- La Taula d’Enoturisme neix per a sumar els esforços del sector vitivinícola i de les administracions públiques perquè l’enoturisme català esdevingui una oferta de prestigi i de referència internacional.
- En aquesta primera sessió, s’ha presentat una primera proposta per endegar un pla específic de promoció i comercialització.
El secretari d’Empresa i Competitivitat, Pere Torres, ha presidit avui la constitució de la Taula d’Enoturisme, l’òrgan on es proposaran i es debatran les actuacions del nou programa de promoció turística de la Generalitat, Enoturisme Catalunya.
L’objectiu principal de la Taula és treballar amb la màxima cooperació i coresponsabilitat publicoprivada en la millora de la competitivitat enoturística del territori en tots els àmbits: qualitat, especialització, estratègia, innovació, coneixement, senyalització, promoció i comercialització. Pere Torres ha explicat que “tenim un turisme de categoria mundial i tenim uns vins que també s’obren camí internacional. Aquesta Taula ha de servir per a reunir totes dues excel·lències perquè el nostre enoturisme també sigui excel·lent”.
Una de les primeres conclusions a què s’ha arribat en aquesta primera sessió ha estat la necessitat de disposar d’una senyalització enoturística al territori clara i de qualitat.
Aquest òrgan està format per:
- Representant de les Denominacions d’Origen
- Representant de les Rutes del Vi de Lleida, del Penedès i de l’Empordà
- Representants de l’Associació Priorat Enoturisme, del Consorci Turisme DO Alella i de Paisatges del Vi (Rovira i Virgili)
- Representants de la Generalitat (Direcció General de Turisme, Agència Catalana de Turisme i l’INCAVI)
- Representants dels quatre patronats de turisme de les Diputacions i de Turisme de Barcelona
Funcions de la Taula
· Crear una plataforma estable i de treball que representi els interessos del sector enoturístic a Catalunya en el seu conjunt i que permeti gestionar la definició, seguiment i implantació dels programes i actuacions previstes en el Programa d’Enoturisme Catalunya.
· Promoure l'actuació coordinada dels diferents integrants del sector.
· Impulsar la competitivitat de l'enoturisme a Catalunya en el desenvolupament i comercialització de productes turístics de major valor afegit.
· Recomanar i proposar actuacions en l'àmbit de la qualitat i la formació enoturística.
· Proposar línies prioritàries de coneixement, investigació i innovació.
· Impulsar actuacions de promoció i/ o de comercialització susceptibles d'incrementar l'afluència d’enoturistes a Catalunya.
· Assegurar la major rendibilitat socioeconòmica de les destinacions i dels empresaris vinculats al turisme enològic a partir del coneixement i l'orientació al mercat turístic.
En aquesta mateixa sessió, s’ha presentat una primera proposta per endegar un pla específic de promoció i comercialització. Aquest pla pretén impulsar accions en base a tres escenaris diferents:
- Posicionar Catalunya com a destinació enoturística
- Promocionar i comercialitzar aquelles empreses i destinacions que ja funcionen i es consideren competitives
- Establir un programa de millora de la competitivitat per a aquelles empreses i iniciatives que volen iniciar la seva promoció i comercialització en l’enoturisme
El secretari d’Empresa i Competitivitat ha assegurat que “volem engegar un pla d’accions que, entre d’altres objectius, generi el màxim valor afegit als projectes enoturístics ja existents a Catalunya i al mateix temps que ajudi a posar en marxa nous projectes viables”.
També formarien part d’aquest pla iniciatives com ara la creació d’un gestor estadístic específic per a l’enoturisme que aporti coneixement -tant quantitatiu com qualitatiu- sobre el perfil del turista; un programa de formació; i l’organització i la participació en diversos esdeveniments. Tots aquests temes es debatran en les properes sessions de la Taula per poder-los posar en marxa el més aviat possible.
Programa Enoturisme Catalunya
La constitució d’aquesta Taula de treball s’emmarca en el projecte Enoturisme Catalunya, el nou programa de la Generalitat per promoure i donar suport a la comercialització de l’oferta turística catalana vinculada a l’enoturisme. La seva creació respon a la voluntat de millorar la competitivitat en aquest segment turístic, considerat estratègic tant a nivell de desenvolupament territorial com econòmic pel seu alt valor afegit.
L’objectiu principal del programa és posicionar Catalunya com a destinació referent en enoturisme reforçant la seva presència en els mercats de proximitat i fent una promoció selectiva i segmentada en els mercats internacionals. Altres objectius són enfortir la coordinació entre entitats i administracions en la promoció i planificació d’aquest producte per unir esforços i no crear duplicitats; incrementar el coneixement sobre el visitant enoturista, les seves necessitats i requeriments; i impulsar la formació als professionals del sector per a la recepció de turistes.




