sobre avaluació ambiental estratègica. L’avaluació ambiental és un instrument de prevenció que s'aplica a aquells plans i programes que poden tenir efectes significatius sobre el medi ambient. Comporta un procediment administratiu específic que s'integra en la tramitació pròpia dels diversos plans i programes.
 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 101